Red Sea Max 250 Tråden......

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Olsen »

husk at skrive om du havde låg på spandene, for det lyder som om du ikke havde det, hvilket jo er en fordel pga. muligheden for fordampning.

At pumperne varmer så meget er uacceptabelt. Det må kunne fikses!
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Indlæg af malawicarsten »

Lige mht de pumper der - har i målt strømforbruget og sammenlignet med oplysningerne på mærkatet?

Har desværre før set det aktuelle ikke stemme over ens med det reelle strømforbrug - specielt på billige mærker..
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: København S.
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

nej ,har ikke prøvet at tjekke strømforbruget, nu er de monteret igen, og jeg gider ikke lige hive dem ud igen, jeg venter lige p.t på svar fra neil eller steve fra rsm, de må vide noget mere.

mvh Carsten
Biorb Life 60 Liter Marine
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ZeTix »

Olsen skrev:Var inde i Klovnfisken i går og der havde de et stående (i kasse), og det så ud til at der var plads til 6 stk. 39 w T5 rør, hvilket er ganske pænt til at holde langt de fleste koraller.
Det du så stå i kassen var jeg så inde og hente i går. Jeg er 100% nybegynder hvad salt angår. Fersk har jeg været gennem det meste, men udfra hvad jeg har læst på dette forum, lader i jo til at være nogle flinke gutter, så mon ikke jeg kommer til at dele mine erfaringer og stille et par hundrede spørgsmål herinde i den kommende tid.

I første omgang skal jeg finde på et eller andet at stille det på. Mine gulve er sæbebehandlede trægulve, og jeg har en eller anden føling af at de små fødder der er på kabinettets bund, vil flytte nogle millimeter ned i gulvet, hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker. Det kan også være at det er noget jeg bilder mig ind, i så fald råb endelig op.
RSM 250.
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

du spørger bare løs

iøvrigt så skrev neil fra redseamax til mig idag, og ville bare fortælle mig at de knokler på at finde en løsning på problemet, og at de har stor fokus på det

de tilbød endda at komme forbi mig i sidste uge, da de alligevel skulle til danmark, men de skulle til billund og jeg bor i københavn, så det blev ikke til noget, men kanon service da.

mvh Carsten
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af ZeTix »

Mit er sat op nu, er dog kun fuld af postevand.

Iagtagelser so far:
I videoen skummer boblerne lige så fint ud i koppen. Mine når ikke engang op i røret. Er det pga at det er postevand uden snask i, og skal jeg bare tage det roligt, det ændrer sig når jeg går i krig for alvor, med salt, sten osv.

I bunden af akvariet har jeg hvad der kan ligne en revne. Det er svært at se pga glassets brydning og kan lige så vel være en ridse på undersiden, eller en afvigelse i skummet under. Den er en 15 cm lang, så afbrudt af 2-3 cm, og fortsætter så 5-6 cm igen. Jeg har forsøgt at tage et par billeder af det, men det var helt i skoven.
Er der tale om en revne undrer det mig dog at den ikke er gået hele vejen igennem glasset, og at den er afbrudt et par cm. Der er ingen tegn på "stjerne" altså centrum for bruddet hvis det vitterlig er et brud.
Baljen har stået i 3 dage nu med vand i, uden så meget som en dråbe på gulvet.

Støjniveauet er jeg ikke fan af, og det skal der moddes på løbende.
Temperatur-wise kan jeg ikke udtale mig pt, da jeg intet termometer har i skrivende stund.

Jeg håber på at hr. Friis får nogle varer hjem til mig i løbet af ugen så jeg kan komme igang.

//Søren
RSM 250.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

du kan ikke afskumme rent postevand derfor.....
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af ZeTix »

Hehe det tænkte jeg nok, men jeg måtte hellere få det bekræftet.
RSM 250.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

nu når du kun har postevand i så tøm den og få bekræftet over for dig selv at det ikke er en revne
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af ZeTix »

Det er nemmere sagt end gjort. Uden vand i er det mere eller mindre umuligt at se det grundet brydningen. En ting er sikkert. På oversiden af glasset, dvs den indre bund, er der ikke skyggen af ujævnheder hverken når jeg mærker med fingrene eller skraber med et barberblad. Man kan i den helt rigtige vinkel se at "revnen" er nupret. For at være ærlig tror jeg ikke det er andet end en hobbykniv der er smuttet eller skummet nedeunder der har en minimal fold eller skramme, som så ser voldsom ud pga 1 cm glas ovenpå.

