Køling af vandet

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Køling af vandet

Indlæg af Wande54 »

Hej i forummet.

Det er ikke sikkert så mange af jer har erfaringer med dette, men jeg spørger alligevel. :roll:

Jeg har forskellige steder læst lidt om problemer med køling af vandet om sommeren. Koldt saltvand skal jo helst holdes under 15-18 grader C.

Til mit 54 l Nano-projekt har jeg tænkt mig at bruge et 20 m langt 20 mm Ø PEX-gulvvarmerør gravet ned i haven til kølingen.
Jeg har nu købt et par PowerHeads (800 l/t og 1300 l/t) hvor den ene skal bruges til cirkulation gennem røret.
Ifølge denne her side: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Knowl ... id=32.html så kan der i teorien løbe ca 1200 l/t gennem sådan et 20 mm rør.
Men inden jeg knokler med alt det gravearbejde, så vil jeg høre om det overhovedet vil have nogen køleeffekt, der er værd at tænke på.

Man kan også købe køleanlæg - de koster en mindre bondegård og sluger strøm som bare pokker.
Når jeg læser om dem, så er der som regel angivet en effekt i Watt. Er det strømforbruget eller selve køleeffekten?

Mine skolekundskaber siger noget om, at der skal 1 Watt til at varme/køle 1 l vand 1 grad C. Dvs at jeg skal bruge ca 54 l x 10 grader C = 540 Watt køleeffekt.
Men kan ikke hitte ud af om det skal regnes pr time eller døgn..

Kender nogen af jer den type køler der ikke har kompressor men Peltier-elementer i stedet? Har de bedre eller dårligere virkningsgrad?
Fordelen ved dem er, at de er meget nemme at bygge selv, da der ikke skal bruges giftige/uhåndterlige kølevædsker.

Nåh. Det blev en større omgang. Så jeg må hellere se om der er nogen der kan hive mig ud af forvirringen - som nok giver et par spørgsmål mere. :shock:
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når akvariet ikke er større, kan du som du selv er inde på bruge peltierelementer.
her er et link til nogle som sælger akvariekøling baseret på peltier elementer.
http://www.zc-aquarientechnik.de/willkommen.html
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

jeg vil sige at havemodellen og så vil værer ganske efegtiv.... 1 m under overfladen vil der så vidt jeg ved altiv værer en konstant temp på 13-15 grader... men der er langt ned hvis du skal grave 20m rør ned.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Kim:
I teorien ja - men det er spørgsmålet om det også virker tilstrækkeligt i praksis.
Jeg skal grave ud til havedam alligevel, og det er ca 10 cm under den jeg ville lægge røret.
Nogen har prøvet det i et kar med vand, og det virkede ikke, men der stod ikke hvor langt kølerøret var. Det kan være det ikke virkede fordi røret var for kort.

Nå, jeg må se hvad der ellers dukker op her.
Hilsen Steen

200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

en test kunde værer at du tager dit lange rør og læger ud på plænen nu her i fåråret, når temp liger på omkring 13-14 grader, kom så vand i systemet og dit akvarium ( behøver ikke at værer salt) lad vandet værer moske 20-25 grader. lad så pumpen cirkulerer det gendem røret, kan du se hvorlænge det varer før temp er faldet til en fornugtig temp, jeg går ikke udfra at du har ville HGI lamper over.
det var da en nem måde at prøve det på.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har en kolega som har et betong rør gravet lodret ned i haven ca 90 cm med låg. Der er der altid kolde bajer i :lol:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Hvordan vil du egentlig foretage varmeudvekslingen i akvariet?

