Jeg er snart en halvfrustreret mand !!
OK - jeg har været i tvivl om hvor kraftig returpumpe jeg skulle bruge til mit 840 l, har haft 1 eller 2 tråde kørende om det og har fået gode råd og ideer fra flere.
Nu har jeg besluttet mig for det samme, som mit udgangspunkt var, nemlig en Red Dragon 6.5 placeret i sumpen...... og så lader vi den diskussion ligge - kom nu ikke med hvorfor dog så kraftig og hvorfor dog ikke......
- beslutningen er taget

Nå, men rørføringen i akvariet havde jeg lavet inden jeg startede med at fylde vand i. Rørene er ført i samme stil som i Brians fra saltvandsforum, da det var et billede jeg i sin tid faldt over og troede at det var måden at gøre det på - jeg har dog "kun" 4 dyser.
http://www.saltvandsforum.dk/images/opstart/18.JPG
Men... denne rørføring kan måske komme til at give mig problemer under indretningen med sten, da jeg IKKE vil se på noget som helst teknik når akvariet er færdigindrettet.
Derfor vil jeg nu lige spørge......
Min returpumpe kommer til at levere omkring 4000-4500 l/h effektivt og derudover påtænker jeg at sætte 2 stk. Stream 6060 (6000 l/h)
dvs. at der i alt bliver en cirkulation på ca 16000 l/h til et 840 l akvarie - hvilket nok er meget passende.
Så kommer sprøgsmålet.....
Er det egenligt nødvendigt at fordele de 4000-4500 l/h fra returpumpen ud på 4 dyser, altså 1000 l/h pr. dyse.
Ja - man skal undgå døde zoner, men vil Stream pumperne ikke modvirke døde zoner i en rimelig stor grad? Kan man nøjes med at køre et rør med en masse 3 mm huller, lodret ned ved siden af overløskassen, eller bare lade det komme retur i et stort 32 mm rør der er udvidet til en stor dyse?
Nogen gode råd her? - kom nu det ved jeg du har, skriv et par ord om dine erfaringer nu når da alligevel har brugt tid på at læse denne post. Alle råd er velkomne.