Retur Rør - hvordan?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sneppevej
Reactions:

Retur Rør - hvordan?

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Jeg er snart en halvfrustreret mand !!

OK - jeg har været i tvivl om hvor kraftig returpumpe jeg skulle bruge til mit 840 l, har haft 1 eller 2 tråde kørende om det og har fået gode råd og ideer fra flere.
Nu har jeg besluttet mig for det samme, som mit udgangspunkt var, nemlig en Red Dragon 6.5 placeret i sumpen...... og så lader vi den diskussion ligge - kom nu ikke med hvorfor dog så kraftig og hvorfor dog ikke......

- beslutningen er taget :lol:

Nå, men rørføringen i akvariet havde jeg lavet inden jeg startede med at fylde vand i. Rørene er ført i samme stil som i Brians fra saltvandsforum, da det var et billede jeg i sin tid faldt over og troede at det var måden at gøre det på - jeg har dog "kun" 4 dyser.
http://www.saltvandsforum.dk/images/opstart/18.JPG

Men... denne rørføring kan måske komme til at give mig problemer under indretningen med sten, da jeg IKKE vil se på noget som helst teknik når akvariet er færdigindrettet.

Derfor vil jeg nu lige spørge......

Min returpumpe kommer til at levere omkring 4000-4500 l/h effektivt og derudover påtænker jeg at sætte 2 stk. Stream 6060 (6000 l/h)

dvs. at der i alt bliver en cirkulation på ca 16000 l/h til et 840 l akvarie - hvilket nok er meget passende.

Så kommer sprøgsmålet.....

Er det egenligt nødvendigt at fordele de 4000-4500 l/h fra returpumpen ud på 4 dyser, altså 1000 l/h pr. dyse.
Ja - man skal undgå døde zoner, men vil Stream pumperne ikke modvirke døde zoner i en rimelig stor grad? Kan man nøjes med at køre et rør med en masse 3 mm huller, lodret ned ved siden af overløskassen, eller bare lade det komme retur i et stort 32 mm rør der er udvidet til en stor dyse?

Nogen gode råd her? - kom nu det ved jeg du har, skriv et par ord om dine erfaringer nu når da alligevel har brugt tid på at læse denne post. Alle råd er velkomne.
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Jeg ville også "nøjes" med et rør der gør lodret ned bag stenene. Du kan lave en masse Ø3 huller men pas på at det ikke er for mange da arealet hurtigt bliver som et Ø40 rør. (ca 15 stk. ). Tunze pumperne vil lave en del cirkulation, men placeringen og opbygningen af stenene vil være afgørende om det er nok.

Jeg har selv et 740L men 3 stk. 6060 tunze pumper, hvor fra de 2 køre med en Aquadane bølge maskine. På min returpumpe Deltec 5250 har jeg en squid til sluttet som fordeler 3000l over 2 udgange og resten på 3 afgang.

Hvis jeg skulle lave det om i gen ville jeg lave et rør der gik op i bunden af akvariet hvert sted der skulle stå sten. På dem ville jeg tilslutte min returpumpe. Så er man sikker på at der ikke ligger slam mellem stenene.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.

Indlæg af sneppevej »

malawifisk skrev:Jeg ville også "nøjes" med et rør der gør lodret ned bag stenene. Du kan lave en masse Ø3 huller men pas på at det ikke er for mange da arealet hurtigt bliver som et Ø40 rør. (ca 15 stk. ).
.
Ok, så min ide er ikke helt ved siden af....

Men din udregninger passer vist ikke rigtigt

Arealet af et rør udregnes 3,14 x r x r - så vidt jeg husker :wink:

3 mm hul:

3,14 x 1,5 x 1,5 = 7,065 mm2

32 mm hul:

3,14 x 16 x 16 = 803,84 mm2

Dvs 803,84 / 7,065 = 113 huller !!!! - .... det var godt nok mange :shock:

Så er det nok bedre med 5 mm huller:

..der vil det passe med 41 stk.........
Senest rettet af sneppevej tirs 24. jan 2006 13:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

My bad du har ret. Det var lige en regne fejl der kom ind fra højre.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mit returs spraybar ser ud som på nedenstående billede. Dette lader til at virke rigtig godt med den OcanRunner3500 jeg har på som retur.
Vedhæftede filer
Akvarium-3,2.JPG
Akvarium-3,2.JPG (38.52 KiB) Vist 1406 gange
Brugeravatar
ringsborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8320 Mårslet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Århus syd
Kontakt:

Indlæg af ringsborg »

hej Mads
er det ikke en farlig konstruktion hvis pumpen skulle stoppe så vil alt vandet løbe tilbage i sumpen
hilsen Bjarne
MVH:
Bjarne Ringsborg

ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Den tegning har jeg godt set før - jeg syntes bare at der er mange 90 gr. bøjninger på, som kan give tryktab. Men ellers en løsning jeg måske bør overveje.
Senest rettet af sneppevej tirs 24. jan 2006 14:37, rettet i alt 1 gang.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

ringsborg skrev:hej Mads
er det ikke en farlig konstruktion hvis pumpen skulle stoppe så vil alt vandet løbe tilbage i sumpen
hilsen Bjarne
Jeg er sikker på at Mads har boret et par 3 mm huller lige under vandkanten :shock:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

sneppevej skrev:Den tegning har jeg godt set før - jeg syntes bare at der er mange 90 gr. bøjninger på, som kan give tryktab. Men ellers en løsning jeg måske bør overveje.
Du har da bestemt ret i at jeg har en del 90 grader bøjninger, men faktisk, så kommer der rigeligt ud med den OR3500 jeg har på. Der er faktisk pænt stort tryk på.

Og jeg har selvfølgeligt også boret 2 små huller lige under overfladen, så en evt. hævert vil stoppes dér. ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"