"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af sejeulki »

Jeg har købt en Red Dragon 4500 pumpe af en her på forumet. Desværre vidste jeg ikke, at der på selve pumpen er limet noget PVC, hvilket desværre gør - at jeg ikke kan bruge den... Er der nogen måde man kan fjerne dette - evt. et opløsningsmiddel?
Vedhæftede filer
Billede af pumpen med PVC stykket
Billede af pumpen med PVC stykket
Senest rettet af sejeulki tirs 17. feb 2009 12:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af MiksBiks »

Har været ude for noget lig. tror det var en union.
Jeg savede igennem unionen ned til det jeg skulle beholde, det gjorde jeg tre steder, også en go tang også gik det i stykker og så skulle der bare lige pusses noget lim af så duede det igen :GO :GO
Mvh Michael
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af Han$en »

Jeg har en skummer hvor jeg søger en løsning på det samme.. Der sidder en slangestuds limet på nu, men denne skal af så der kan komme PVC direkte fra overløbet på istedet
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af sejeulki »

Jeg kan heller ikke 'bare' skære noget af PVC'en af - da det er limet på selve den røde studs der sidder på pumpen og er bange for at begynde på noget vildt, hvormed jeg risikere at ødelægge pumpen..
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af MiksBiks »

Hvis du har en (ved ikke hvordan det staves) eksenter slipper eller en rystepudser så slib det af. En korn 60 kan fjerne meget:)
Mvh Michael
spdiving
Reactions:

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af spdiving »

Hvad er det der er limet på ... Jeg har limet en union på de ting jeg gerne vil have skal kunne skiftes ellers har jeg brugt noget med gevind så det kan skruges af.

Men ellers er der ingen anden løsning end at slibe det af eller skære det pvc i stykker der er limet på og trække det af.

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af Olsen »

Hvorfor ikke bare bruge det pågældende PVC som forlænger og montere den videre rørføring på den ved at bruge en omformer af rørernes diameter (hvis det altså er nødvendigt) - og evt. siliconeslange for at undgå rystelser og støj?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af nielsk »

Kan du ikke prøve at varme det om med en varmepistol ( forsigtigt ) meget lim opløses igen ved høje temp.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af sejeulki »

Tak for de mange gode råd... har vedlagt et billede af pumpen... Et side spørgsmål? Er det ikke lidt urimeligt at man køber en RD pumpe her på forumet - får den sendt med posten - og så viser det sig, at pumpen har fået limet noget PVC på som er umuligt at fjerne, hvilket desværre i mit tilfælde gør at jeg ikke kan bruge den? Er det ikke det samme som man køber en bil og så når man skal hente den er taget ligepludselig savet af? Anyways - ville I godt tør gå i gang med eksempelvis varmepistol eller mere volddige metoder? Eller skal jeg bare accepterer, at jeg aldrig får det PVC stykke af?
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af MiksBiks »

synes ikke det er okey at det ikke er blevet nævnt, men ville ikke tænke videre over at fjerne det med sliper, eller save i det pvc der skal fjernes også varme det op og fjerne det med tang.

Men at det sider på skulle have været nævnt i salgs annoncen.

Har selv været ved for noget lig flere gange, det er ikke okey, jeg var så nød til at bestille op til flere dele hjem for at kunne bruge det købte.
IKKE ACCEPTABELT!!!
Mvh Michael
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
20
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af Søren Ravn »

sejeulki skrev:Tak for de mange gode råd... har vedlagt et billede af pumpen... Et side spørgsmål? Er det ikke lidt urimeligt at man køber en RD pumpe her på forumet - får den sendt med posten - og så viser det sig, at pumpen har fået limet noget PVC på som er umuligt at fjerne, hvilket desværre i mit tilfælde gør at jeg ikke kan bruge den? Er det ikke det samme som man køber en bil og så når man skal hente den er taget ligepludselig savet af? Anyways - ville I godt tør gå i gang med eksempelvis varmepistol eller mere volddige metoder? Eller skal jeg bare accepterer, at jeg aldrig får det PVC stykke af?
Selvfølgelig kan du få det af, en times arbejde hvor du lader hver med at gøre noget dum så er det pillet af.

Jeg ville nok save røret over i samlingen, og så save en 3 -> 4 spor ned i den samle muffe uden at save i det røde rør.
og så varme samle muffen lidt op med en varme pistol ( ikke meget mere end du kan holde ved den ), og så kænke samle muffen istykker med en tang.

/Søren
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af Musiker »

Blev også lidt nysgerrig på hvordan man kunne skille tingene ad igen:
http://www.akvarieplanter.dk/forum/viewtopic.php?t=225
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 383
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 08:33
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af Stillhoff »

Der er flere måder du kan redde den pumpe.
Du kan varme rørne fra hinanden. Hvis du er uhelding bliver de lidt ovale, så er du nødt til at varme dem sammen igen, men det kan altså godt lade sig gøre.

Du kan save det rørstykke der er limet på den røde studs over og montere en slange, som du så kan gå vidre med.

Eller- Den flotte løsning- Du bore den røde studs ud og montere en ny. Måske er det svært at finde en i rød, så jeg ville nok bruge et af de blå rør, ser sikket passer, men du må lige måle efter, hvis du vælger denne løsning.
450l indbygget
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: lør 25. nov 2006 22:11
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Fjerne et limet PVC stykke på RD pumpe?

Indlæg af HerrO »

Jeg tror jeg ville lade den første samling være siddende. Og så bore/fjerne det PVC rør der er sat i. Dette ville være det letteste og stadigvæk give muligheden for kunne sætte et nyt PVC rør i og så komme videre.

Jeg har boret sådanne ud før med min Dremmel og det er rimeligt let arbejde. Kommer man til at tage lidt for meget kræver det kun lidt ekstra lim når det nye rør skal samles/forbindes.

Hilsen
Henrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"