Så blev det endelig tiden (570 L)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Så blev det endelig tiden (570 L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Hej alle

Jeg er helt grøn i denne vidunderlige verden, det har jeg i hvert fald læst den skulle være :P

Jeg lægger, synes jeg selv, hårdt ud med et akvarie på 570 liter (L 160x D 60x H 60) og en sump på 160 L. Jeg har tidligere gjort mig i ferskvandsverdenen, men den synes jeg ikke var helt lige så spændende, så jeg har længe drømt om at få mig et saltvandsakvarie og har læst og fulgt med på dette forum i flere måneder, og nu er tiden så endelig kommet hvor jeg begiver mig ind i denne fantastisk spændende verden, og ihh hvor det dog kribler i fingrene for at komme igang.

Første del af projektet bliver at få bygget et kabinet. Dertil har jeg fundet en fantastisk tråd herinde med et vanvittigt flot akvariekabinet som jeg har valgt at "kopiere" så jeg har brugt en go uges tid på at tegne i autocad for at tilpasse dette efter mine mål. Og så sent som igår var jeg i Bauhaus og bestille materialer (MDF-plader) skåret på mål, og dem skulle jeg gerne få hjem onsdag aften så jeg kan komme igang :wink: Så må vi bare håbe at jeg er Handy-Hans nok til at bygge det så det kommer til at se godt ud også :hehe: Det er ca hvad min februar måned kommer til at gå med :GO, men for dælen jeg glæder mig til den dag jeg kan begynde at fylde vand i akvariet.

Så lige lidt mere om det setup jeg har tænkt mig at lægge ud med. Jeg har valgt at bruge mine pennge ved Joachim i Petsupply, da jeg har været i butikken et par gange og blev taget vældig godt imod og har haft et par gode snakke med ham, og så er det den butik der ligger nærmest mig, eller nærmest mit arbejde på Fredericia banegård i hvert fald :P Jeg har det, ligesom Joachim, bedst med at købe nye ting og det agter jeg også at gøre i dette tilfælde og derfor kommer det også til at vare måske en måneds tid eller to mere end det burde, da jeg også lige har fundt ud af at det er pænt dyrt at ringe hjem fra Fillipinerne :y

Mit setup kommer til at se således ud:

Hjemmebygget akvariekabinet. (mål: 165 L x 65 Dx 210 H)

Akvarie som sagt 570 L (160 H x 60 D x 60 H) og en sump på 160 L. Hvordan sumpen skal bygges op har jeg ikke helt besluttet mig for endnu da jeg heller ikke helt ved hvilke koraller og fisk jeg skal ha, lige udover den klassiske klovnfisk og dens kære sø anemone selvfølgelig :P

Bundlag har jeg heller ikke helt besluttet endnu, men jeg har før været meget glad for et lyst bundlag så det holder jeg nok fast i, da det også kommer til at se godt ud med mit sorte kabinet.

Med hensyn til lampe har jeg valgt at når jeg nu alligevel skal igang, kan jeg ligeså godt gøre det ordentligt og købe en HQI lampe fra starten. Her vælger jeg derfor en Giesemann INFINITI HQ / T-5, 2 x 250 W / 2 x 54 W, 1200 mm

Skummeren bliver højst sansynligt en ATB 2. Line Kegleskummer, med lyddæmpning, op til 1000L

Returpumpe bliver Aquabee UP1000 eller Aquabee UP2000/1

Som cirkulationspumpe(r) bliver det to stk. Tunze Turbelle® stream 2 6085 som skulle være et ufatteligt godt valg ifølge joachim, da den ikke bruger ret meget strøm, og det er jo noget jeg i hver fald kan li' at høre når nu der skal kobles så meget til stikkontakten :scream:

Så roder jeg lidt med tanken om også at koble en computer på. Her falder mit valg nok på en Aquatronica Computer med dertilhørende udstyr.

Samtidig overvejer jeg om jeg fra starten skulle få smidt en føler på der måler vandstanden i akvariet og selv påfylder vand hvis når der fordamper de der 4-5 Liter om dagen, her kunne jeg jo udnytte noget af pladsen i sumpen til at lave et kammer på en 30-40 Liter med vand. Her er det så jeg har læst mig frem til at nogen foretrækker at fylde rent vand i da der er nogle stoffer i vandet fra hanen som åbenbart kunne påvirke vandværdierne på en positiv måde, nogle mener sikkert noget andet og smider en osmolator og her er jeg lidt i tvivl om hvad der er bedst da jeg jo af gode grunde ikke rigtig har nogen erfaringer at bygge på endnu. Hvad mener folk om dette??

