Hvordan beregner man tryktabet i rørføringen?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Hvordan beregner man tryktabet i rørføringen?

Indlæg af weblance »

Findes der nogen formel hvor man kan udregne tryktabet i rørføringen?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

ja da prøv her :D

tryktab i rør
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Og det er praktisk umuligt i de installationer vi laver til vores akvarier.
Her er det ofte tabet i bøjninger samt løftehøjder der er giver det største tryktab.

Hvis planen er at minimere trykfaldet i PVC rør til akvariet, mener jeg at du skal "nøjes" med at regne lidt på flowhastigheder i røret, som helst skal være mellem 0,5-1,5 m/s, hvis det er større bliver tryktabet forholdsmæssigt for stort.

flovhastigheder kun udregnes således :

V=(35,7*35,7*Q) / (d*d)
Hvor V= hastigheden i m/s
Q= flowmængde i l/s
d= indvendig diameter i mm.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

good luck med de beregninger der weblance :D
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

:G
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det burde da egentlig godt kunne lade sig gøre at regne det ud, for at du kan regne tryk ud i en cylinderet genstand, skal du jo også bruge det atmosfæriske tryk som er på 101300 for at kunne regne ud hvad trykket er indenvendig, og for at stille en ligning op som gør du kan regne det næsten præcist ud, skal du bruge en ligning som den der er linket til. Har lige sidder og haft projekt om det, og det er bare det værste shit at sidde og regne på :|
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

modsat burde det faktisk IKKE kunne lade sig gøre, da der kan forekomme vinkler på 45 eller 90 grader, og samtidig om det en blød bøjning eller hårdt buk..
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ja okay det så jeg så lige bort fra
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Kan godt forstå hvorfor weblance græder!!

I mit projekt skal jeg bruge et 20 m langt nedgravet 20 mm Ø PEX-rør til køling.
Jeg har også rodet rundt med en masse formler, hvor der altid lige var et eller andet tal jeg manglede.
Så nu har jeg besluttet at lade det komme an på en prøve når vejret tillader det.
Indløb og udløb er heldigvis i samme højde, så det er kun selve modstanden i røret, der skal tages hensyn til - vistnok!?!
Og jeg skal kun have bløde kurver.
Hvis jeg nu bruger Henriks simple formel får jeg 0,7 m/s med et 800 l/t PH, men den formel tager jo ikke hensyn til rørlængden.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Wande54 skrev:Hvis jeg nu bruger Henriks simple formel får jeg 0,7 m/s med et 800 l/t PH, men den formel tager jo ikke hensyn til rørlængden.
Med ovenstående data kan jeg se i en tabel at der ved PVC rør er ca. 4,5m trykfald v. 100m rør, og da du kun har 20meter vil det give at trykfald på 0,9m.

Havde det derimod været 25mm rør ville trykfaldet være på 0,7m
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jamen det lyder fint. Tak Henrik. :TH

Så håber jeg også Weblance kan bruge oplysningerne til noget, det er trods alt hans tråd! :wink:

Hmm. Da mit PH kan løfte vandet 1,1 m, så burde det kunne presse vandet igennem, ellers må jeg bare korte røret af.
Hilsen Steen

200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Ja, det ser meget fint ud!
mozart
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

tryktab

Indlæg af mozart »

Hej,

Vil lige tilføje, at rørtabet er ganske minimalt så længe du har et fornuftigt forhold mellem rørdim. og flowet (omkring 1m/sec) og du kan derfor roligt gå ud fra at det geometriske tab er min. 80% af det samlede. Vil du alligevel have foretaget beregningen er dette også ganske enkelt, da der findes utallige programmer til formålet, som gratis udleveres af pumpeleverandører. I disse programmer indtaster du antal bøjninger, dimensioner, overfladeruhed etc. og vupti får du et samlet tryktab. Jeg har arbejdet hos Pumpex der laver spillevandspumper og selvom de jo er noget større er princippet det samme. Deres hjemmeside hedder http://www.pxpumps.dk og skiven kan rekv. pr. mail. Dog skal der nok lige spindes en lille historie da akvarister jo ikke lige er deres målgruppe.
Problemet bliver så at bruge det til noget!!! Modtrykket er så beregnet, men for at finde ydelsen, som jeg antager du søger, skal du bruge pumpekarakteristikker og sådanne har jeg aldrig set for akvariepumper...

Mvh/

Henrik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hvis nu der er nogen her der kan flydenede Flamsk - så er der info her:

http://www.ia-products.nl/downloads/NL% ... %20pvc.pdf

Der er fra dem der laver Red dragon :shock:
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Sneppevej..
Tak for linket.
Umiddelbart ser det ud til at dimensionerne i tabellerne er en del større end dem vi normalt bruger i akvarierne.
Nu vil jeg trække mig tilbage den næste uges tid med min hollandsk-danske ordbog, så kan det være jeg bliver en smule klogere - eller nok nærmere en smule mere forvirret bare på et højere plan. :oops:
Hilsen Steen

Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"