tag en gammel skabsfryser, de fåes små, bor to huller i siden, træk et gulvvarmerør i spiral inde i fryseren, eller lad røret køre gennem en is blok og tilslut en cirkulationspumpe.. hullerne forsegler du bare med silikone, eller noget som kan tåle så lave temperature.. hvis den køler for meget laver du bare spiralen kortere..
nej det er ikke det bedste matriale at bruge, men røret bliver jo varmet lidt af vandet..
men kan også være at et lille køleskab kan klare opgaven.. har aldrig prøvet.. men det handler jo bare om at have en lav cirkulation så røret kan omtage varmen fra vandet, og vidregive det til den kolde luft i køleskabet, men det ville hjælpe meget hvis røret køre gennem noget vand..
stefan_sørensen skrev:nej det er ikke det bedste matriale at bruge, men røret bliver jo varmet lidt af vandet..
men kan også være at et lille køleskab kan klare opgaven.. har aldrig prøvet.. men det handler jo bare om at have en lav cirkulation så røret kan omtage varmen fra vandet, og vidregive det til den kolde luft i køleskabet, men det ville hjælpe meget hvis røret køre gennem noget vand..
lyder besværligt med køleskab, og div anordninger. så hellere smide 2700 efter en køler som er beregnet til det.....
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
ja helt klart.. men nu er det ikke mig som skal have det, og snakken gik på at lave det selv..
villle sku heller ikke have sådan en gang klamp stående i min stue..
men det kan lade sig gøre..
En beholder ned i jorden også cirkuler lidt vand derud i
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Jeg overvejer at lægge ca. 50 meter slange ned i min krybekælder, den er ca. 120 cm. under jordoverfladen, og så lidt cirkulation, så skulle dette problem være over, men jeg er lidt bange for evt. tærring eller mus vi gnave i slangen.
jamen ligesom igennem en veksler eller have det som et lukket kredsløb så det ikke er saltvandet fra akvariet der runder turen ud i jorden hvis det gav mere mening?
Holst skrev:En beholder ned i jorden også cirkuler lidt vand derud i
ja det kunne faktisk godt være en mulighed.. eller måske lave en køler i pvc... to store rør, indgangs- og udgangsrør og imellem dem er det en masse små rør, for at få en stor overflade.. den skal vel bare ned i 90cm eller sådan noget for at have en nogenlunde stabil temperatur..
De har en minkøler som små 200USD og dette kan man ikke gøre meget billigere. Så selvom der kommer told og moms plus fragten på pakken er det stadigvæk billigt. Især fordi den kan klare op til 225L - Så hvis man fjerne lidt litre og så kan man vel godt klare et RSM balje.
De er meget proff i måden de sælger på. Og det med at betale via paypal virker fint. Så det har jeg luret lidt på at gøre.
Carsten skrev:En køler kører med max belastning hele tiden. Det er kun den tid den er tændt som er forskellig. Kører den 5 timer daglig, koster det 1 KWH
Nu har jeg så ikke haft min kørende i så lang tid hver dag. Det er kun i "peak hours" der er brug for den. Således er det normalt 1-2 timer om eftermiddagen jeg har haft den kørende på et 300L.
Så jeg bruger en kombination af blæsere og så køleren til at sikre temperaturen.
Jeg ville hellere spare lidt op og købe en boyu - det gjorde jeg! Og den fungerer perfekt. Det er en glæde ikke at skulle bekymre sig om temperaturenMen jeg fik den dog til 1900, da den var så billig hos akvarieudstyr, mener de har sat prisen op, men prøv og tjek det..