For meget calcium
- Keysper
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fløng
For meget calcium
Hej
Jeg har haft et problem med mit akvarie, hvor nogle af fiskene har flg symptomer!
- tågede øjne
- lidt hvide pletter og/eller problemer med at slimlaget bliver mat/klumpende måske kan man sige at det skaller lidt af.
Jeg har målt flg værdier:
salt 1022
KH 9
Ph 7,9
Ca 640
Jeg tænker at calciumen er meget høj, hvordan ændres denne og hvordan påvirker det de andre værdier? PH er jo også lidt i underkanten.
Akvariet er på ca 250L
Håber at der er nogle gode bud på hvad jeg skal være opmærksom på!!!
Venlig hilsen
Casper
Jeg har haft et problem med mit akvarie, hvor nogle af fiskene har flg symptomer!
- tågede øjne
- lidt hvide pletter og/eller problemer med at slimlaget bliver mat/klumpende måske kan man sige at det skaller lidt af.
Jeg har målt flg værdier:
salt 1022
KH 9
Ph 7,9
Ca 640
Jeg tænker at calciumen er meget høj, hvordan ændres denne og hvordan påvirker det de andre værdier? PH er jo også lidt i underkanten.
Akvariet er på ca 250L
Håber at der er nogle gode bud på hvad jeg skal være opmærksom på!!!
Venlig hilsen
Casper
Re: For meget calcium
Det bedste du kan gøre er ikke noget .. så vil de falde af selv.
Hvis værdieren ændres for hurtigt kan det skade korallerne feks. stress
Hvor langt tid har akvariet kørt og hvad tilsætter du ?
Bruger du kalkreaktor ?
Har du koraller eller kun fisk.
Steen
Hvis værdieren ændres for hurtigt kan det skade korallerne feks. stress
Hvor langt tid har akvariet kørt og hvad tilsætter du ?
Bruger du kalkreaktor ?
Har du koraller eller kun fisk.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Og krydscheck din salinitet, hvis ikke allerede du har gjort det..
- Keysper
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
Akvariet har vel kørt godt og vel 3 år.
Ja... jeg har både fisk og koraller og har en "kalkreaktor" men det er nok ikke det som man kalder en rigtig kalkreaktor, det er den type man kan købe i saltvandsbutikken som kan kører uden co2 og har et nitratfilter der giver en lavere ph værdi der får mediet i reaktoren til at gå i opløsning.
Kan det evt være at den har købt med for højt et flow, dvs 2 dråber i sekundet???
Ikke fordi jeg vil spørge dumt, men hvad er salinitet? jeg aner det nemlig ikke
svamp.... det har også været noget jeg har tænkt i, hvad kan man gøre ved dette?
Vh Casper
Ja... jeg har både fisk og koraller og har en "kalkreaktor" men det er nok ikke det som man kalder en rigtig kalkreaktor, det er den type man kan købe i saltvandsbutikken som kan kører uden co2 og har et nitratfilter der giver en lavere ph værdi der får mediet i reaktoren til at gå i opløsning.
Kan det evt være at den har købt med for højt et flow, dvs 2 dråber i sekundet???

svamp.... det har også været noget jeg har tænkt i, hvad kan man gøre ved dette?
Vh Casper
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Keysper skrev: Kan det evt være at den har købt med for højt et flow, dvs 2 dråber i sekundet???
Vh Casper
den type kalkreaktor er der ikke ret mange der bruger. Så vores erfarings grundlag er minimalt.
Hvad siger brugsanvisningen?
Saltinitet= saltindhold. Det musikeren mener er at mange flydevægte er temmeligt upræcise.
Hvis det er svamp er det vel bare at behandle dem. Men jeg ved ikke lige hvilket middel der er bedst, måske andre har et godt bud.
- Keysper
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
Ja.... der fulgte desværre ikke nogle brugsanvisning med, sjovt nok! så den må jeg jo lige have fat i, hvis det er muligt.
Okay saltinitet, så lærte jeg også et nyt ord:) Kan godt være at den jeg har er upræcis!
Jeg må lige forhøre mig hos en forhandle hvilket middel der er bedst imod svamp! men fiskene skal være over i et karantæne akvarie når de skal behandles?
Vh Casper
Okay saltinitet, så lærte jeg også et nyt ord:) Kan godt være at den jeg har er upræcis!
Jeg må lige forhøre mig hos en forhandle hvilket middel der er bedst imod svamp! men fiskene skal være over i et karantæne akvarie når de skal behandles?
Vh Casper
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Din svamp er en ting, men hvis din Ca rent faktisk er så høj ville jeg nok også kigge lidt nærmere på den af hensyn til dine koraller..
Jeg ville gøre følgende:
- Tage ind i klovnfisken og spørge om ikke du må måle saltindhold i deres akvarie.. Du er også velkommen forbi mig på Østerbro
- Lave en kontrolmåling af Ca, Alk og Mg igen.. Igen er du velkommen med lidt vand fra akvariet, hos mig..
pH'en ville jeg ikke bekymre mig om 7,9 er fint efter min mening... Bare den ikke svinger voldsomt henover døgnet..
For at finde ud af om det skyldes din Ca reaktor ville jeg nok prøve og koble Reaktor delen fra, men så skal du selvfølgelig være obs på pH..
Mvh
Henrik
Jeg ville gøre følgende:
- Tage ind i klovnfisken og spørge om ikke du må måle saltindhold i deres akvarie.. Du er også velkommen forbi mig på Østerbro
- Lave en kontrolmåling af Ca, Alk og Mg igen.. Igen er du velkommen med lidt vand fra akvariet, hos mig..
pH'en ville jeg ikke bekymre mig om 7,9 er fint efter min mening... Bare den ikke svinger voldsomt henover døgnet..
For at finde ud af om det skyldes din Ca reaktor ville jeg nok prøve og koble Reaktor delen fra, men så skal du selvfølgelig være obs på pH..
Mvh
Henrik