Calciummareridtet!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Calciummareridtet!!

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har haft et 460 liters saltvand i næsten 3 år nu. I starten havde jeg en kalkmixer og store problemer m. trådalger.
Jeg har nu i flere måneder anvendt en kalkreaktor (deltec) med et udløb m. Ph:6,3 og Kh:36. 1 boble CO2 hver 2-3 sek. og 1-2 dråber/sekund i udløb.
Trods dette Har jeg problemer med at holde calcium og få koraler til at trives. Der er ingen problemer med at holde fisk.
Jeg har 2 hammerkoraler og nogle bløde koraller, hvor polypdyrene kommer ud. De øvrige hårde koraller (montipora, argopora o.s.v.) har altid dyrene trukket ind. De vokser ikke - De dør heller ikke, men får af og til hvide områder, der breder sig og ender med død. (Jeg har flere på samvittigheden)
Trods en aktiv kalkreaktor, har det aldrig været muligt at holde en calcium over 400. Derudover får jeg et lysebrunt pulver, der dækker hele bunden og stenene. Det ligner en udfældning af noget (formentlig et calciumderivat) Det kan fint suges op i en nylonstrømpepose. (Jeg undre mig over at andre saltvandsakvarister ikke bruger en sådanne nylonstrømpeposesuger ugentligt, som jeg har gjort de sidste par år) Jeg kan samle ca 50-100ml. af dette brune pulver på ca 2 uger. Det ligger på de levende sten og bunden (og kan let støvsuges op).

Er der nogle kvikke hoveder her, der kan hjælpe mig med et råd til at:
1. Holde calcium værdien inden for normalområdet.
2. Forhindre udfældning / bundfald.
3. Få polypdyrene til at komme ud.

Værdier: Ph: 8,0 KH:11 Ca: 360 Mg: 1250 Temperatur: 24 massefylde: 1.022 NO3: 20 Phosphat: 0
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
spdiving
Reactions:

Re: Calciummareridtet!!

Indlæg af spdiving »

Du skal have din KH ned og din CA op.
KH på 8 0g CA på 420 Dette vil være optimalt.

For at sige det enkelt der skal opløses mere kalkmedie i reaktoren for at få CA op og KH ned.

Du kan gøre nogele ting.
1. mindre flow genegm reaktoren ( Udgangs vandet skrug ned fære dråber )
2. Mindre PH i reaktoren ( mere CO2 og mere kalkmedie bliver opløst )

De 2 ting vil kunne hjælpe.

Men vil du have mere hjælp må du sige noget mere om hvilken kalkmedie du køre med.
Feks. ARM bliver opløst ved en PH på 7 og store koralstykker bliver først opløst ved 6.5 så det kommer helt and på hvad medie du bruger.

Steen
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Jeg anvender en deltec PF type kalkreaktor (den lille).
Mediet er Rowa lith C, som danser i reaktoren.
Der må også være meget calcium i udløbsvandet, da KH er høj.
Problemet, som jeg ser det er udfældningerne i akvariet af noget, der formentlig indeholder calcium.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Så skal vi jo nok til det igen;

En kalkreaktor er en metode til BALANCERET tilsætning af kalcium- og karbonat-ioner. Det kan IKKE lade sig gøre, at ændre forholdet mellem kalcium og karbonat uanset hvordan mængden af CO2 og flowet gennem reaktoren indstilles.
Forklaringen: Mediet i reaktoren er kalciumkarbonat..... ved at sænke pH med CO2 (det hár intet andet formål), opløses kalcium-karbonaten i sine bestanddele og ledes ud ad reaktoren.

Derfor skal balancen være på plads, inden man justerer på kalkreaktoren. Man justerer med buffer-opløsninger ála natron og calciumclorid el.lign.

/Kim
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

NEJ!
Jeg er en rimelig biokemiker og der er intet nyt i dig indlæg ud over den lidt arrogange suk fornemmelse.
Jeg kan fint have en højere kH i tanken, der ikke umiddelbart balancere calcium. Det stabilisere bare pH
Det giver ikke calciumcarbonatudfældninger m. pH på næsten 8 og calcium under 500.
Jeg kan korrigere calcium m. f.esk. CaCl2 eller vandskifte indtil jeg har en værdi på 400 eller mere, men det medfører blot dannelse af en hel masse nyt brunt bundfald indtil calcium atter er omkring 350-400.
Balanceret calciumtilsætninger fra den forskellige firmaer giver samme resultat: udfældninger og en høj KH.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Med fare for at blive overfaldet lige som Nolan :T

Er du sikker på at du måler din Ca korrekt? Hvad med din salinitet?