/martin
/martin
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

køb et gammelt køleskab i den blå avis sav et hul i døren og monter et gammelt termovindue samme størrelse som akvariet og voila du har samtidigt indbygget baljen og behøver blot at skifte pæren ud med en kraftigere så har du lys over også. desuden kan du opberare frostfoderet lige over akvariet du skal bare åbne frostboxen og skubbe det ned i vandet. :lol:
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jo du har ret SIER
men et gl. køleskab bruger mellem 1 - 2 kw i døgnet

en 1000 litters tank , ude i baghaven mod nord og i skygge.
så vil vandet være 8-11 gr. Og du vil have rigligt med køle medie

men der hvor du har problemet er køleren,
der er ikke noget der pt. tåler saltvand ,
Der samtidligt , også afgiver en ordenlig varme afvikling

jo titanium eller super syrefast rustfrit stål og det koster kassen

man kan være heldig at købe en plade varmevæksler (den vil være af jern )
og så sætte et rustfrit rør igennem væksleren det ville kunne virke
og det vil være billigt

så ville du kunne bruge en alm Grundfos cirkulations pumpe up 15-25 (45 w *200 kw om året ) til at pumpe køle mediet
og dit power head til at pumpe saltvandet
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

kimjessen:
Det var simpelthen en genial ide.
Jeg er normalt kreativ, men den fidus var ikke faldet mig ind.
Jeg skal alligevel have skyllet røret grundigt igennem inden det skal sluttes til akvariet, så kan jeg prøve om det virker.

martin:
Da PEX-rør er kunststof og det kan bruges til drikkevand, så havde jeg tænkt mig at køre saltvandet direkte gennem røret. Ikke noget bøvl med varmeveksler mm. Power Head'en direkte på tryksiden og udløbet i karret.

seier:
Et køleskab vil se kollosalt grimt ud mellem planterne på terrassen, så det er helt udelukket. (Fruen nikker!)

snogen:
Jeg har kigget på lidt forskellige peltier-kølere til vandforbindelse. Men alle dem jeg har set var med kobber grundet den gode varmeledning. Så de dur ikke til saltvand.
Men jeg havde overvejet at få lavet en køler i rustfrit stålrør svejst på en tyk stålplade som peltier-elementet blev sat fast på. Ulempen er bare at røret ikke får særlig lang effektiv længde, selv hvis det bliver bugtet i S-form. Så jeg tvivler på effekten.

Men i første omgang vil jeg prøve røret lagt på græsplænen. :idea:

Karret kommer til at stå under et halvtag mest i skygge, så det bliver kun den omgivende luft og teknikken i karret der varmer det op.

Tak for jeres tanker og forslag. :TH
Hilsen Steen

Billede
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Er det kun en sommer projekt så... ???

Eller vil du varme det op hele vinteren?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

jthyge:
Hæ-hæ. Jeg håber at slå 2 fluer med et smæk.
Hvis kølingen virker med et nedgravet rør, så kan det jo også bruges til opvarmning af vandet om vinteren.
Jordtemperaturen er forholdsvis stabil 8-12 grader i 1 m dybde.
Faktisk så håber jeg det kan virke som en form for temperaturstabilisering.
For jeg har sørme tænkt mig det skal være et helårsprojekt.

Jeg har lige skrevet til en bekendt på Meteorologisk Institut for at høre hvordan døgnmiddeltemperaturen ligger hen over sommermånederne.
Det kan jo have indflydelse på hvor stort mit kølebehov faktisk er.

Vi har en vejrstation på Helsingør Havn, den siger at vandet ud for havnen lige nu er 2,8 gr C. http://www.helsingoerhavn.dk/
Hilsen Steen

Billede
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Halløjsa! :idea:

En søgning på nettet førte til denne her fine sag:
http://www.deltecaquariumsolutions.com/coolers_2.php
En effektiv køler til 600 L kar der kun bruger 44 Watt i strøm!!
Det kunne jo være nogen af jer med store kar og varmeproblemer skulle kigge på den. Den er billigst i Sverige og Tyskland.
Hilsen Steen

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Wande54 skrev:Halløjsa! :idea:

En søgning på nettet førte til denne her fine sag:
http://www.deltecaquariumsolutions.com/coolers_2.php
En effektiv køler til 600 L kar der kun bruger 44 Watt i strøm!!
Det kunne jo være nogen af jer med store kar og varmeproblemer skulle kigge på den. Den er billigst i Sverige og Tyskland.
44 w. er jo når den ikke køler, men blot står tændt. Når den køler bruger den 700 W.

