Priser priser!!! Debatoplæg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Priser priser!!! Debatoplæg
Først skal det siges at jeg synes at det er en god idé at forhandlere kan annoncere på forummet. Men jeg er ved at være så uendelig træt af at der aldrig er priser på noget som helst. Vil mene at det burde være muligt, man sætter vel ikke først prisen når man har fået det man har bestilt? Eller hvad?
Ved godt at man kan sende en besked til forhandleren og alt det der, men det ville da være nemmere for både forhandler og kunder hvis man kunne se prisen i indlægget.
Man kunne jo tænkes at tro at, og dette er kun en tanke, at officielle priser ville øge konkurrencen en smule.
Snakkede med en der havde været i saltvand i mange år, og han fortalte at det ikke var mange år siden at f.eks. en klovn kostede det halve af hvad den gør nu. Og jo jeg ved godt at ting stiger og bliver indexreguleret osv.
Høre gerne jeres meninger også gerne fra forhandlernes side. Man var måske villig til at køre 100 km hvis man viste hvad nogen af tingene kostede i forvejen.
Ved godt at man kan sende en besked til forhandleren og alt det der, men det ville da være nemmere for både forhandler og kunder hvis man kunne se prisen i indlægget.
Man kunne jo tænkes at tro at, og dette er kun en tanke, at officielle priser ville øge konkurrencen en smule.
Snakkede med en der havde været i saltvand i mange år, og han fortalte at det ikke var mange år siden at f.eks. en klovn kostede det halve af hvad den gør nu. Og jo jeg ved godt at ting stiger og bliver indexreguleret osv.
Høre gerne jeres meninger også gerne fra forhandlernes side. Man var måske villig til at køre 100 km hvis man viste hvad nogen af tingene kostede i forvejen.
Senest rettet af martinknorr tors 12. mar 2009 00:01, rettet i alt 1 gang.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Re: Priser priser!!! Debat oplæg
Jeg er helt og aldeles enig!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Re: Priser priser!!! Debatoplæg
Skal siges at dette ikke er en kritik på nogen måde af forhandlerne, men kunne være fint at høre deres begrundelser også.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg kan godt nok ikke se problemet, hvis jeg har set noget specielt på listen af nye varer, tager jeg kontakt, for at sikre mig det er der når jeg kommer
det kan være svært for forhandlere at prissætte fisk, inden han får dem
det er ikke altid sikkert at alt det bestilte kommer
der skal fomodentlig også tages højde for evt. tab mv....
jeg synes det er fint nok at jeg først kan se priserne når eks. sendingen er landet
det kan være svært for forhandlere at prissætte fisk, inden han får dem
det er ikke altid sikkert at alt det bestilte kommer
der skal fomodentlig også tages højde for evt. tab mv....
jeg synes det er fint nok at jeg først kan se priserne når eks. sendingen er landet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Brian C: Dvs, at du synes det er helt i orden at evt tab tilskrives resten af sendingen?
Tænkt eks. 8 fisk bestilles til 100 kr stykket, 4 dør under transport. Normalt ville forhandleren have solgt fiskene til 150 kr/stk, men nu skal de 400 kr dækkes ind. dvs at du og jeg kommer til at betale 250 kr for en fisk der reelt kun kostede 150. Jeg ved ikke om jeg syntes det er rimeligt!!!
Det burde være muligt at prissætte sine varer + tage højde for tab, inden varene kommer. Når du så ringer ville du jo alligevel få afvide at de ikke har modtaget den annonceret varer.
Nu tænker jeg også mere på at der er langt at køre fra f.eks aalborg til fredericia for at spare 100 kr. vidste jeg nu at der var andre gode tilbud så kunne det da nok være jeg kom afsted.
Alt dette er jo meget brugt i alle andre butikker. Du ringer jo heller ikke til føtex for at høre hvad 1 kg hakket oksekød koster, vel !!?? Desuden er det svært for dem at ændre prisen i forhold til tab da de allerede har annonceret deres pris.
Tænkt eks. 8 fisk bestilles til 100 kr stykket, 4 dør under transport. Normalt ville forhandleren have solgt fiskene til 150 kr/stk, men nu skal de 400 kr dækkes ind. dvs at du og jeg kommer til at betale 250 kr for en fisk der reelt kun kostede 150. Jeg ved ikke om jeg syntes det er rimeligt!!!