Her er det så jeg mener at dette setup burde være nok til at få et fint akvarie op og køre, men jeg er jo somsagt ny i denne verden så jeg ved ikke om jeg mangler en ting eller to. Der er jo selvfølgelig også varmelegeme og de andre småting men de er jo et selvfølge :happy: Folk må meget gerne kommentere hvad de synes jeg gør rigtigt men næsten endnu bedre hvad de synes jeg gør forkert, det burde jo trodsalt være det jeg kunne gå hen og lære mest af :biggrin:

Når jeg engang finder ud af at smide billeder ud også kommer i jo selvfølgelig til at kunne følge mit, synes jeg selv, spændende projekt. Og lur mig om jeg ikke på et tidspunkt når jeg først kommer igang har et par spørgsmål som i sikkert kan hjælpe mig med at svare på :Peace: Så vil jeg benytte lejligheden ønske alle en fortsat rigtig go weekend og en fremragende februar måned :h
Senest rettet af Pontoppidan83 tors 19. feb 2009 11:51, rettet i alt 1 gang.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Re: Så blev det endelig tiden (570 L)

Indlæg af Munthe »

:naughty: Som retur- / :clap: cirkulationspumpe(r) bliver det to stk. Tunze Turbelle® stream 2 6085

Den går ikke med at bruge Tunze Turbelle® stream 6085 som retur.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Takker Bo :GO så må jeg lyn hurtigt finde noget andet der kan skyde vandet retur. hehe
Mvh Rasmus

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Glem alt om akvariecomputer, hvis det bare er for at slippe for at måle/teste....den kan ikke foretage de vigtigste tests dvs. Kh, Ca, Fosfat, Magnesium, Nitrat, Nitrit m.m.
Den kan måle Salinitet (meget dyrt udstyr.. køb en kvalitetsflydemåler) redox og pH (bare dyrt) samt temperatur.
Redox er ikke nødvendig, pH som regel ikke nødvendig og testen er hurtig at lave manuelt, temperatur ...køb et termometer.
Køb computeren hvis du, som jeg, synes den er sjov at lege med og du ikke har andet at bruge pengene til.
I øvrigt...velkommen til :penguin2:
NB: Jeg kan rigtig godt forstå at en forhandler bedst kan lide nyt udstyr :T :T
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Jo tak Leif og tak for feedbacken..

Det var nu heller ikke helt kun for at slippe nemt udenom. Det er så absolut mindst ligeså meget tiltænkt at den skal kobles på den bærbare så jeg har noget at rode lidt med det på de stille aftener :biggrin:
Mvh Rasmus

wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

hva med blot en aquabee til retur det alt rigeligt
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

det lyder fornuftigt, takker :biggrin:
Mvh Rasmus

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ville vælge en Red Dragon 4500 som retur til den bajle.. Er sindsygt glad for min - Alle pengene værd. :K
Som leif skriver er en akvariecomputer ikke meget værd når det kommer til og måle værdier - Kun hvis du vil køre med Ozon eller Kalkreaktor er de værdier den kan måle rigtig interessante (efter min mening)..
Til de stille aftner ville jeg nok vælge en GHL frem for en Aquatronica.. Virker langt mere fleksibel ,bedre supporteret og nemmere at udvide i det uendelige..

Automatisk vandpåfyldning er et must for et akvarie den størrelse, efter min mening. Enten styret af din akvarie Computer ellers er Tunzes model med to følere og medfølgende pumpe klart min favorit.
CIrkulation -Jeg vil nok altid vælge noget der kan styres i flow.. F.eks. 2x 6105 eller 2xVortech's MPW40... Vortech som jeg har larmer godt nok noget (Jeg får snart en 6105 og sammenligne med), men de er rimelig effi og varmer ikke vandet op (Det sidste er en stor ting)..