Lige så svært det er at konstatere, ditto svært er det at beskrive. Og jeg tror på at Carsten kan skrive under på at man ikke lige løfter det op i den ene ende og tjekker efter, hvilket man iøvrigt slet ikke kan grundet bunden :-)

Men når man ser sådan en kan man satme ikke lade være med at glo efter hver gang man går forbi. Jeg sætter min lid til at havde jeg virkelig været i tvivl, så havde jeg allerede tømt skidtet på gefühl.

Jeg har igennem tiden haft alt fra 60-530L, som oftest en håndfuld ad gangen. Dertil kommer 8 år i en dyrehandel uden et eneste akvarie der endte sine dage som lalandia-wannabe på gulvet. Skulle det her mod forventning tage røven på mig, så flyver jeg ind og sætter hver en krone jeg ejer på sort eller rød, for så skal jeg den ondenlyneme tage røven på hr. Nemesis :)
RSM 250.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af rimini »

Hej alle,

Så blev det min tur til at få saltvand, efter jeg i mange år har haft ferskvand.

Valget er faldet på RSM 250, som i går blev stillet op af Akvarieudstyr.dk med 50 kg levende sten og modnet vand. Nu står akvariet en måneds tid og venter, hvorefter planen er at smide den første fisk og koral i.

Jeg har ikke som et par andre oplevet superhøje temperaturer, den ligger rimelig stabilt mellem 24.8 og 25.4 indtil videre. Jeg har som backup sat chiller på systemet, en Boyo 75 - men den har jeg pt slukket for - netop for at teste om der skulle være et problem generelt. Akvariet står i stue med temperatur på omkring 21-22 grader og omkring 7 cm fra væggen - frit til begge sider.

Her er lige et par first take billeder af akvariet - efter 20 timer med pumperne på:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

PS: Mht støjniveau synes jeg slet ikke det er slemt, det larmer ikke meget mere end et helt normalt akvarie i en stue... og konen har endnu ikke brokket sig heller ;-)

Bedste hilsner :P

Peter
Senest rettet af rimini ons 25. feb 2009 17:45, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

PS: Jeg har iøvrigt monteret yderligere en Tunze Nanostream for at bryde overfladen, det kan også give varmen mere modstand til at etablere sig for meget... så prøv evt. dette (eller flyt akvariet lidt ud fra væggen, hvis det står helt tæt op af).
Senest rettet af rimini ons 25. feb 2009 17:47, rettet i alt 1 gang.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ser rigtigt godt ud!....Jeg ville om en måned når nitrit og ammonium er væk, sætte snegle, eremitter evt. en eller to rejer i (for at have noget liv at se på). Så ville jeg vente yderligere 2 måneder for at give biologien tid til at stabilisere sig, før jeg satte koraller og fisk i. Du kan måske, hvis du ikke kan vente, sætte et par hårdføre koraller i lidt før. Jeg ville så sørge for at Ca, Mag og kh lå stabilt og derefter laaaangsomt begynde at tilføje fisk og koraller....langsomt fordi det giver biologien tid til at følge med.
Jeg ved mange ikke vil være enige med mig, og der vil være nogle som har lavet indkøring meget hurtigere med et godt resultat...men der vil være flere for hvem det er gået galt......Det billigste og det som har størst chance for at give et godt resultat er IMO en langsom indkøring.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jeg går langsomt fremad helt sikkert - det andet er for dyrt i disse finanskrisetider ;-) Nu er det modnet vand, så om en mdr burde der kunne komme lidt småkravl i, men vi tester løs til den tid ... :-)
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej peter, tillykke med tanken, glæder mig til at se om du også får temp problemer om nogle dage

hvis jeg var dig, ville jeg fjerne de sten der ligger allertættest på siderne, så du kan komme til at skrabe med en alge-magnet, da dine sideruder ellers vil blive temmeligt grimme med tiden, men hvis du er glad for det som det er nu, så behold det endelig.

