Spørgsmål til klægning af artemia.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Spørgsmål til klægning af artemia.

Indlæg af solberg »

Jeg laver artemia til mine kaudernier og kunne godt tænke mig at vide om det kan betale sig at fodre artemia ? og i såfald , hvordan gør i og med hvad?
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til klægning af artemia.

Indlæg af Hobbyakvaristen »

tror ik d kan svare sig at fodre på artemia, men her er et link du kan tjekke ud

http://malawijan.dk/index.php/271874
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

solberg skrev:Jeg laver artemia til mine kaudernier og kunne godt tænke mig at vide om det kan betale sig at fodre artemia ? og i såfald , hvordan gør i og med hvad?
jo, det kan godt svare sig at fodre atemiaerne. Og du kan fodre dem med phytoplankton.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af solberg »

Carsten skrev:
solberg skrev:Jeg laver artemia til mine kaudernier og kunne godt tænke mig at vide om det kan betale sig at fodre artemia ? og i såfald , hvordan gør i og med hvad?
jo, det kan godt svare sig at fodre atemiaerne. Og du kan fodre dem med phytoplankton.
ok, hvor kan jeg købe sådan noget ?

Jeg kunne se inde på jan hjemmeside at man kunne fodre dem med tørgær. Er der nogen der har prøvet det ?
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Vis det er til yngel? kan det ikke betale sig, da de nyklækkede artemia indeholder meget mere næring end dem der bare er en dag gammel:)
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

Ja Solberg kan kun sige det igen at ny klægget Artemia er okay ,men muligvis at der andre der har en anden mening men det er afprøvet nogen gange hos ut.............
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

solberg skrev:
Carsten skrev:
ok, hvor kan jeg købe sådan noget ?

Jeg kunne se inde på jan hjemmeside at man kunne fodre dem med tørgær. Er der nogen der har prøvet det ?
Her blandt andet:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... kton-.html

Hvilken Jan???
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

iceMD skrev:Vis det er til yngel? kan det ikke betale sig, da de nyklækkede artemia indeholder meget mere næring end dem der bare er en dag gammel:)
Præcis - hvis det er til yngel så er naupliiernes nærringsværdi størst jo tidligere de bruges efter klækning. Næringen sidder i deres olie/fedt perle som de skal leve af det første lille døgn. Derfor kan det heller ikke betale sig at fodre nyklækkede artemia - de spiser nemlig slet ikke... ;)
Hvis man vil lave adulte eller større artemianauplii kan det godt lade sig gøre at fodre dem op og lave en selvreproducerende kultur. Ja man kan da godt fodre dem med tørgær - men det beriger dem ikke videre med nyttige stoffer (DHA, HUFA etc). Dertil er fytoplankton langt det bedste, som Carsten skriver. Levende er klart det bedste, men noget omstændigt. Et alternativt er div dyre berigelsesprodukter (selco etc). En nemmere løsning er spirulinaalger(pulver) evt suppleret med fiskeoliekapsler - alt sammen kan købes i supermarkedet.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af solberg »

ok, er det ligegyldigt med lys til udklækning eller skal der noget over. Var det ikke dig, tom, som klækkede dem i et mørkt fyrrum ???

malawijan
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump

Billede
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

Rune kristiansen skrev:
iceMD skrev:Vis det er til yngel? kan det ikke betale sig, da de nyklækkede artemia indeholder meget mere næring end dem der bare er en dag gammel:)
Præcis - hvis det er til yngel så er naupliiernes nærringsværdi størst jo tidligere de bruges efter klækning. Næringen sidder i deres olie/fedt perle som de skal leve af det første lille døgn. Derfor kan det heller ikke betale sig at fodre nyklækkede artemia - de spiser nemlig slet ikke... ;)
Hvis man vil lave adulte eller større artemianauplii kan det godt lade sig gøre at fodre dem op og lave en selvreproducerende kultur. Ja man kan da godt fodre dem med tørgær - men det beriger dem ikke videre med nyttige stoffer (DHA, HUFA etc). Dertil er fytoplankton langt det bedste, som Carsten skriver. Levende er klart det bedste, men noget omstændigt. Et alternativt er div dyre berigelsesprodukter (selco etc). En nemmere løsning er spirulinaalger(pulver) evt suppleret med fiskeoliekapsler - alt sammen kan købes i supermarkedet.
hvad spiser ny klæggede artemia for at få dem til at vokse?
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

