Direkte sollys
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Direkte sollys
Hey har et lille spørgsmål men kan et akvarium tåle sollys og hvad med det inde i??
ved godt det nok bliver et problem da jeg ahr et RSM og har læst en del om det har en del varme problemer men tror også det er værst med solen nu her når den er så lav som nu.
ved godt det nok bliver et problem da jeg ahr et RSM og har læst en del om det har en del varme problemer men tror også det er værst med solen nu her når den er så lav som nu.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Direkte sollys
Akvariet kan godt tåle det, men som du selv er inde på kan varmen blive et problem.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Er der ikke også noget med algevækst der tiltager i sollys?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Nej....Han$en skrev:Er der ikke også noget med algevækst der tiltager i sollys?
/Kim
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nå.. Men det gælder ihvertfald for ferskvandNolan skrev:Nej....Han$en skrev:Er der ikke også noget med algevækst der tiltager i sollys?
/Kim

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det er fordi der er så lidt lys, og man går knapt så meget op i vand værdier.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja det skal du sgu nok have ret i.. Mit ferskvand blev heller aldrig testetthyme skrev:Det er fordi der er så lidt lys, og man går knapt så meget op i vand værdier.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Oki det er da godt. så vil jeg ikk gøre noget ved det. Må se om det klare sommeren så og om det hjælper når vi kommer længer frem og solen står lidt højre 
Fiskene ser nu ud til og kunne lide lidt sol. det virker som om de er lige der hvor solen kommer ind

Fiskene ser nu ud til og kunne lide lidt sol. det virker som om de er lige der hvor solen kommer ind

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Altså det er korrekt, at algerne kan vokse mere i sollys forudsat, at der er forhøjede næringsværdier i akvariet (algerne vokser ikke uden næring). Algerne er jo en plante og sollys har et bedre spektrum for deres vækst end typisk akvarielys har. Af den årsag kan man opleve større algevækst hvis akvariet får direkte sollys.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tjah - men det er stadig ikke sollysets skyld, at der kommer algerherzberg skrev:Altså det er korrekt, at algerne kan vokse mere i sollys forudsat, at der er forhøjede næringsværdier i akvariet (algerne vokser ikke uden næring). Algerne er jo en plante og sollys har et bedre spektrum for deres vækst end typisk akvarielys har. Af den årsag kan man opleve større algevækst hvis akvariet får direkte sollys.

/Kim
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9631 Gedsted
- Geografisk sted: Nordjylland
Tja jeg havde 500l der fik direkte sollys i ca 4-6 timer hver dag gennem endeglaset men udelukkende i den ene tredje del.. jeg kunne ikke se nogen forskel på algevæksten på fx. glasset. Tilgengæld har jeg aldrig før eller siden haft en mere hurtigvoksende eller størrer eller pænere montipora samme med skiveanemoner, jeg kunne sammenligne disse to typer da jeg havde begge typer i hver side af tanken..
solsiden var markant bedre i alt..
solsiden var markant bedre i alt..
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Det kunne måske ligefrem være gavnligt at stille akvaiet så det er udsat for sol. Endnu et spændende forsøg. Man skal nok bare være opmærksom på vandtemperaturen ikke svinger ud af det tilladte.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Well det vil jo være det samme som at sige, at det ikke er solen skyld at græsset vokser, men at det udelukkende er næringen i jorden. Solen er jo en del af det.Nolan skrev:Tjah - men det er stadig ikke sollysets skyld, at der kommer alger
/Kim
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hold nu op..... der er jo alt det lys, algerne overhovedet kan ønske sig i forvejen, så at sollys skulle give anledning til alger, hvor der ingen er i forvejen er jo noget sludder..... og det var dét, der var postulatet !herzberg skrev: Well det vil jo være det samme som at sige, at det ikke er solen skyld at græsset vokser, men at det udelukkende er næringen i jorden. Solen er jo en del af det.
/Kim
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Hvad med mos? Det vokser da der hvor solen ikke skinnerherzberg skrev:Well det vil jo være det samme som at sige, at det ikke er solen skyld at græsset vokser, men at det udelukkende er næringen i jorden. Solen er jo en del af det.Nolan skrev:Tjah - men det er stadig ikke sollysets skyld, at der kommer alger
/Kim