Den er skam ikke mere besparende end lignende kølere. Desværre ;)
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Re: Køling af vandet

Indlæg af ravnox »

Mine skolekundskaber siger noget om, at der skal 1 Watt til at varme/køle 1 l vand 1 grad C. Dvs at jeg skal bruge ca 54 l x 10 grader C = 540 Watt køleeffekt.
Men kan ikke hitte ud af om det skal regnes pr time eller døgn..
Den kender jeg osse fra skoletiden men, den går sådan her: 1Watt kan opvarme/køle 1 gram vand på 1 sekund.
det vil sige at 54000 gram vand skal køles 10 grader på 1 sekund skal du bruge 540000 Watt. :lol: men på en time skal du så dividere med 3600 sekunder altså 150 Watt strax bedre men alligevel.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

mads-fisk skrev:44 w. er jo når den ikke køler, men blot står tændt. Når den køler bruger den 700 W.

Det er bestemt ikke hvad de skriver her:

http://www.deltecaquariumsolutions.com/coolers.php

/Erik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hougaard skrev:
mads-fisk skrev:44 w. er jo når den ikke køler, men blot står tændt. Når den køler bruger den 700 W.

Det er bestemt ikke hvad de skriver her:

http://www.deltecaquariumsolutions.com/coolers.php

/Erik
De skriver da også at deres modeller bruger 700, 1000 eller 1800 W. når de køler?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

De skriver, at de bruger 44 hh. 88 Watt (strømforbrug), imens køleeffekten er på 700 Watt eller mere. Så vidt jeg ved køler de ved at blæse en masse luft ned over et rislefilter. Dvs. der må fordampe en hel del vand. Det svarer, at vi med forholdsvis beskedne blæsere, der blæser luft hen over overfladen, kan holde de høje temperaturer i skak over varmtvandsakvarier. Det giver også en stor køleeffekt.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

mads-fisk skrev:De skriver da også at deres modeller bruger 700, 1000 eller 1800 W. når de køler?
Nu er Watt andet end strømforbrug, det er en (afledt) SI-enhed for effekt. Bilmotorer opgives f.eks. også i kW som et alternativ til hestekraft.

I dette tilfælde bruges watt som enhed for den køleeffekt som køleren udfører. At det så er samme enhed som strømforbruget er selvfølgelig med det til at skabe forvirring.

Er det ikke noget med, at du har en Titan 250 eller ligende. Den bruger f.eks. 190 Watt strøm, men leverer en køleeffekt på 395 Watt.

/Erik
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Vil også give jer ret i, at der er stor forskel på de forskellige Watt angivelser.
Normalt siger man at kompressorkølere giver 3 gange så stor køleeffekt som den tilførte elektriske effekt. (Titan 250 køleren har lidt dårligere virkningsgrad så)
Deltec'en skulle give 700 watt køleeffekt for kun 44 watt strømforbrug. Det er den høje virkningsgrad der gør den så enestående.
Rigtigt, den kører efter risle-princippet, men vist med en total lukket box?!?

Takker ravnox for at korrigere min hukommer.
Omregnet på døgnbasis, så er det under 10 Watt køleeffekt der skal til. Det burde røret kunne klare!

Jeg er forresten lige blevet inviteret til at kigge på Øresundsakvariets nye tekniske anlæg til køling og filtrering af vandet. 7 millioner gode danske kroner har det kostet!!
Samt at få en masse gode råd nu jeg alligevel er bag kulisserne. Jeg skal nok give dem videre her i rummet. Og huske at der hører billeder med.
Hilsen Steen

Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"