Levetid på pumper, dyre vs billige
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Levetid på pumper, dyre vs billige
Hvad har i af erfaring med levetiden på pumper generelt?
Er der forskel på levetiden af de dyrere pumper som red dragon, tunze og lign. vs billige pumper som aquabee og akvarium system.
De dyre har ofte et mere fornuftigt forhold mellem ydelse og El forbrug, men kan man forvente at en dyr pumpe f.eks. red dragon til 3000+ har en lang nok levetid til at den kan kan tjene sig selv hjem i sparet el?
Kan man forvente en kortere levetid på en hastigheds(liter) variabel pumpe.
Er der forskel på om pumpen sidder eksternt fri af vand eller internt under vandet?
Jeg har personligt haft en original RSM pumpe der er stået af efter 1½ - 2 år (her skal det lige siges at denne pumpe blev stoppet en gang hver dag ved fodring). Er dette en normal levetid, eller er der pumper der bare kører år efter år. Jeg vil nemlig ikke smide 3-5000 kr. i pumper til mit kommende system, hvis de skal udskiftes med et par års mellemrum.
Er der forskel på levetiden af de dyrere pumper som red dragon, tunze og lign. vs billige pumper som aquabee og akvarium system.
De dyre har ofte et mere fornuftigt forhold mellem ydelse og El forbrug, men kan man forvente at en dyr pumpe f.eks. red dragon til 3000+ har en lang nok levetid til at den kan kan tjene sig selv hjem i sparet el?
Kan man forvente en kortere levetid på en hastigheds(liter) variabel pumpe.
Er der forskel på om pumpen sidder eksternt fri af vand eller internt under vandet?
Jeg har personligt haft en original RSM pumpe der er stået af efter 1½ - 2 år (her skal det lige siges at denne pumpe blev stoppet en gang hver dag ved fodring). Er dette en normal levetid, eller er der pumper der bare kører år efter år. Jeg vil nemlig ikke smide 3-5000 kr. i pumper til mit kommende system, hvis de skal udskiftes med et par års mellemrum.
Re: Levetid på pumper, dyre vs billige
En Red Dragon er det lang garanti på men personligt vil jeg ikke smide så mange penge efter en pumpe .. Så jeg har lige købt mig en Tunze 3000L retur link. http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=6353
Bruger kun 42wat.
Om den holder længere ved jeg ikke men prisen er noget mindre.
Steen
Bruger kun 42wat.
Om den holder længere ved jeg ikke men prisen er noget mindre.
Steen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg tror nu også man kan købe en hel del Aquabee pumper for samme pris som eks RD, og Tunze er da kommet rimeligt ned i pris, så om det kan svare sig i forhold til besparelser, det tvivler jeg lidt på og de få watts forskel det ofte drejer sig om tjah, tror også det varer længe inden den merpris er hentet hjem.
vedligeholdelse har formodentlig også stor betydning for levetiden
men når det så er sagt, så er RD'erne da lækre, men f...... om jeg vil give så mange penge for en pumpe, men er nu ret glad for mine Tunzer og min Oceanrunner 6500 retur
vedligeholdelse har formodentlig også stor betydning for levetiden
men når det så er sagt, så er RD'erne da lækre, men f...... om jeg vil give så mange penge for en pumpe, men er nu ret glad for mine Tunzer og min Oceanrunner 6500 retur
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Tjae.. Det er jo lidt som og spørge om det kan betale sig og købe en Mercedes...
Jeg ville ikke bytte min Red Dragon med bypass.. Den lugter af kvalitet og det kan jeg godt lide
Jeg ville ikke bytte min Red Dragon med bypass.. Den lugter af kvalitet og det kan jeg godt lide

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Jeg har målt en Tunze silence 1073.040, med et Dong spar'o'meter, og ved en løftehøjde på 1.30 bruger den kun 25W, så hvis man har en N.N. pumpe der bruger 45w, sparer man altså 350.- årligt, plus tunzen er en dejlig lydløs pumpe.spdiving skrev: .. Så jeg har lige købt mig en Tunze 3000L retur
Bruger kun 42wat.
Steen
Dennis
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hvad med levetiden af jeres pumper, hvor lang tid kan man forvente at den kan holde? Selve rotoren kan skiftes, men jeg har selv haft en pumpe som bare gik død. Formoder at det er spoleviklingerne der står af?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har en Aqua Bee UP 3000/1
Den er rated til 40W, men gnaver kun 28W ved 1.2m som den skal løfte her. Det er målt med en Dong dims, og min fætter der er VVS'er har målt hvor meget vand den pumper i den højde - knap 2700L/T så der er ikke meget tab..
Hvor længe den lever ved jeg ikke, men jeg har en bekendt der har haft en kørende i 5 år uden den har været slukket
Den er rated til 40W, men gnaver kun 28W ved 1.2m som den skal løfte her. Det er målt med en Dong dims, og min fætter der er VVS'er har målt hvor meget vand den pumper i den højde - knap 2700L/T så der er ikke meget tab..
Hvor længe den lever ved jeg ikke, men jeg har en bekendt der har haft en kørende i 5 år uden den har været slukket