/Henrik
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev:Som leif skriver er en akvariecomputer ikke meget værd når det kommer til og måle værdier - Kun hvis du vil køre med Ozon eller Kalkreaktor er de værdier den kan måle rigtig interessante (efter min mening)..
Til de stille aftner ville jeg nok vælge en GHL frem for en Aquatronica.. Virker langt mere fleksibel ,bedre supporteret og nemmere at udvide i det uendelige../Henrik
Der er pt. et hype omkring GHL og jeg bliver nødt til at tage til genmæle mod ikke korrekte påstande.
1. Aquatronica har uanede udvidelsesmuligheder da strømskinnerne kan serieforbindes (flexibilitet).
2 Aquatronica bliver ganske fint supporteret, som jeg tidligere har sagt har jeg modtaget 3 softwareupdates på et år.
3. Jeg ved positivt at der konstant arbejdes på at udvide funktionaliteten, f.eks har der i nogen tid været arbejdet på at udvikle Ca og NO3 prober....det er endnu ikke lykkedes men det er det såvidt jeg ved heller ikke for GLH. Og Ja!...jeg er klar over at GLH kan simulere tordenvejr hvis man skulle finde det nødvendigt....det kan Aq´en ikke endnu.

Ang. support har jeg et par gange været i telefonisk forbindelse med deres support som bla. varetages af en meget venlig og hjælpsom fyr på bla. engelsk. (uden ventetid i telefonen). Min support fra virksomheden har været første klasses.
Ret skal være ret...

Når dette så er sagt vil jeg iøvrigt ikke hverken råde eller fraråde folk Aquatronicaen det bliver et personligt valg, men det bør være på et fair grundlag.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hehe.. Godt ord igen ;) - Brugbare Prober til Ca og NO3 vil jeg se før jeg tror på det.. Især hvis de skal være lettere at anvende og mindre tidskrævende end et testsæt...

Læs eventuelt lidt her for lidt indput omkrin GHL:
http://www.reefcentral.com/forums/forum ... orumid=527

Og her er en tilsvarende for AquaTronica:
http://www.reefcentral.com/forums/forum ... orumid=450

Så kan man jo kigge lidt grundigere på begge (Jeg har kigget mest på GHL'en må jeg indrømme)

/Henrik
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad med en EnEYE de laver proper til at måle Nitrit, Nitrat, Ca, KH, og Ph samt flere andre proper.

http://www.eneye.se/se/products/sensorer.html

http://www.eneye.se/

Steen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev:Hehe.. Godt ord igen ;) - Brugbare Prober til Ca og NO3 vil jeg se før jeg tror på det.. Især hvis de skal være lettere at anvende og mindre tidskrævende end et testsæt...
/Henrik
Ja!...jeg har det på samme måde, men faktisk bliver der arbejdet på sagen....sikkert også hos GLH. Problemet med disse elektroniske prober, refraktometer o.l. er at jeg ikke stoler på dem. Har selv pH, redox prober samt refractometer, men jeg stoler nok mindre på dem :dizzy: end på testsættene he,he!
Det jeg reagerer lidt på er at jeg ofte synes at der opstår en, nogen gange ukritisk, hype omring nye produkter og at disse så er det eneste der dur. :GO :GO
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

spdiving skrev:Hvad med en EnEYE de laver proper til at måle Nitrit, Nitrat, Ca, KH, og Ph samt flere andre proper.

http://www.eneye.se/se/products/sensorer.html

http://www.eneye.se/ Steen
Ja!..... og det gør American Marine med deres PinPoint serie også. Spørgsmålet er bare om man stoler på produktet, det er bestemt ikke gratis :-)
http://www.shopsolution.nl/shop/home.as ... icanmarine
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Så er mine MDF plader savet til på alle leder og kanter, nu skal de bare hentes i Bauhaus så jeg kan komme helt igang med mit store projekt :D Håber alle har haft en go weekend, og mange tak for alle svarene, jeg bliver jo klogere og klogere :wink:

Er der i øvrigt nogen der kan forklare mog hvordan man upkoader billeder så jeg kan lægge billeder af mit projekt ud så i kan følge med og måske endda lære mig endnu mere :P
Mvh Rasmus

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Hvis du trykker på "Skriv indlæg" nederst på siden kommer der en ny side hvor du kan skrive et indlæg (jeg ved ikke om det er det du plejer at gøre, eller om du bruger "Quick reply" funktionen). Herinde er der, et stykke nede på siden, en mulighed for at vedhæfte filer. Her trykker du på "gennemse" eller "browse" eller hvad den nu hedder, så vælger du billederne du vil uploade fra din harddisc og derefter trykker "tilføj fil", det er ret nemt. Det eneste du skal være opmærksom på er, at billederne ikke må være alt for store, men det skal du nok få at vide hvis de er...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Grakan »

Hej,

Barsler selv med et lignende projekt. Hvad er overslaget på økonomien?

