Nye blæsere i RSM 130 - god erfaring
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Nye blæsere i RSM 130 - god erfaring
Hey
Så fik jeg skiftet til nogle nye blæsere i mit RSM130d.
Nu kan jeg KUN høre skummeren, jeg skal have hovedet helt hen til låget for at kunne høre
blæserne.
Det tog en lille times tid at skifte dem ud, og der var ingen problemer overhovedet!
De nye blæsere hedder Silent Series, Fractal design, 3500rpm, 19 dba.
Nu er det spændende at se, om de kan holde temperaturen nede!
Nu mangler jeg bare at få skiftet skummeren til en Tunze 9002!
Kenneth
Så fik jeg skiftet til nogle nye blæsere i mit RSM130d.
Nu kan jeg KUN høre skummeren, jeg skal have hovedet helt hen til låget for at kunne høre
blæserne.
Det tog en lille times tid at skifte dem ud, og der var ingen problemer overhovedet!
De nye blæsere hedder Silent Series, Fractal design, 3500rpm, 19 dba.
Nu er det spændende at se, om de kan holde temperaturen nede!
Nu mangler jeg bare at få skiftet skummeren til en Tunze 9002!
Kenneth
- sintamus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7200 Grindsted
Re: Nye blæsere i RSM 130 - god erfaring
Hvor fandt du dem henne, og til hvilken pris
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510
Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Tunze Osmolator
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej
De er købt hos www.dustinhome.dk
http://www.dustinhome.dk/pd_5010207072.aspx
Der står 17db på hjemmesiden, men 19db på selve pakken.
Jeg bestilte dem en formiddag, og havde dem dagen efter.
Kenneth
De er købt hos www.dustinhome.dk
http://www.dustinhome.dk/pd_5010207072.aspx
Der står 17db på hjemmesiden, men 19db på selve pakken.
Jeg bestilte dem en formiddag, og havde dem dagen efter.
Kenneth
- sintamus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Er det en metal-fane????.... det er da ikke for godt til saltbalje
Tunze Osmolator
Tunze Osmolator
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nej det er ikke af metal!
Propellen er bare hvid plastic.
Kenneth
Propellen er bare hvid plastic.
Kenneth
- sintamus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
ok...fint nok 

Tunze Osmolator
Tunze Osmolator
Hej
Leger også selv med at vil skifte blæsere i mit rsm.
Vil lige gøre opmærksom på at antalet af Liter luft i timen som blæseren flytter falder meget jo lavere db og rpm man vælger.
Jeg har valgt at tage et smd potensiometer (variabel modstand) på 100 ohm og sætte i serie med blæseren på den måde kan man justere den spænding som blæseren får og derved få den til at køre langsommere og larme mindre.
Men for at få samme luft gennemstrømning er jeg ved at montere yderligere to andre blæsere som jeg gør det samme ved.
mvh michael
Leger også selv med at vil skifte blæsere i mit rsm.
Vil lige gøre opmærksom på at antalet af Liter luft i timen som blæseren flytter falder meget jo lavere db og rpm man vælger.
Jeg har valgt at tage et smd potensiometer (variabel modstand) på 100 ohm og sætte i serie med blæseren på den måde kan man justere den spænding som blæseren får og derved få den til at køre langsommere og larme mindre.
Men for at få samme luft gennemstrømning er jeg ved at montere yderligere to andre blæsere som jeg gør det samme ved.
mvh michael
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Køge
Hej....
Har et RSM 250, og tænker os på at skifte blæserne.... men er der er egentlig nogle af jer der ved hvor mange decibel, samt hvor mange rpm de nuværende har, går ud fra at det er de samme som i 130d...?
Har sendt en mail til RED SEA før påske, hvor jeg spurgte om info på blæserne. hun kunne dog kun fortælle mig at de var 6x6x2 cm. og det andet ville hun vede tilbage med. Har dog stadig intet hørt.
hilsen
christian
Har et RSM 250, og tænker os på at skifte blæserne.... men er der er egentlig nogle af jer der ved hvor mange decibel, samt hvor mange rpm de nuværende har, går ud fra at det er de samme som i 130d...?
Har sendt en mail til RED SEA før påske, hvor jeg spurgte om info på blæserne. hun kunne dog kun fortælle mig at de var 6x6x2 cm. og det andet ville hun vede tilbage med. Har dog stadig intet hørt.
hilsen
christian
Uden akvarie
Hej
Christian de blæsere der sidder i rsm 130 er umiddelbart ikke de samme da de er 50X50X20mm.
michael
Christian de blæsere der sidder i rsm 130 er umiddelbart ikke de samme da de er 50X50X20mm.
michael
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
Hej.
Er der nogen der ved hvordan man installerer blæseren? Jeg har lige købt en fra dustin home, men kan ikke finde ud af hvordan jeg får sat strøm til.
Mvh Lotte
Er der nogen der ved hvordan man installerer blæseren? Jeg har lige købt en fra dustin home, men kan ikke finde ud af hvordan jeg får sat strøm til.
Mvh Lotte
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hejlotp skrev:Hej.
Mvh Lotte
Er det den ekstra blæser der følger med du skal installere, eller har du købt nye der skal installeres
i låget?
Kenneth
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Det er blæseren til kabinettet. Men jeg har det gamle rsm, og har fundet ud af at der ikke er strømforsyning til en blæser i dette. Så jeg kan ikke bruge blæserne fra dustinhome. Øv Øv
Mvh Lotte
Mvh Lotte
Hej lotp
Der er strømforsyning i det gamle RSM , jeg har skiftet til de nye blæsere ,de funger fint ...
Mvh Jan A
Der er strømforsyning i det gamle RSM , jeg har skiftet til de nye blæsere ,de funger fint ...