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5471 Søndersø
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Men nu er bølgelængden på sollys og typisk revakvarielys forskellig. Sollys fremmer plantevækst mere end det lys vi bruger.Nolan skrev:Hold nu op..... der er jo alt det lys, algerne overhovedet kan ønske sig i forvejen, så at sollys skulle give anledning til alger, hvor der ingen er i forvejen er jo noget sludder..... og det var dét, der var postulatet !
/Kim
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nu har jeg ikke selv prøvet det, men mener at have læst, at hvis man sætter en stueplante hen i nærheden af et akvarium med HQI, så vokser den signifikant mere end normalt. Måske en eller anden kan be- / afkræfte dette?herzberg skrev:Men nu er bølgelængden på sollys og typisk revakvarielys forskellig. Sollys fremmer plantevækst mere end det lys vi bruger.Nolan skrev:Hold nu op..... der er jo alt det lys, algerne overhovedet kan ønske sig i forvejen, så at sollys skulle give anledning til alger, hvor der ingen er i forvejen er jo noget sludder..... og det var dét, der var postulatet !
/Kim
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Hvor har du den fra? Koraller kan da vokse fint uden HQÌ?Blæksprutten skrev:og uden lys evt hqi, vokser vores koraller heller ikke..
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Ja ellers lidt træls for koralreveneHvidtfeldt skrev:Hvor har du den fra? Koraller kan da vokse fint uden HQÌ?Blæksprutten skrev:og uden lys evt hqi, vokser vores koraller heller ikke..

- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja osse det!exzos skrev:Ja ellers lidt træls for koralreveneHvidtfeldt skrev:Hvor har du den fra? Koraller kan da vokse fint uden HQÌ?Blæksprutten skrev:og uden lys evt hqi, vokser vores koraller heller ikke..

- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
han skiver nu også EVT. hqi 

- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ups. Læste det forkert! UndskyldOlsen skrev:han skiver nu også EVT. hqi