du må endelig skrive om temperaturen forbliver stabil, UDEN KØLER på.

mvh Carsten
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

rimini skrev:Jeg går langsomt fremad helt sikkert - det andet er for dyrt i disse finanskrisetider ;-) Nu er det modnet vand, så om en mdr burde der kunne komme lidt småkravl i, men vi tester løs til den tid ... :-)
At modnet vand skulle gøre noget godt for indkøringsfasen er en skrøne...tværtimod risikerer du at tilføre nogle uønskede stoffer fra akvariet det kommer fra. Der er ikke ret meget biologi i vandet, bakterie og svampeflora er knyttet til substratet i et akvarie dvs. sten, bundlag og akvarieruder. Den smule som er i vandet har ingen betydning, du opnår bedre effekt ved at tilføre en teskefuld sand fra et indkørt akvarie.
Modnede sten ja!...vand?...ligegyldigt!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Temperaturen er faldet fra 25.4 til 25.2 i de seneste par timer (efter at lys har været på i omkring 4-5 timer). Så det tegner godt hvad det angår ...

Mht stenene, laver lidt om på det i siderne når korallerne kommer i.

;-)
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Update, temperaturen er stadig stabil, 25.2 til 25.8 generelt uden chiller. Maximum var 26.1 da solen stod på direkte ind i stuen i dag, men den er så faldet igen - så jeg tror vi kan konstatere at det ikke er en generel fejl på alle RSM 250 akvarier med temperaturproblemer - heldigvis da :-)

Mvh Peter
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej peter, gider du tjekke hvad der står på klistermærkerne på dine pumper, for jeg tror at de pumper som nogen har med forkerte labels på, også er dem der overvarmer, det kunne opklare det hele hvis du har pumper med de rigtige labels på, den ene skal hedde 2400 lph og den anden 1200 lph
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Den i højre side er der label der siger: Red Sea, RS 1500 submersible pump (no 1328).

Håber det kan hjælpe?

Mvh Peter
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

gider du tjekke den venstre ved lejlighed.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jo, jeg må checke ved lejlighed - den i højre side var den samme ?
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

Jep
Brugeravatar
kaal43
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af kaal43 »

mit har kørt i 10 timer nu med kun de 2 blæser i siderne og temperaturen ligger på 25.5 grad det har kørt i en uge nu så ikke noget at udsætte derr :GO
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

Hej kaal

Hvad er din rum temperatur?
Brugeravatar
kaal43
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af kaal43 »

hej blackbox den ligger ca på 23 grader :biggrin:
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

ok tak, min er lidt lavere
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af ZeTix »

Mit har kørt nu i 1½ dag med en temperatur omkring de 28. Jeg skal have indkøbt et lidt mere præcist thermometer, har aldrig været den store fan af den type som følger med i testkitttet.

Igår morges: Nat uden lys og skummer, uden dual-blæser: 26 grader
Igår aftes: Hel dag med lys og skummer, med dual-blæser 28 grader
Her til morgen: Nat uden lys, med skummer, uden dual-blæser: 28 grader

Jeg skal forsøge at finde opladeren til mit kamera og få taget nogle billeder. Indtil videre er der én beboer i baljen. En lille bitte eremit med gule følehorn og blå øjne. Den sad på min finger efter jeg havde lagt første levende sten i :-)
RSM 250.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Mit kører stabilt fortsat her efter en uge fra 25.6 til max 26.2 uden chiller .... Det er sjovt der er så meget forskel på dem. Kører med 2 timers formiddagslys og herefter 7 timer mere fra eftermiddag til aften... dualblæser, alle pumper og skummer har jeg på konstant.

;-)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Lige en advarsel. Som der nævnes så er det ikke alle termometre der lige præcise.. Jeg har et digital af den her type:
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=40101

Og den viser konsekvent 2-3 grader varmere end de andre termometre jeg nu har fået fat i efter jeg fik mistanken til at det viste forkert..

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"