Kan det skyldes ion balancen er skubbet helt a. h. til - Laver du vandskift?

Mvh
Henrik
P.s Jeg har ingen grund til at bruge nylonstrømper og suge snavs op længere..
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Hej Musiker - Hvis du læser Nolans indlæg, kan du se at min start nok mest har karakter af selvforsvar og et forsøg på at holde en rimelig omgangstone og blive taget alvorligt.

Salinitet: Mit hydrometer er kalibreret til 25 grader, så det giver en salinitet på ca 30.
Calciummålinger: Jeg har selv mistænkt det samme og forsøgt at anvende forskellige test kit - Det er stort set det samme resultat +/- 20 ca. Jeg anvender aktuelt saliferts. Jeg kan som sagt også korrigere calcium til en værdi jeg måtte ønske m. f.esk. CaCl2, men det holder 1-2 uger, så er jeg tilbage til 350-400. (og har så fået en hel del bundfald)
Vandskift: Jeg er lidt til store vandskift og skifter ca 20% 4 gange årligt. (Aktuelt næste gang her i påsken)
Det giver en stigning i calcium i 1-2 uger - Herefter samme historie: fald i Calcium og bundfald.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hmmmm ?

@ Eskildsen:
Jeg er sgu lidt i tvivl om, hvad det er du benægter ?
Jeg skriver sådan set bare, at en kalciumreaktor giver en balanceret tilsætning af kalcium og karbonat. Jeg påstår INTET andet.
Mit indlæg var en korrigering af spdiving's påstand om, at ændring af CO2 og flow kunne ændre på dette forhold..... for det kan det ikke (hvilket du måske i din egenskab af biokemiker nok burde vide alt om - jeg er ingeniør og jeg ved i hvert fald at det forholder sig sådan, trods mit - i forhold til dit - kun sparsomme kendskab til kemi).

Men god indgangsvinkel til at modtage kvalificeret hjælp :BA

/Kim
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Dette indlæg er uden det første bogstv i lfbetet. Tsten virker desværre ikke i dg!

Mit Nej vr til sætningen:

"Så skal vi jo nok til det igen;"

Der er ikke rigtigt noget på dette forum om udfældninger og polypdyr - Derfor denne tråd.

Hr du hft problemer m. udfældninger i kvriet? og hvd kn mn gøre ved det?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har aldrig haft saltudfældning i mit akvarie. Og kan slet ikke genkende problemet... Min Ca holder jeg konstant omkring 420 - 450 - Den har været helt oppe på 500 uden udfældning - Jeg laver vandskift hver uge 30L ud af mine 550 liter netto (målt op da jeg fyldte akvariet).

Mit hydrometer holder jeg på omkring de 1.023@25 grader hvilket svarer til en salinitet på 32-33 stykker. Har du lavet en kontrol måling med dit hydrometer i et andet akvarie? Der kan såvidt jeg ved være ret stor unøjagtighed på dem..

Strengt taget så er 400 i Ca heller ikke et frygteligt problem i sig selv..
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Mvh
Henrik
Ps. En ting jeg tænker over er at udfældningen kan ende som et pulver på sten og bundlag.. Det lugter af for lidt cirkulation til f.eks. acropora, men det forklarer selvfølgelig ikke hvorfor du får udfældningen i første omgang.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg tror ikke det har noget med din reaktor at gøre. Det lyder som om der er noget helt galt i din balje.

Hvad er udgangsværdierne fra din reaktor og er de konstante?

Hvor bliver alt dit kalk af når du næsten ikke har koraller, det udfældes mener du. Men hvad skal det udfældes som i saltvand?

Hvad er det for nogle sten du har i? Er der noget faksekalk eller andet skrammel imellem? Eller kan dit bundlag indeholde nogle kedelige forbindelser.

Jeg har mange store koraller i mit og lige haft problemer med reaktoren som jeg har måtte stoppe pga. utæthed. Mit calcium var faldet til 340 idag - så fik det et boost af Cacl2 fra Matas.. Koraller ser ligeglade ud med det lave calcium i en periode.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

Prøv at tage nogle billeder af dit bundfald evt.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Der er lige noget jeg skal forstå rigtigt. Jeg har også en acropora i mit 130 liters.
De hvide områderne på spidserne, er det godt eller skidt?
Hvordan skal en acropora se ud hvis den trives?