/Søren
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Grakan skrev:Hej,

Barsler selv med et lignende projekt. Hvad er overslaget på økonomien?

/Søren
Med hensyn til budgettet så har jeg lidt svært ved at overskue det da jeg har brugt penge på lidt nyttigt værktøj også... Men jeg fik savet mine MDF plader i Bauhas, og da de løb tør :hehe: i XL-byg, men der er plader, lister for ca 1500 kr.
Mvh Rasmus

Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Billeder fra første etape af mit akvarie projekt.

I stedet for at lime det hele sammen, har jeg valgt at købe nogle flade metalbeslag og skrue det sammen, da jeg stoler mere på skruer end lim. Dels tager det kortere tidog dels virker det utrolig stabilt. Og så er der jo plads til det, det er ikke helt tilfældigt at skabet er 5 cm længere og dybere end selve akvariet :wink: Jeg mangler stadig at få samlet de sidste par småting som at montere låger, men her venter jeg på et specielbygget understel fra en kammerat, så mangler den øverste del af bagpladen. og så Har jeg endelig besluttet mig for at hele skabet skal males hvidt så det ikke ser så stort ud i min lille stue. Se eksempel 2 på

http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/kab ... Eksempel_2

Det er her jeg har fået min inspiration :y
Vedhæftede filer
Skabet med front men uden låger og færdige sider
Skabet med front men uden låger og færdige sider
Skabet uden front og færdige sideplader
Skabet uden front og færdige sideplader
Samling af skabet. (topplade + sideplader)
Samling af skabet. (topplade + sideplader)
Begge sideplader
Begge sideplader
Sideplade
Sideplade
Færdig front uden lister.
Færdig front uden lister.
Samling af front
Samling af front
Indkøbte plader
Indkøbte plader
Senest rettet af Pontoppidan83 fre 20. feb 2009 15:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh Rasmus

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Ser lovende ud. Er det MDF det er bygget af?
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Olsen skrev:Ser lovende ud. Er det MDF det er bygget af?
Tak tak :biggrin:

Ja det er MDF. Jeg synes også efterhånden det begynder at ligne noget. :GO Jeg mangler kun de sidste par detaljer som at få lavet låger, men de må lige vente til jeg får understellet. Har lige spartlet de hvor der var behov for det og så skal de slibes imorgen og så står den ellers på maling, og ENDNU bedre så kan jeg snart få bestilt akvariet og det glæder jeg mig heltvildt til :P
Mvh Rasmus

Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Flere billeder af første etape
Vedhæftede filer
De små stykker træ er monteret på begge sider og med en enkelt skrue til at starte med så man ha mulighed for at lukke denne op når øverste plade er på plads. Den er stadig lidt svær at styre, da de små stykker træ ikke er helt nok til at holde pladen på plads. Dette løste jeg ved at kile noget fast i begge sider mellem øverste bagplade og sidepladerne og så var der mulighed for at bore for og få skruet pladen fast i sidepladerne.
De små stykker træ er monteret på begge sider og med en enkelt skrue til at starte med så man ha mulighed for at lukke denne op når øverste plade er på plads. Den er stadig lidt svær at styre, da de små stykker træ ikke er helt nok til at holde pladen på plads. Dette løste jeg ved at kile noget fast i begge sider mellem øverste bagplade og sidepladerne og så var der mulighed for at bore for og få skruet pladen fast i sidepladerne.
Mit eget lille påfund da bagpladen var så stor at den nærmest ikke var til at have med at gøre, valgte jeg at få den delt i to. Disse små stykker træ blev sat på for at jeg kunne håndtere at løfte nr. 2 plade på plads alene.
Mit eget lille påfund da bagpladen var så stor at den nærmest ikke var til at have med at gøre, valgte jeg at få den delt i to. Disse små stykker træ blev sat på for at jeg kunne håndtere at løfte nr. 2 plade på plads alene.
Så er der gjort klar til toplågen og dens kontravægt. Disse bliver monteret på snoren og åbnes som en skydelåge der åbner opad.
Så er der gjort klar til toplågen og dens kontravægt. Disse bliver monteret på snoren og åbnes som en skydelåge der åbner opad.
Sideplader med monterede lister. Disse lister skal holde pladen der skal lukke hullet, på plads.
Sideplader med monterede lister. Disse lister skal holde pladen der skal lukke hullet, på plads.
Mvh Rasmus

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"