Det burde være muligt at prissætte sine varer + tage højde for tab, inden varene kommer. Når du så ringer ville du jo alligevel få afvide at de ikke har modtaget den annonceret varer.
Nu tænker jeg også mere på at der er langt at køre fra f.eks aalborg til fredericia for at spare 100 kr. vidste jeg nu at der var andre gode tilbud så kunne det da nok være jeg kom afsted.
Alt dette er jo meget brugt i alle andre butikker. Du ringer jo heller ikke til føtex for at høre hvad 1 kg hakket oksekød koster, vel !!?? Desuden er det svært for dem at ændre prisen i forhold til tab da de allerede har annonceret deres pris.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg kan som saadan godt forstaa tanken om at der staar priser i annoncerne. Det kraever dog at forhandlerene foerst skriver annoncen naar varen er modtaget.
Det er desvaerre ikke bare saadan at forhandlerne kan lave en fast pris paa fiskene. En fisk kan vaere meget almindlig et sted, men ganske sjaelden andre steder. Arstiden kan ogsaa have en betydning.
Synes dog ikke at det er det vildt store problem, saa laenge man kan ringe og hoere om den oenskede fisk er kommet.
Det er desvaerre ikke bare saadan at forhandlerne kan lave en fast pris paa fiskene. En fisk kan vaere meget almindlig et sted, men ganske sjaelden andre steder. Arstiden kan ogsaa have en betydning.
Synes dog ikke at det er det vildt store problem, saa laenge man kan ringe og hoere om den oenskede fisk er kommet.
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
[quote="martinknorr"]
quote]
Det er bestemt ikke nemmere for forhandleren, at fastsætte prisen inden fiskene ankommer. Som du selv nævner er der udgifter der først falder på plads efter fiskene er ankommet til butikken. Frafald, fragt ect. Og selvfølgelig skal frafald dækkes af prisen på de andre fisk. Der er jo ingen der vil sælge noget til en pris der i værste fald kan gøre at de taber penge på det. Så er man da en dårlig købmand. Så kan de ligesågodt overføre pengene til mig, så kommer jeg gerne og giver en gratis lussing og et spark i skridtet også
quote]
Det er bestemt ikke nemmere for forhandleren, at fastsætte prisen inden fiskene ankommer. Som du selv nævner er der udgifter der først falder på plads efter fiskene er ankommet til butikken. Frafald, fragt ect. Og selvfølgelig skal frafald dækkes af prisen på de andre fisk. Der er jo ingen der vil sælge noget til en pris der i værste fald kan gøre at de taber penge på det. Så er man da en dårlig købmand. Så kan de ligesågodt overføre pengene til mig, så kommer jeg gerne og giver en gratis lussing og et spark i skridtet også

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
kan da ikke se noget galt i at butikkerne dækker tabet af forsendelsen ud på de andre fisk, hvad skal man ellers gøre?
der ud over vil du hurtig opdage at fiske priser svinger meget forskeligt, alt efter tid på året, og hvor tingene er fra osv.
er fint med mig butikkerne kun skriver priser når de holder "tilbud" så længe de ikke skriver "gode priser på koraller" og når man så dukker op så koster de 600kr stk
der ud over vil du hurtig opdage at fiske priser svinger meget forskeligt, alt efter tid på året, og hvor tingene er fra osv.
er fint med mig butikkerne kun skriver priser når de holder "tilbud" så længe de ikke skriver "gode priser på koraller" og når man så dukker op så koster de 600kr stk

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Tjah - det har man jo også oplevet et par gangeStarF skrev:....så længe de ikke skriver "gode priser på koraller" og når man så dukker op så koster de 600kr stk

/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja, det er direkte useriøst i min bog! og gør jo blot folk ikke gider køre turen til den forhandler igen.Nolan skrev:Tjah - det har man jo også oplevet et par gangeStarF skrev:....så længe de ikke skriver "gode priser på koraller" og når man så dukker op så koster de 600kr stk
/Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Lige nøjagtigt - netop derfor det er længe siden jeg sidst har været i dobbelt-A.
/Kim
/Kim
-
- Forhandler
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Det kunne være fedt hvis forhandlerne først lavede deres lister om "nye sendinger" EFTER at sendingen er i hus.
Så ville det for det første ikke være noget problem at prissætte varen + at forhandleren rent faktisk har det på lager som han reklamerer med!!