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5471 Søndersø
det kan alger også
... men med solens stråler kan vi vel godt blive enige om at det fremmer væksten !! Og det var jo det der var pointen på denne tråd
. og Ja der vil vel ALTID være undtagelser. 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Sollys er ret fundamentalt for vækst i alle planter, dette sammen med forskellige næringstoffer. Dette er et indiskutabelt fakta.
Og som herzberg er inde på har de vidt forskellige bølgelængde og dette kan have stor betydning for tilvæksten i alger. Derimod, er der ingen næringstoffer de kan leve af vil de heller ikke vokse.
Hvis du tager et plante skole drivhus vil du også se at lyset minder mere om alm. sollys end den form for akvarie lys vi normalt køre med.
Planter og koraller har forskellige krav til lys, derfor vi er nødtil at have det kraftige lys over baljerne. Nogle planter kan derimod ha' svært ved at vokse i for meget lys.
Så på en måde har i begge ret. For meget lys kan give algeopblomstring, men dette kræver næringsstoffer.
Olsen: Hvis du tvinger en plante til at vokse under hqi, ja så vil den vokse hurtigere. Dette kan dog være usundt for planten, da den vokser hurtigere end det egentlig vil være meningen. Planter strækker sig som hovedregel altid efter lyset, og du risikere derfor at få en lang ranglet plante der ikke længere kan holde sig selv oprejst.
Tænk på en skov hvor træerne står meget tæt, alle træer ude i kanten vil have kraftige stammer. Træerne i midten derimod vil være mindre og tyndere, og det er dem der knækker som tændstikker når der kommer lidt vind over Danmark.
Puhaa det var en lang smører...
Og som herzberg er inde på har de vidt forskellige bølgelængde og dette kan have stor betydning for tilvæksten i alger. Derimod, er der ingen næringstoffer de kan leve af vil de heller ikke vokse.
Hvis du tager et plante skole drivhus vil du også se at lyset minder mere om alm. sollys end den form for akvarie lys vi normalt køre med.
Planter og koraller har forskellige krav til lys, derfor vi er nødtil at have det kraftige lys over baljerne. Nogle planter kan derimod ha' svært ved at vokse i for meget lys.
Så på en måde har i begge ret. For meget lys kan give algeopblomstring, men dette kræver næringsstoffer.
Olsen: Hvis du tvinger en plante til at vokse under hqi, ja så vil den vokse hurtigere. Dette kan dog være usundt for planten, da den vokser hurtigere end det egentlig vil være meningen. Planter strækker sig som hovedregel altid efter lyset, og du risikere derfor at få en lang ranglet plante der ikke længere kan holde sig selv oprejst.
Tænk på en skov hvor træerne står meget tæt, alle træer ude i kanten vil have kraftige stammer. Træerne i midten derimod vil være mindre og tyndere, og det er dem der knækker som tændstikker når der kommer lidt vind over Danmark.
Puhaa det var en lang smører...
Senest rettet af martinknorr ons 11. mar 2009 10:12, rettet i alt 1 gang.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Hvis det er et RSM har du vel fået en ekstra køler med, den skal i hvert fald i.
Mit RSM 130d kører UDEN varmelegeme og kun med de blæsere i låget, og der
ligger temperaturen pt. på 28-30 grader, så jeg tør SLET IKKE tænke på når sommeren
kommer og der bliver 28 grader i stuen om dagen!
PUH HA for en vindmølle der skal i så!!
Kenneth
Mit RSM 130d kører UDEN varmelegeme og kun med de blæsere i låget, og der
ligger temperaturen pt. på 28-30 grader, så jeg tør SLET IKKE tænke på når sommeren
kommer og der bliver 28 grader i stuen om dagen!
PUH HA for en vindmølle der skal i så!!

Kenneth
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jo jo jeg har godt nok den lille blæser bag i og den er sat til. mit varmelegme er godt nok der i men køre aldrig og det lægger på de der 25-28 ca.
Ja bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå. eller må man prøve men en masse koldt vand
Håber også på solen ikk kommer til at stå direkte på det her til sommer så skal det nok et andet sted hen ellers får vi nok kogtefisk
Ja bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå. eller må man prøve men en masse koldt vand

Håber også på solen ikk kommer til at stå direkte på det her til sommer så skal det nok et andet sted hen ellers får vi nok kogtefisk
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kan jo ikke rigtig bruge koldt vand, da det vil ændre din salinitet. Og hvis du vil stå og lave vandskift for at holde temperaturen nede, så vil det blive dyrt, træls og i det hele taget en dårlig løsning.
Så vil det nok være bedre med en bordventilator til at blæse henover vandet. Hvis jeg var dig ville jeg finde ud af det nu, da det går galt meget hurtigt, hvis temperaturen stiger.
Så vil det nok være bedre med en bordventilator til at blæse henover vandet. Hvis jeg var dig ville jeg finde ud af det nu, da det går galt meget hurtigt, hvis temperaturen stiger.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Var nu også bare når jeg skal fylde vand på. der fordamper jo en del. Jeg håber lidt på at jeg kan lade låget stå lidt åbent og det vil hjælpe lidt på det hele. Ja det er nok en ide at begynde at se lidt på det så det ikk kommer bag på mig
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det vil ikke være nok med vandpåfyldning, det kan du være helt sikker på. Jeps, find ud af det nu. Det optimale er at kunne holde temp. på 25 grader døgnet rundt. Kan du ikke det nu, så får du et seriøst problem til sommer, trust me...!