Mvh Jan A
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Kan du forklare hvor den sidder?
Mvh Lotte
Mvh Lotte
Hej , når du får skilt dit låget , kan du se hvor de gamle blæsere er monteret , så klipper du bare stikkene af de nye og montere den sorte og røde ledning hvor de gamle sad 
Mvh Jan A

Mvh Jan A
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Jeg har fornyeligt lavet præcis samme nummer med mit 1.g RSM 130 med samme blæsere, og det fungere helt fint, dog skal man være opmærksom på ikke at klemme blæserne så de ikke kan køre, jeg havde fået et tip om at sætte elastikker om, dette har dog medført at den ene ikke kører fordi den bliver klemt
Ellers fungere det

Ellers fungere det

Hey mht den blæser der sidder bagi ved cirk.pumperne kan med stor fordel sættes til ,dan da i sommer varmen kan give op til 3 grader mindre vand temp. ... 
Mvh Jan A

Mvh Jan A
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Der er ikke en strømforsyning til blæseren til kabinettet. Har checket red seas hjemmeside, hvor de netop skriver at der ikke er strømforsyning til blæseren i de gamle rsm, derfor kan man købe et cabinet ventilation kit hvor der følger en strømforsyning med. Mit problem er bare at jeg ikke har kunnet skaffe det kit. Der er vist en del problemer med petgrossisten som er red seas danske distributør. Jeg har sendt en mail til red sea om at jeg i 4 måneder har forsøgt at få fat i det. De har videresendt min mail til den franske afdeling som jeg ikke har hørt fra endnu. Vedr. blæserne i låget, så kan jeg umiddelbart heller ikke bruge blæserne fra dustin home. For det første er de for smalle og for det andet er der ikke en sort og en rød ledning, men en sort, en gul og en rød, så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gøre...
Mvh Lotte
Mvh Lotte
Hey Lotte , der er strømforsyning i låget , ellers virker de blæsere jo heller ikke der sidder der ! . Vedr. led bruger du den røde og sorte ,den gul er er til temp regulering den skal ikke bruges . Og ja blæserne fra dustin er lidt smallere , men kan let modifiseres , ved at sætte et stykke dob. tape ell. lign. i klemme . Men er det ikke bare den strømforsyning til den blæser bag i låget (over cirk. pumperne)der mangler, er det ikke der vi misforstår hianden... ?......
, for det er bare en alm. 12 v strømforsyning der er brugt , og så skal du bare have en blæser dertil... 
Mvh Jan A

Mvh Jan A
- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Jo det var egentlig fordi jeg skulle installere en blæser ved cirkulationspumperne. Jeg har fået blæseren som kenny nævner i denne tråds begyndelse. Og det er den jeg mangler en strømforsyning til. Jeg har spurgt i diverse elektronikbutikker om de har en strømforsyning der kunne bruges, men alle meldte pas. Har dog fået at vide at jeg vil kunne bruge en oplader til en mobiltelefon, men så skal jeg til at klippe ledninger osv, og det er jeg ikke helt glad for at rode mig ud i.
Vedr blæserne i selve låget, så ja der er selvfølgelig strømforsyning. Jeg havde bestilt et par stykker af blæserne fra dustin home, og tænkte at når jeg nu ikke kunne bruge den v. pumperne, kunne jeg måske bruge den i låget. Opdagede nemlig at dem der sidder i låget ikke længere virker. Men da jeg fik låget skilt ad, synes jeg bare det hele så enormt indviklet ud... (Ja, Ja grin bare:-) Men selvom jeg er en kvinde, plejer jeg nok at kunne bruge en skruetrækker.) Jeg kunne bare ikke umiddelbart hitte ud af hvordan jeg skulle montere blæserne i låget og få sat strøm til.
Mvh Lotte
Vedr blæserne i selve låget, så ja der er selvfølgelig strømforsyning. Jeg havde bestilt et par stykker af blæserne fra dustin home, og tænkte at når jeg nu ikke kunne bruge den v. pumperne, kunne jeg måske bruge den i låget. Opdagede nemlig at dem der sidder i låget ikke længere virker. Men da jeg fik låget skilt ad, synes jeg bare det hele så enormt indviklet ud... (Ja, Ja grin bare:-) Men selvom jeg er en kvinde, plejer jeg nok at kunne bruge en skruetrækker.) Jeg kunne bare ikke umiddelbart hitte ud af hvordan jeg skulle montere blæserne i låget og få sat strøm til.
Mvh Lotte
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Hej Lotte!
Kig her
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/foru ... ?ID=185502
Det er ikke så svært igen
men alt er selvfølgelig relativt, men jeg brugte den guide der med billder, det hjalp en hel del
Mht. til strøm i kabinettet så søg på brincks elektronik i københavn, der er jeg sikker på de kan hjælpe med tekniske råd, evt. hvordan man modificerer sin mobiloplader til at køre dem
Hilsen Kent
Kig her
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/foru ... ?ID=185502
Det er ikke så svært igen

Hilsen Kent

- lotp
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Tak til alle for hjælpen
Jeg har makket med det hele formiddagen, og nu virker det. Både kølere i låget og køler i kabinettet. Temperaturen er allerede på vej ned
Mvh Lotte

Mvh Lotte