Syntes at det er p.... træls (Nordjyde) at sidde og bruge tid på en lang liste fra en forhandler, og så kommer der ikke en pind hjem alligevel. Det må da også være totalt tidsspilde for forhandlerne og give en masse halv tilfredse kunder.
Hvorfor reklamere med noget man ikke har?
Mvh Sonny
Så ville det for det første ikke være noget problem at prissætte varen + at forhandleren rent faktisk har det på lager som han reklamerer med!!
Syntes at det er p.... træls (Nordjyde) at sidde og bruge tid på en lang liste fra en forhandler, og så kommer der ikke en pind hjem alligevel. Det må da også være totalt tidsspilde for forhandlerne og give en masse halv tilfredse kunder.
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Sagde heller ikke at man skulle sælge til under pris, som carsten skrev, ville en bedre løsning være at man først annoncere når man så har modtaget varene. i sær med den usikkerhed der er fra leverandørenes side.
Kan sagtens sætte mig ind i at man skal ha dækket sine omkostninger, eller så er man jo en dårlig købmand, som en skrev
Om man så skal tilskrive forhandler eller leverandør skylden ved jeg ikke, men det er da dårlig forretning at købe en varer man reelt ikke ved hvad koster? Her tænker jeg på fragt, pris på fisk osv. Tror ikke der er mange der ville købe noget uden de kendte prisen først.
Kan godt være at de fleste garvede folk i faget er vant til at man skal ringe skrive for at finde ud ad prisen. Men det ville da være lettere, hvis man først annoncerede når man havde modtaget og dermed kendte prisen.
Kan sagtens sætte mig ind i at man skal ha dækket sine omkostninger, eller så er man jo en dårlig købmand, som en skrev

Kan godt være at de fleste garvede folk i faget er vant til at man skal ringe skrive for at finde ud ad prisen. Men det ville da være lettere, hvis man først annoncerede når man havde modtaget og dermed kendte prisen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg tror det bunder i at forhandlere her oppe føler sig presset af dem syd på, og for at give et indtryg af der sker noget, lægger man lister ud på bestilte ting, og ikke det man får hjem.. styr på dyr, lægger godt nok ikke lister ud her inde, men hvis man spør dem, får man jo tit afvide der kommer "kæmpe sendinger" og så møder man op, så er der 10 fisk, og det er det.bmvw skrev:Det kunne være fedt hvis forhandlerne først lavede deres lister om "nye sendinger" EFTER at sendingen er i hus.
Mvh Sonny
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
jeg syntes også det er noget fis med alle de priser nogle gange kan den samme fisk koste 100 -180kr and på hvornår man køber den i den samme foretning
............. jeg kan huske da vi gav 39 kr for en klovne fisk ... og dem jeg har købt sidst gav jeg 130 kr pr stk for ... hallo hallo der er da vildt
og det er da ikk blevet dyre og sende dem her op

- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Mine beste erfaringer med at købe fisk er at lade være med at komme når forhandleren annoncerer med at de har fået en ny sending hjem. Kom ugen efter hvor du kan se om fisken trives og ikke er stresset af 20 mennesker der står og kigger ind og et net der farer igennem akvariet hver tiende minut. Det kunne være lækkert med en forhandler der aldrig løber tør men har velaklimatiserede fisk og koraller der ikke er misfarvede af forstyrelser.
Det giver naturligvis dyrere men bedre produkter. Men en ting kan i altid være sikker på så er det aftageren der kommer til at betale prisen for varen inc tab for det skal man som forhandler kalkulere med. Hvis man vil forblive forhandler , for tab vil der være desværre:-(
Det giver naturligvis dyrere men bedre produkter. Men en ting kan i altid være sikker på så er det aftageren der kommer til at betale prisen for varen inc tab for det skal man som forhandler kalkulere med. Hvis man vil forblive forhandler , for tab vil der være desværre:-(
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
nu er fisk jo ikke bare fisk... hvor kommer de fra, hvad har det kostet at få dem herop, hvordan er kvaliteten, hvordan er str. der flere ting der spiller indNielsen'sbilplejeAalborg skrev:jeg syntes også det er noget fis med alle de priser nogle gange kan den samme fisk koste 100 -180kr and på hvornår man køber den i den samme foretning............. jeg kan huske da vi gav 39 kr for en klovne fisk ... og dem jeg har købt sidst gav jeg 130 kr pr stk for ... hallo hallo der er da vildt
og selvfølgelig skal et evt tab da dækkes ind, og gør grossisten det ikke, så er der kun en anden til at gøre det, og det er kunden...at priserne så nogen gange bliver lidt for høje... tjah så køber jeg min fisk, koral eller whatever et andet sted, der er nemlig ingen der tvinger mig til at købe den dyre fisk...