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvis det er de hvide spidser jeg tænker på så er det et sundt tegn på vækst,en anden god faktor er også at polypperne er ude..
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

polypperne.... jeg synes ikke min har polypper der er ude.
Den ser ud som den altid gør, ingen polypper der er ude eller inde.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Polypperne på en acopora skal være ude! altid! De hvide spidser kan ganske rigtig være vækstspidser, men det kan også være koralskeletet..
Nu skriver du ikke hvad for en type Arcopora det er.. Prøv med et billede.. Der er mange typer, men her er nogle af mine (med polypperne ude):
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Tilbage igen efter at have fået "a" repareret (mælk i tastaturet)
Jeg har selv tænkt for lidt cirkulation, og sat en 3. pumpe i. Der er rigelig cirkulation nu m. 3 relativ kraftige hoveder. Min idé skulle være at det forhindrede bundfaldet, men det hvirvler blot sammen nogle steder uden meget strøm.
Jeg har ikke bundlag, for at kunne fjerne udfældningerne, men tænker på at få et - og så se om det hjælper.
Jeg har prøvet at have calcium over 500 (med Calciumchlorid) - Så kommer der kalk v. magneterne v. pumperne og andre steder, men ikke mere bundfald end vanligt.
Jeg har prøvet at tage et billede af det. Hvis nogle vil have en prøve af det så sig til. Det er som fint sand/våd kaffe fra et brugt kaffefilter i konsistens.
Jeg har overvejet at opløse det i saltsyre, og så se om der er udslag på en calcium, phosfat, silikat eller karbonat test efterfølgende.

Jeg har planlagt et ca 100 liters vandskifte i morgen og vil så i den forbindelse (atter) skylle og skrubbe alle sten og suge bunden ren for det der bundfald.
Er der nogle forhold, der generelt gør at polypdyrene kommer frem, eller er det "bare" det samlede resultat, der får dem til at kikke frem?
Jeg har jævnligt kontakt til en meget erfaren saltvandsakvarist, der har bedt mig om at rejse disse spørgsmål her på forum, da han efterhånden er kørt tør for ideer.
[img_l]
bundfald
bundfald
Bundfald.jpg (46.75 KiB) Vist 3357 gange
[/img_l]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Er din salinitet som den skal være - Har du checket dit hydrometer op i mod et andet, eller i en anden bajle? Jeg er stadig overbevist om at der dælme være en kemisk ubalance et eller andet sted..

Ser ingen umiddelbar grund til at skrubbe stenene, men det skader nok ikke.
Hos mig er polypperne stort set altid fremme. Når jeg fodre, roder op i bundlaget/blæser sten rene, eller om natten så er de ekstra langt fremme. Det gælder både LPS og SPS..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det der bundfald ligner nu ikke noget som er skabt af en kalkudfældning.
Synes det ligner slam fra de levende sten meget mere. Kalkudfældninger lægger sig som et jævnt lag over det hele og ikke i "driver"
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:Polypperne på en acopora skal være ude! altid! De hvide spidser kan ganske rigtig være vækstspidser, men det kan også være koralskeletet..
Det er nu ikke helt rigtigt at alle Acropora altid har polypperne ude.
Koraller af typen så som A. lokani, maryae, multiacuta osv... De såkaldte "glatte" typer, har som oftes kun polypperne fremme om natten
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Carsten skrev:
Musiker skrev:Polypperne på en acopora skal være ude! altid! De hvide spidser kan ganske rigtig være vækstspidser, men det kan også være koralskeletet..
Det er nu ikke helt rigtigt at alle Acropora altid har polypperne ude.
Koraller af typen så som A. lokani, maryae, multiacuta osv... De såkaldte "glatte" typer, har som oftes kun polypperne fremme om natten
Mrhp.. :P Ok - Den bukker jeg migfor.. Alle dem jeg har strutter dog med polypperne hele døgnet, men jeg er elendig til at bestemme dem nærmere end Acropora SP, hehe, så måske jeg bare ikke har de specifikke typer :P..
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Carsten skrev:Det der bundfald ligner nu ikke noget som er skabt af en kalkudfældning.
Synes det ligner slam fra de levende sten meget mere. Kalkudfældninger lægger sig som et jævnt lag over det hele og ikke i "driver"
Jeg tror sgu carsten er inde på noget her, på min bund hvor sandet er suget væk, kommer det samme bundfald, det ligger også på stenene, og i mit tilfælde er jeg overbevist om at det er affald fra de lev. sten - mine polypper er altid ude på korallerne,- lige med undtagelse af der hvor mine 2 Gobiodon okinawae sider :devilish:
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

OK - Så der er andre der har slam eller bundfald. Det er sgu' dejligt at høre. :K
Hvordan kommer det fra de levende sten? Kan man få dem til at holde op med dette?
Jeg har nogle gange fornemmelsen at bundfaldet skaber mere bundfald - deraf opstod min egen lommefilosofi om udfældninger og calcium.
Det er rart at høre at det ikke nødvendigvis har noget med de manglende optræden af polypdyr at gøre.
Det kan måske være at der overhovedet ikke er en sammenhæng mellem calcium, bundfald og de manglende polypdyr!
Til flemmiov: Har du problemer med at holde calcium oppe?
Vil det hjælpe at få et bundlag ? (man får jo rengøringsvandvid af den her glasbund m. bundfald)
Er der nogle med bundlag, der også har bundfaldsproblemer, eller er det dem uden bundlag, der har problemet?
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Hey..