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
hvem siger at en N.N. pumpe bruger det angivne?DennisJ skrev:Jeg har målt en Tunze silence 1073.040, med et Dong spar'o'meter, og ved en løftehøjde på 1.30 bruger den kun 25W, så hvis man har en N.N. pumpe der bruger 45w, sparer man altså 350.- årligt, plus tunzen er en dejlig lydløs pumpe.spdiving skrev: .. Så jeg har lige købt mig en Tunze 3000L retur
Bruger kun 42wat.
Steen
Dennis
for at kunne bruge det resultat til noget er du nødt til at måle på flere fabrikater med samme angivelser, ellers er målingen intet værd
mener iøvrigt også de der sparometre har problemer med at måle effektforbruget på bl.a. pumper
Senest rettet af Brian C man 16. feb 2009 15:16, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Brian
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
enig, det er vel ikke anderledes end så meget andet, men derfor kan man sagtens finde billigere pumper der er mindst lige så gode... Men igen nogle kører Mercer, andre Bayericher MakWerk og andre igen Skoda, de kan alle det samme, bringe en fra A til B med en hastighed op til det tilladteMusiker skrev:Tjae.. Det er jo lidt som og spørge om det kan betale sig og købe en Mercedes...
Mvh. Brian
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
[quote="Brian C
hvem siger at en N.N. pumpe bruger det angivne?
[/quote]
Jeg siger ikke at nogen navngivet pumpe bruger 45w, men skrev nn som et eksempel, f.eks. havde jeg selv en støjende Eheim1260 som brugte tæt på 50w.
Dennis
hvem siger at en N.N. pumpe bruger det angivne?
[/quote]
Jeg siger ikke at nogen navngivet pumpe bruger 45w, men skrev nn som et eksempel, f.eks. havde jeg selv en støjende Eheim1260 som brugte tæt på 50w.
Dennis
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det er stadig levetiden jeg er mest i tvivl om!
Kan man forvente at en red dragon kører uden prob. i 10, mens en aqua something står af efter 1,5 år.
Kan man forvente at en red dragon kører uden prob. i 10, mens en aqua something står af efter 1,5 år.
Det er sgu svært at sige min gamle retur pumpe Aqua Bee UP 3000 begyndte at larme efter 5års brug og til den pris gad jeg ikke begynde på at skifte dele så en ny blev købt i steden for.
Så hvis min nye Tunze kan holde i 5år har jeg kun brugt 1400 kr på returpumper ved 10år brug.
Steen
Så hvis min nye Tunze kan holde i 5år har jeg kun brugt 1400 kr på returpumper ved 10år brug.
Steen
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det er sku da i orden. Kan man forvente sig den samme levetid af normale cirkulationspumper i akvariet?Så hvis min nye Tunze kan holde i 5år har jeg kun brugt 1400 kr på returpumper ved 10år brug.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@Lasse - Du har ihvertifalde mere ret til at brokke dig hvis en RD pumpe går i stykker efter 3 år.. Men du får vel heller ikke nogen til at sige en Mercer uden problemer i 10 år og en Skoda altid går i stykker efter to år.. Man kan få mandags modeller at alle mærker. Men og lave en statistisk analyse af holdbarheden som sige noget som helst om hvad der bedst kan betale sig er vist noget vi almindelige dødelige ikke kommer i nærheden af (Købe xxx pumper af hvert mærke og lave levetidstest på dem og regne ud hvor tit hvert mærker i gennemsnit fejler)-
Jeg købte en RD og jeg forventer at den dels holder længere, kræver mindre vedligehold og larmer mindre og forsætter med at være lydløs i laaang tid. De par billige pumper jeg har brugt har begge larmet mere over tid.. Især min Ocean Runner larmede efter min mening ret meget..
Jeg købte en RD og jeg forventer at den dels holder længere, kræver mindre vedligehold og larmer mindre og forsætter med at være lydløs i laaang tid. De par billige pumper jeg har brugt har begge larmet mere over tid.. Især min Ocean Runner larmede efter min mening ret meget..
cichlidecentret er ret billige med pumper og levere en super fed servics alle mine pumper er købt hos dem.
Jeg købte dog en Tunze nano 6025 hos klovnfisken som begyndte at larme jeg fik så gratis reb.dele hos cichlidecentret men det hjalp desvære ikke.
Så jeg har lige skiftet den ud med en 4500L istedet for.
Og dem har jeg 3 stk af pt. og de virkker findt og den ene købte jeg da den lige var komme i handlen så jeg har fuld tiltro til at de kan holde i mange år hvis de bliver renset en gang imellem.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=17
Steen
Jeg købte dog en Tunze nano 6025 hos klovnfisken som begyndte at larme jeg fik så gratis reb.dele hos cichlidecentret men det hjalp desvære ikke.
Så jeg har lige skiftet den ud med en 4500L istedet for.
Og dem har jeg 3 stk af pt. og de virkker findt og den ene købte jeg da den lige var komme i handlen så jeg har fuld tiltro til at de kan holde i mange år hvis de bliver renset en gang imellem.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=17
Steen
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
For et par måneder siden var nogle Tunze til salg herinde, fra den gang ruder konge var knægt... De var "retro", og fejlede intet!!
- Jeg har haft mange akvarier kørende på een gang, og valgte derfor billigere pumper... Disse pumper lever ikke længere! Jeg har splittet to Marea Streams ad, mens mine Tunze kører upåagtet videre. Havde jeg ofret et par hundrede mere, så var jeg i sidste ende endt med at spare penge!
Så jeg mener godt at det kan svare sig på sigt at have ofret et par hundrede mere... (Tillige er de billigere i strøm!)

- Jeg har haft mange akvarier kørende på een gang, og valgte derfor billigere pumper... Disse pumper lever ikke længere! Jeg har splittet to Marea Streams ad, mens mine Tunze kører upåagtet videre. Havde jeg ofret et par hundrede mere, så var jeg i sidste ende endt med at spare penge!
Så jeg mener godt at det kan svare sig på sigt at have ofret et par hundrede mere... (Tillige er de billigere i strøm!)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)