og jeg synes de par kroner jeg har givet for fisk, slet ikke kommer op i nærheden af alt det andet der bliver brugt på denne hobby, så om en fisk er 100,- dyrere nu, end tidligere, tjah hvis ellers kvaliteten er ok, og der evt følger en garanti med på fisken... betyder ikke det store
og mht listerne, så er det i mine øjne appetitvækkere, og så længe forhandlerne tydeligt, sørger for at fortælle at det er bestilte fisk, kan det ikke være et problem, og jeg kan godt forstå at forhandlerne gør det
Mvh. Brian
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Fragtpriserne er faktisk steget voldsomt.Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:jeg syntes også det er noget fis med alle de priser nogle gange kan den samme fisk koste 100 -180kr and på hvornår man køber den i den samme foretning............. jeg kan huske da vi gav 39 kr for en klovne fisk ... og dem jeg har købt sidst gav jeg 130 kr pr stk for ... hallo hallo der er da vildt
Fx. bliver en klovnfisk fra Indonesien sendt i ~1 dl vand, hvor den fra Hawaii kommer i 5.5-6 dl vand. altså op til 6 gange så høj fragt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Undskyl mig, dette er en dårlig undskyldning i mine øre. Du har forhåbentlig selv bestilt dine vare, så du burde vide hvor de kommer fra! Ergo burde det også være muligt at kende fragtprisen. Kvalitet og størrelse bestiller du jo også selv, så dette burde du også vide.Brian C skrev:nu er fisk jo ikke bare fisk... hvor kommer de fra, hvad har det kostet at få dem herop, hvordan er kvaliteten, hvordan er str. der flere ting der spiller ind
Det ville jo svare til at jeg bestiller en ny bil, det skal være en stationcar den skal være med grøn metallak, 17" fælge, sænket, og bestilt fra tyskland. Men jeg kan ikke få af vide hvad den kommer til at koste før den holder i min indkørsel?
Så kunne det godt være jeg ville forhøre mig ved en anden forhandler.
Ja, de er ment som en appetitvækker, det er også fint nok. Kan bare være træt af at få stillet en engelskbøf i udsigt og når dagen kommer, så er der f..... havregrød.
Mange gange ville det være dejligt hvis man kunne komme ugen efter og se om fiskene stadig har det godt i butikken inden man køber. Men det er som regel ikke muligt for så er det meste jo væk. Jeg skal ikke sige om det kun gælder her i nordjylland?
For mange år siden havde jeg ferskvand. Den forhandler jeg handlede ved, havde altid fiskene i karantæne i 1-2 uger før de blev solgt. så var han næsten sikker på at dem der var svage faldt fra og kunderne fik sunde og raske fisk.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9260 Gistrup
- Geografisk sted: Gistrup
- Kontakt:
Tja nu er jeg ret ny i det her slatvand og har oplevet en del underlige ting som f.eks aldrig sker når jeg får VF fisk hjem fra Malawi.martinknorr skrev:Undskyl mig, dette er en dårlig undskyldning i mine øre. Du har forhåbentlig selv bestilt dine vare, så du burde vide hvor de kommer fra! Ergo burde det også være muligt at kende fragtprisen. Kvalitet og størrelse bestiller du jo også selv, så dette burde du også vide.Brian C skrev:nu er fisk jo ikke bare fisk... hvor kommer de fra, hvad har det kostet at få dem herop, hvordan er kvaliteten, hvordan er str. der flere ting der spiller ind
Et eksempel er bestiller man Pygoplites diacanthus hjem i størrelse small skal det jo helst være en lille fisk - hvilket også giver mindre fragt.
Problemet er så der dukker en slæde op på 18cm som i fragt vejer 2,9kg og i small burde veje max 500gram - YDERMERE tager de bønder også en merpris for fisken da den er større!
Skal pågældende fisk så sælges til evt annonceret lav pris, en small som jo var bestilt eller skal man så sælge den til den faktuelle pris?