Jeg har bundlag og har også "problemer" med bundfald. Jeg blæser stenene rene hver 3 måned eller lignende for at tage det værste inden i dem. Er nu begyndt at suge en del af bundlaget op da jeg inså det var for fint og for meget.

Slammet kommer vel af det føde osv. man tilsætter i akvariet. Efterladenskaber fra fisk. Det kan nemt sætte sig inden i stenene med den cirkulation der findes i hvores akvarier.

Nu har du ikke et fosfatfilter der er en smule utæt eller lignende?

Det laver rigtig meget bundfald når materialet bliver lidt ældre..

Hilsen Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Eskildsen skrev:OK - Så der er andre der har slam eller bundfald. Det er sgu' dejligt at høre. :K
Hvordan kommer det fra de levende sten? Kan man få dem til at holde op med dette?
Jeg har nogle gange fornemmelsen at bundfaldet skaber mere bundfald - deraf opstod min egen lommefilosofi om udfældninger og calcium.
Det er rart at høre at det ikke nødvendigvis har noget med de manglende optræden af polypdyr at gøre.
Det kan måske være at der overhovedet ikke er en sammenhæng mellem calcium, bundfald og de manglende polypdyr!
Til flemmiov: Har du problemer med at holde calcium oppe?
Vil det hjælpe at få et bundlag ? (man får jo rengøringsvandvid af den her glasbund m. bundfald)
Er der nogle med bundlag, der også har bundfaldsproblemer, eller er det dem uden bundlag, der har problemet?
Billede
lige et billded af min bund og sten fra mit gamle akvarie,det var helt rent og ingen problemer med barbund,du skal bare op på et sps style flow der siger 60 til 80 gange akvariet i timen...min mening er også at bunden skal enten være BB eller DSB(over 15 cm)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

At der kommer slam fra de levende sten, er en helt naturlig ting.
Inde i stenene lever der ud over bakterier, også et antal små orme og andet små kryb.
De borer og rasperi stenene. Det er det som du ser som slam på bunden. Og det er da et sundhedstegn, at stenene er levende.

Der er ingen sammenhæng mellem dit slam på bunden, det lave Ca indhold og polypdyrene.
Hvad er det for nogle polypdyr der ikke kommer frem??

Det kunne være du skulle kigge hvor meget cirkulation der er i akvariet og om den er hensigtmæssig placeret.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Jeg mener at affaldet fra stenene kommer fra de organismer der lever i stenene, har du et kar kun med sten og vand, vil du opleve det samme. Jeg har ikke problemer med min ca. Jeg har ovenikøbet samme reaktor som dig vil jeg tro, en deltec pf-509. Jeg er begyndt at bruge ARM-medie istedet, det sætter noget mere gang i korallerne end rowalith c+, som jeg førhen brugte, så det vil jeg klart anbefale, er vist også billigere, såå det... :-)

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=4224
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har lidt slam i sumpen.. Men kan ikke umiddelbart se det hverken på levende sten eller sandbund (Fiji Pink ca 1cm) i akvariet.
Jeg er enig med Ole i at højere flow måske kunne hjælpe (Har selv omkring de 60x når pumperne kører maks)
Din Ca må vel falde fordi der er noget som bruger af den (vokser)?
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Carsten skrev:At der kommer slam fra de levende sten, er en helt naturlig ting.
Inde i stenene lever der ud over bakterier, også et antal små orme og andet små kryb.
De borer og rasperi stenene. Det er det som du ser som slam på bunden. Og det er da et sundhedstegn, at stenene er levende.

Der er ingen sammenhæng mellem dit slam på bunden, det lave Ca indhold og polypdyrene.
Hvad er det for nogle polypdyr der ikke kommer frem??

Det kunne være du skulle kigge hvor meget cirkulation der er i akvariet og om den er hensigtmæssig placeret.
Der var du sgu lige hurtigst, carsten. Jeg tror han mener polypperne på korallerne, der ikke viser sig.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg kan tilslutte mig at det er alm slam jeg får også noget der ligner det på en prik.
det har det med at lægge sig i mit ene hjørne selvom jeg har rimeligt kraftig cirkulation,det er nu ikke noget problem her da det blot suges med ud ved vandskifte.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"