i det første døgn hvor de vokser meget lever de af deres fedtperle som trojanrds så smukt skriver:) derefter skal de fodres vis man vil holde liv i dem. vis man vil sikre sig at man fodre med nyklækkede artemia, skal man klække æggene, slukke luftpumpen, sætte lys i toppen af beholderen, nu vil de nyklæggede artemia(dem der indeholder mest næring) bevæge sig mod lyset og voksne/æggeskaller vil synke til bunden af beholderen:D
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

iceMD skrev:i det første døgn hvor de vokser meget lever de af deres fedtperle som trojanrds så smukt skriver:) derefter skal de fodres vis man vil holde liv i dem. vis man vil sikre sig at man fodre med nyklækkede artemia, skal man klække æggene, slukke luftpumpen, sætte lys i toppen af beholderen, nu vil de nyklæggede artemia(dem der indeholder mest næring) bevæge sig mod lyset og voksne/æggeskaller vil synke til bunden af beholderen:D
tror du misforstod :wink: er intereseret i at vide hvad man fodre dem op med for de vokser ?? hvis man selv vil gøre dem større

er det tørgær eller ?
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Jeg har ikke misforstået:D men ville bare lige informere om det, og glemte helt dit spørgsmål:) du kan bruge tørgær eller phyto- og/eller zooplakton. ville helt klart vælge phyto- og/eller zooplakton:D
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

TroJanRds skrev:
iceMD skrev:i det første døgn hvor de vokser meget lever de af deres fedtperle som trojanrds så smukt skriver:) derefter skal de fodres vis man vil holde liv i dem. vis man vil sikre sig at man fodre med nyklækkede artemia, skal man klække æggene, slukke luftpumpen, sætte lys i toppen af beholderen, nu vil de nyklæggede artemia(dem der indeholder mest næring) bevæge sig mod lyset og voksne/æggeskaller vil synke til bunden af beholderen:D
tror du misforstod :wink: er intereseret i at vide hvad man fodre dem op med for de vokser ?? hvis man selv vil gøre dem større

er det tørgær eller ?
Jeg har jo sådan set svaret på det. Men vi tager det lige igen ;)
1) de spiser ikke det første lille døgn (18-22 t)
2) Derefter kan de kultiveres til større naupliistadier eller til adulte (voksne). Hvorledes rent praktisk kan man sikkert se i malawijans artikel, som der er linket til.
3) Ja man kan bruge tørgær, men der er også mange andre muligheder, men tørgær sviner relativt lidt i forhold til fx rismel, fiskemel osv. Så forsøg med tørgær, men bedre og næsten lige så nemt at få fat i, kan anbefales spirulinapulver (helsekapsler fx). Hvis man kun bruger tørgær opnår de adulte artemia ingen næringsberigelse med fedtsyre som er essentielle (ivsvigtige) for fiskelarver. (artemia er ikke særligt næringsholdige i sig selv - meget mindre end fx copepoder), Derfor kan man et døgn inden fodring til fiskene berige artemiaen med spirulinapulver samt indholdet fra en omega 3 tablet.

Artemia er filtratorer og lever af fytoplankton (ikke af zooplankton, men det kan da være der kan smutte nogle protozoer og lign. med - men det er dog heller ikke dyr) og kan sådan set beriges med hvad man ønsker (medicin, hormoner osv).
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

solberg skrev:ok, er det ligegyldigt med lys til udklækning eller skal der noget over. Var det ikke dig, tom, som klækkede dem i et mørkt fyrrum ???

malawijan
Jo det er mig der gør det og der held med det hver gang.. :y
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"