Der er åbenbart også forskel på hvordan fragten kan beregnes.
Nogle siger x antal poser pr kasse som giver en fragt pr pose, andre vælger at tage vægten på posen som så giver den reelle pris. I det første eksempel ser man store fisk til billige penge men små fisk til højere pris da de så skal "dække" fragten af den større fisk jo.
Jeg har for nyligt stået med en kunde som gerne vil have pumping xenia og vi har så snakket priser. Denne kan skaffes hjem via Holland og fortalte kunden at pågældende ville koste på den forkerte side af 700kr og jeg så tjente 0kr.
Det troede kunden ikke på før jeg viste min indkøbspris. Det endte med kunden gav mig ret i det langt fra er alle grossister der er værd at slås med medmindre det er bestillingsvarer da det er totalt usælgeligt.
Nu fortryder jeg nok at jeg har kommenteret det her... Men jeg er målløs...
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hvis der er nogen der kan huske diskussionen omkring Marty importen, så skrev Thomas/Klovnfisken at han aldrig nogensinde havde fået præcist det han havde bestilt.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
@martinknorr
med mindre forhandleren selv tager afsted og håndplukker fisken, kan han ikke være 100% sikker på hvad der kommer, og så er den egentlig ikke længere, selvfølgelig kunne da det være fedt hvis alt hvad der blev skrevet på listen kom, men sådan er det bare ikke...
Bilka og Føtex får heller ikke altid det hjem de har bestilt, og de har endda skrevet priser i deres rekvalmer, så det sker alle vegne, forskellen er bare at saltvandspusheren skriver at det har han bestilt, det gør de andre ikke.
men det at han ligger en liste op viser mig at han forsøger at få noget guf... eller engelsk bøf hjem, problemet er bare at Danmark er et saltvandsmæssigt meget lille land.
mht Karantæne, ja det ville være fedt, hvis det blev gjort, men mon ikke fiskene så blev endnu dyrere... større og dyrere lokaler mere udstyr mm.
og garantien for at der ville være "engelske bøffer" i akvariet når du ankom, ville med stor sandsynlighed ikke være større end idag
det er unægteligt noget lettere at have ferskvandsfisk i karantæne end ditto saltvand
og lige for en god ordens skyld, jeg er ikke forhandler...
jeg har arbejdet inden for branchen for nogle år tilbage, men dog kun ferskvand
med mindre forhandleren selv tager afsted og håndplukker fisken, kan han ikke være 100% sikker på hvad der kommer, og så er den egentlig ikke længere, selvfølgelig kunne da det være fedt hvis alt hvad der blev skrevet på listen kom, men sådan er det bare ikke...
Bilka og Føtex får heller ikke altid det hjem de har bestilt, og de har endda skrevet priser i deres rekvalmer, så det sker alle vegne, forskellen er bare at saltvandspusheren skriver at det har han bestilt, det gør de andre ikke.
men det at han ligger en liste op viser mig at han forsøger at få noget guf... eller engelsk bøf hjem, problemet er bare at Danmark er et saltvandsmæssigt meget lille land.
mht Karantæne, ja det ville være fedt, hvis det blev gjort, men mon ikke fiskene så blev endnu dyrere... større og dyrere lokaler mere udstyr mm.
og garantien for at der ville være "engelske bøffer" i akvariet når du ankom, ville med stor sandsynlighed ikke være større end idag
det er unægteligt noget lettere at have ferskvandsfisk i karantæne end ditto saltvand
og lige for en god ordens skyld, jeg er ikke forhandler...
jeg har arbejdet inden for branchen for nogle år tilbage, men dog kun ferskvand
Mvh. Brian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Dejligt at høre fra en forhandler Carsten. Men hvad er det du er målløs over?? Indlægget, eller hvordan man håndtere salg og køb inden for denne ellers dejlige hobby??
Men ud fra hvad du fortæller så handler det jo mest om at man ikke kan regne med grossisten, var måske også lidt mit indtryk. Men synes det er dejligt at der er en forhandler der vil fortælle hvordan det er.
Man kunne også forestille sig at jo mere populær hobbyen er blevet er prisen også blevet skruet i vejret fra grossistens side.
Brian C: ved godt at man ikke kan være 100 % sikker på hvad der kommer, men man kunne jo komme lidt af det til livs ved først at lægge op når man ved hvad man havde fået.
