VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjem fra ferie til en halv død balje..!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Hjem fra ferie til en halv død balje..!!

Indlæg af ThomasRødovre »

Kom hjem fra 14 super fede dage i Sharm i går aftes, desværre blev de onde drømme dernede fra til virkelighed, da jeg så min balje.. :G

2 nye flotte acoporaer fra decocean var stået af sammen med en stor hammerkoral, en Favia" target="_blank" class="postlink autolinks">hjernekoral, blødkoral samt en stor flot rød anemone er godt på vej også..:(

Alle fisk har det helt fint, andre koraller ibaldt en acopora magen til de to døde ser ikke ud til at lide det mindste..

Nitrat,nitrit,fosfat,amoniak er som de skal være

Kh er faldet fra 8.0 til 6,7

Kan det virkelig være kh'ens skyld det hele og hvad kan få den til at falde så meget på 14 dage?? den har ellers ligget fuldstændigt stabilt det sidste år..
Har ikke kalkreaktor eller andet udstyr der kunne påvirke..
Har også køler som kører fint så det kan heller ikke være varmen..
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjem fra ferie til en halv død balje..!!

Indlæg af exzos »

Hvad måler din ca og mg?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tvivler nu på at et lavt ca og mg kan slå noget ihjel på 14 dage.

Hvad siger no2 no3 po4??
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Fik jeg ikke målt igår aftes var noget træt.. men de var iorden for 14 dage siden og har kun 2 stenkoraller udover dem der er døde så de svinger meget lidt normalt..

No2 no3 og po4 er det ikke Nitrit nitrat og fosfat??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ThomasRødovre skrev:Fik jeg ikke målt igår aftes var noget træt.. men de var iorden for 14 dage siden og har kun 2 stenkoraller udover dem der er døde så de svinger meget lidt normalt..

No2 no3 og po4 er det ikke Nitrit nitrat og fosfat??
Jo det er.

En død fisk kan gøre forskellen. Eller en misforstået "god fodring"
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Lysuheld var hård ved min gamle bajle fordi en timer stoppede (2+dage med lys).

Hvis dine parametre er langt de naturlige niveauer i havet (salinitet, kh, ca, mg som de vigtigste). Så kan SPS være ret følsomme hvis du har et næringsfattigt rev..

Det er lidt underligt at din KH har været 100% stabil det sidste år -Hvis ikke du gør noget for at vedligeholde den?

KH'en bør falde støt i akvarier med koraller... Hvis ikke man gør noget aktivt for at holde den oppe..

Jeg ville lave et vandskift 10-20% vandskift så hurtigt som muligt
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Var også det første jeg tænkte, men alle fisk lever og der er ikke blevet fodret mens jeg var væk, dog blev de fodret godt op inden men værdierne da jeg tog afsted var iorden..

Må hellere hjem og måle ca og mg så.. bare mærkeligt hvis de skulle falde så meget på så kort tid..

Kh har heller ikke været 100% stabil, var lidt dumt formuleret af mig den har selvfølgelig svinget lidt og jeg bruger kh buffer når den er nede..

Lyset slukkede af sig selv igår, så det kan heller ikke være der problemet ligger, dog er der noget elarbejde igang ude på vejen i øjeblikket, så muligvis kan der have været strømafbrydelse i noget tid, så køleren ikke har virket, men så ville alt ander der kunne varma baljen op selvfølgelig heller ikke køre..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ok.. Så er jeg mere rolig mht KH'en ;)
8 til 6,7 på 14 dage er langsomt efter min mening.. Min kH dropper fra 7 - 6,5 på ca to dage uden justering.. Jeg ville ikke kunne undlade kH buffer i 14 dage..

Hvis akvaret har stået uden cirkulation i længere tid kan det nemt være problemet, ikke på grund af varme, men korallerne har brug for cirkulationen til at komme af med slim, samle næring fra vandet osv. Desuden vil iltningen af vandet falde drastisk (Intet lys, ingen cirkulation, ingen luft fra skummer).
Hvis ikke der er blevet tilført næring i 14 dage.. Så kan korallerne også lide under manglende kulstof/Næring i vandet.. Hvis vandet bliver næringsfattigt er det nødvendigt at sørge for korallerne får næring andre steder fra (Bakterie/mulm etc)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvid du ikke har haft strøm hvad så med fryseren...Så hør lige din nabo om der har været længere variet strømafbrydlse.

Steen
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Musiker skrev:Ok.. Så er jeg mere rolig mht KH'en ;)
8 til 6,7 på 14 dage er langsomt efter min mening.. Min kH dropper fra 7 - 6,5 på ca to dage uden justering.. Jeg ville ikke kunne undlade kH buffer i 14 dage..

Hvis akvaret har stået uden cirkulation i længere tid kan det nemt være problemet, ikke på grund af varme, men korallerne har brug for cirkulationen til at komme af med slim, samle næring fra vandet osv. Desuden vil iltningen af vandet falde drastisk (Intet lys, ingen cirkulation, ingen luft fra skummer).
Hvis ikke der er blevet tilført næring i 14 dage.. Så kan korallerne også lide under manglende kulstof/Næring i vandet.. Hvis vandet bliver næringsfattigt er det nødvendigt at sørge for korallerne får næring andre steder fra (Bakterie/mulm etc)
Jamen det lyder jo fornuftigt nok, må høre naboerne om der har været strømafbrydelse i længere tid, ellers så virker det med manglende næring mest sandsynligt, har også fået et ret stort boom af nogle grønne alger som er meget svære at komme af med, kan ikke huske hvad Carsten fra Decocean kalte dem..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Det er lidt et sidespring med algerne, men jeg kæmpede i rigtig lang tid mod dem her - De startede i pletter på bestemte sten og som du kan se på billedet en kunstig frag.. Som de var meget vilde med (gætter på det var pga PO4 i keramikken):
Billede
Hvis det er dem kan du godt væbne dig med tåldmodighed.. De er rigtig trælse at slippe af med - Jeg slap først helt af med dem efter jeg fik stenene over i et nyt akvarie og fik skrubbet dem grundigt i processen - De var dog på retur i det gamle, men der havde jeg også haft dem i rigtig lang tid.. Algerne er vist enormt gode til at optage deres næring fra substratet og indtil næringen er hevet ud af matrialerne.. Er alt andet symptom behandling.

Jeg holdt dem nede ved at hive dem af manuelt sørge for at suge det afrevne op med en hævert monteret med nylonstrømpe på udløbet som endte i sumpen..
Hvis du har mulighed for at tage de angrebne sten op kan du med fordel fylde to spande eller kar med saltvand fra akvariet også skrubbe dem (med en hård opvaskebørste eller lignende) i den ene og skylle dem rene i en anden spand inden du hælder stenene tilbage i akvariet - Vandet skal selvfølgelig ud bagefter ;)..

Men som alt andet i den her hobby. Så var det tåldmodighed der virkede for mig - Selvom jeg var tæt på og bestille AlgenEx undervejs.. Sålænge du kan holde dem nede. Sørger for at der ikke samler sig detritus som de kan leve af og du ikke overbelaster akvariet skal de nok forsvinde tilsidst...
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

du skriver at du har fodret godt inden du tog afsted men værdierne var iorden da du tog afsted. der går jo et stykke tid før det man putter i baljen rådner og bliver til fare så mon ikke du bør igang med at måle lidt af de værdier som andre også foreslår, det er nok mere der det ligger frem for kh ca osv.
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Mine alger virker lidt kraftigere end dem jeg kan se på billedet mere tætte og ikke med så lange tråde.. men ja det er nok bare hårdt arbejde uanset hvad.. kunne du ikke få nogle dyr til at tage dem??
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Sejer: Ja det kan jo sagtens være rigtigt, ved ikke hvordan værdierne har været mens jeg var væk, men de er ihvertfald iorden nu.. bare mærkeligt at det ikke skulle være gået ud over fiskene, men man ved jo aldrig, må have mig en computer der er på nettet..:)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

ThomasRødovre skrev:Mine alger virker lidt kraftigere end dem jeg kan se på billedet mere tætte og ikke med så lange tråde.. men ja det er nok bare hårdt arbejde uanset hvad.. kunne du ikke få nogle dyr til at tage dem??
Nej ingen dyr gad og æde dem.. Min gule kirug har måske hjulpet lidt til når først de var plukket til roden..
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

der skal betydelige mængder phosfat nitrit eller nitrat til at tage livet af fisk
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

hvad med rensning af skummer osv i de 14 dage du har været væk kan der være sket noget der??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

seier skrev:der skal betydelige mængder phosfat nitrit eller nitrat til at tage livet af fisk
Nix! Der skal ikke ret meget nitrit til. Nitrat skal op på ganske store mængder, før end at fisk tager skade, hvorimod koraller ikke tåler hverken ret meget nitrat eller fosfat. Om de så lige frem dør at det, vækst og farve forsvinder ihvertfald.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Carsten skrev:
seier skrev:der skal betydelige mængder phosfat nitrit eller nitrat til at tage livet af fisk
Nix! Der skal ikke ret meget nitrit til. Nitrat skal op på ganske store mængder, før end at fisk tager skade, hvorimod koraller ikke tåler hverken ret meget nitrat eller fosfat. Om de så lige frem dør at det, vækst og farve forsvinder ihvertfald.
Bliver korallerne egentlig hvide, eller brune af fosfat?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

thyme skrev:
Carsten skrev:
Bliver korallerne egentlig hvide, eller brune af fosfat?
I første omgang bliver de brune
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

carsten: jeg var under det indtryk at nitrit også er skadeligt for koraller er det så mig der har fået den galt i halsen eller hvad??

Det jeg mener med mit indlæg er at korrallerne tager skade ved (eller dør) ved en værdi der ligger før end fiskene.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nitrit er lige så dødeligt for koraller som for fisk.
Og det næste er vi helt eninge om.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"