Ved godt at jeg måske har rodet mig ud i en "sådan har det altid været, lad os nu ikke ændre på det" diskussion.
Men ud fra hvad du fortæller så handler det jo mest om at man ikke kan regne med grossisten, var måske også lidt mit indtryk. Men synes det er dejligt at der er en forhandler der vil fortælle hvordan det er.
Man kunne også forestille sig at jo mere populær hobbyen er blevet er prisen også blevet skruet i vejret fra grossistens side.
Brian C: ved godt at man ikke kan være 100 % sikker på hvad der kommer, men man kunne jo komme lidt af det til livs ved først at lægge op når man ved hvad man havde fået.
Ved godt at jeg måske har rodet mig ud i en "sådan har det altid været, lad os nu ikke ændre på det" diskussion.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Er dette i grunden ikke også for dårligt, om man er stort eller lille land inden for hobbyen.Hougaard skrev:Hvis der er nogen der kan huske diskussionen omkring Marty importen, så skrev Thomas/Klovnfisken at han aldrig nogensinde havde fået præcist det han havde bestilt.
Kan huske for et stykke tid siden da ingen i Aalborg området havde fået noget af det de havde bestilt, tror malawicarsten fortalte at han havde fået lidt koraller og det var det. Ikke så meget som en mail fra grossisten om at de bestilte vare har man ikke. De kom bare ikke, og så er det forhandleren står med skuffet kunder.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Nu er der jo kulturforskelle der skal tages med i betragtningen, vi lever jo i en stregkode verden med ISO9000 godkendte procedurer, mens en fangsstation i Indonesien opererer efter helt andre principper.martinknorr skrev:Er dette i grunden ikke også for dårligt, om man er stort eller lille land inden for hobbyen.
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Jeg er helt uenig, udelukket fordi prisen er ligegyldig for mig. Jeg vil ikke køre XXX- antal kilometer for at købe en billigere fisk end hos den lokale. Hos mig tæller kvaliteten højere... og den kan man altså ikke bestille på forhånd.
Først når jeg står og ser på fisken vil jeg afgøre om den er prisen værd... uanset om jeg så må give 50 kr mere for den end hos en anden forhandler.
Ligeledes er der forhandlere jeg nægter at købe hos, uanset hvor god prisen måtte være osv osv.
Så en pris på importlisten er ligegyldig for mig
Først når jeg står og ser på fisken vil jeg afgøre om den er prisen værd... uanset om jeg så må give 50 kr mere for den end hos en anden forhandler.
Ligeledes er der forhandlere jeg nægter at købe hos, uanset hvor god prisen måtte være osv osv.
Så en pris på importlisten er ligegyldig for mig

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Det er en meget spændende tråd.
Da jeg først i '90'erne havde en mindre akvarie forretning legede jeg også lidt med Saltvands fisk mm. dengang fik jeg mine fisk mm. direkte fra Singapore, men købte dem igennem min normale ferskvands grossist her i DK, som fax'ede en liste til mig, jeg tjekkede den og bestilte ud fra denne liste, jeg skulle selv hente mine vare i lufthavnen i Tirstrup ( århus lufthavn ) jeg fik altid de vare som jeg bestilte, og KUN dem og i de størrelser som jeg bestilte.
Jo der var da døde fisk mm. i kasserne engang imellem, det værste var hvis det var anemoner, de kunne lugte så meget ay jeg flere gange har måtte brække mig når jeg åbnede en kasse, men dette tab måtte jo desværre indregnes i de andre fisk. mm som var med i de sendinger hvor der var gode og salgs bare fisk mm.
Jeg tror nu at det er fordi at det desværre er blevet en penge maskine, og ikke længere helt det samme hobby relateret som det bare var dengang.
Og dette viser sig jo desværre også ved den måde fangerne behandler fisk mm. på, det er jo ''bare'' penge for dem ...... desværre
Da jeg først i '90'erne havde en mindre akvarie forretning legede jeg også lidt med Saltvands fisk mm. dengang fik jeg mine fisk mm. direkte fra Singapore, men købte dem igennem min normale ferskvands grossist her i DK, som fax'ede en liste til mig, jeg tjekkede den og bestilte ud fra denne liste, jeg skulle selv hente mine vare i lufthavnen i Tirstrup ( århus lufthavn ) jeg fik altid de vare som jeg bestilte, og KUN dem og i de størrelser som jeg bestilte.
Jo der var da døde fisk mm. i kasserne engang imellem, det værste var hvis det var anemoner, de kunne lugte så meget ay jeg flere gange har måtte brække mig når jeg åbnede en kasse, men dette tab måtte jo desværre indregnes i de andre fisk. mm som var med i de sendinger hvor der var gode og salgs bare fisk mm.
Jeg tror nu at det er fordi at det desværre er blevet en penge maskine, og ikke længere helt det samme hobby relateret som det bare var dengang.
Og dette viser sig jo desværre også ved den måde fangerne behandler fisk mm. på, det er jo ''bare'' penge for dem ...... desværre

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Hillerød
Jeg vil faktisk give Martin ret. Det vil give et meget mere reelt billede af forhandleren og deres varer, hvis de ventede med at sætte listen op, til de havde fået deres varer. Specielt når markedet er så usikkert som det er...
Vil gerne køre langt efter den rigtige fisk til den rigtige pris, men hvis forhandleren så ikke har den er det ligefedt...
Det må også spare forhandeleren for opringninger om hvad der er kommet og hvad priserne er...
Når det er sagt, bør priserne selvfølgelig også sættes efter fragt, tab osv er medregnet. Der er i forvejen for få forhandlere, så dem der er skal selvfølgelig også kunne få det til at køre rundt.
Mvh Christian
Vil gerne køre langt efter den rigtige fisk til den rigtige pris, men hvis forhandleren så ikke har den er det ligefedt...
Det må også spare forhandeleren for opringninger om hvad der er kommet og hvad priserne er...
Når det er sagt, bør priserne selvfølgelig også sættes efter fragt, tab osv er medregnet. Der er i forvejen for få forhandlere, så dem der er skal selvfølgelig også kunne få det til at køre rundt.
Mvh Christian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg syndes vi får mange gode kommentarer og heldigvis er der en god tone.
Er enig med Celia der er også forhandlere jeg ikke ville sætte mine ben hos, og er da også villig til at betale mere for en sund og rask fisk. Dette må i endelig ikke misforstå, vil gerne betale en højere pris for kvalitetsvarer. Nu er det bare sådan at de to ting ikke rigtig altid hænger sammen. Og så endte man alligevel sin fisketur uden nogen fangst.
Lars S: Tror også problemet mere ligger hos fangststederne, de ser penge ikke dyr!!!
Hougaard: Hvis man kan modtage en mail kan man også sende en tilbage, sådan er min computer i hvert fald skruet sammen. Tror det er de færreste steder der bestiller pr. brev.
Skylden ligger måske også hos os selv, vi tager revl og krat.
Da jeg startede var f.eks. dannebrogsrejerne man kunne købe nogen flotte store nogen. Dem f.eks. Plantorama fik sidst, var nogen små sølle nogen til sammenligning. Prisen er bare stadig den samme.
Så måske skal vi også se på os selv som forbrugere og stille krav til hvad vi vil ha, og forhandlerne må nogen gange slå i bordet overfor sin leverandør.
Der er ikke noget der ændre sig hvis man ikke åbner munden
Er enig med Celia der er også forhandlere jeg ikke ville sætte mine ben hos, og er da også villig til at betale mere for en sund og rask fisk. Dette må i endelig ikke misforstå, vil gerne betale en højere pris for kvalitetsvarer. Nu er det bare sådan at de to ting ikke rigtig altid hænger sammen. Og så endte man alligevel sin fisketur uden nogen fangst.
Lars S: Tror også problemet mere ligger hos fangststederne, de ser penge ikke dyr!!!
Hougaard: Hvis man kan modtage en mail kan man også sende en tilbage, sådan er min computer i hvert fald skruet sammen. Tror det er de færreste steder der bestiller pr. brev.
Skylden ligger måske også hos os selv, vi tager revl og krat.
Da jeg startede var f.eks. dannebrogsrejerne man kunne købe nogen flotte store nogen. Dem f.eks. Plantorama fik sidst, var nogen små sølle nogen til sammenligning. Prisen er bare stadig den samme.
Så måske skal vi også se på os selv som forbrugere og stille krav til hvad vi vil ha, og forhandlerne må nogen gange slå i bordet overfor sin leverandør.
Der er ikke noget der ændre sig hvis man ikke åbner munden

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten