Hvilke "rense" fisk m.v skal jeg have...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
gitman67
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Hvilke "rense" fisk m.v skal jeg have...

Indlæg af gitman67 »

Er nysrartet med et RSM 130 (20.dec.) har målt ph 8.6, nitrat 0 (lyseblå), nitrit 0.05 (tyrkis nr. 2 farve) Amonia 0-0.25 (gullig grøn) jeg bruger marine lab test sæt fra RSM disse værdier har været uændret siden 5.jan har nogle grønne alger ellers ikke noget mine LS viser nyt liv næsten hver dag, hvilket er helt fedt at sidde og se på. Mit spøgsmål er nu skal jeg begynde at sætte algesnegle eller hugo i ( har 3 ermitkrebs + snegl der fulgte m. LS og 2 krabber jeg ikke har fået krammet på endnu) elller er det for tidligt....tålmodighed er jo en dyd. :biggrin: Jeg har også set nogle søstjerner hvide hos min lokale "fiske"handler men også røde og blå er det "rense" fisk/invertebrater eller??? Glæder mig til at høre fra alle jer jeg læser indlæg fra og føler mig lidt klogere bagefter.
Smil :biggrin:
Gitte
Up-comming saltvandsnørd....
1 fisk er godt, 2 fisk er dobbelt så godt !
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Hvilke "rense" fisk m.v skal jeg have...

Indlæg af Lasse »

Jeg har også RSM, og kan ihvertfald anbefale at du ikke skal købe en søhare eller sandspiser, de kommer til at dø af sult i akvariet. Jeg har ikke selv haft en hugo, men mener også at den skal have mange alger tilrådighed, andre kan nok komme med nogle uddybninger her.

Generelt er der delte meninger om søstjerner, nogle mener ikke at de kan finde føde i akvariet og dør langsomt (måske i løbet af et år). Den hvide du nævner kan være en sandsøstjerne, der lever i sandet og af madrester den kan finde i sandet, igen gør det sig gældende at der formodentligt ikke er nok bundareal i et RSM til at søstjernen kan finde nok føde, jeg vil i hvertfald ikke selv tage chancen.

Af rense dyr har jeg i mit rsm, 2 erimitter, 2 pudse rejer(dannebrog), 3 turbo snegle(kravler på sten og glas), 2 porselænssnegle(graver sig rundt under sandet) og vist nok en lille queen conch(lever på sandbunden).

Jeg har mistet en sandspiser og en søhare, formodentlig pga. sult!
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
gitman67
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af gitman67 »

Fedt tak skal du have, det havde jeg slet ikke tænkt på kunne være et problem. Da jeg allerede har 3 eremitkrebs vil jeg overveje de andre du skriver om, ved du om det er ok at sætte dem i nu eller bør jeg vente? Jeg har noget der hedder nitrobac bruger du det i dit akvarie eller skal det først i når der er fisk???
Smil
Gitte
Up-comming saltvandsnørd....
1 fisk er godt, 2 fisk er dobbelt så godt !
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

overvej nogle forskelige algeædene snegle når der ikke er målbar amonia og nitrit mere.
jeg ville iøvrigt hælde det der nitrobak i toiletet hvor det sikkert gør mere gavn end i akvariet(Det er blot min menning) :h
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Aner ikke hvad nitrobac er, jeg bruger kul og nu også rowaphos, da mit fosfat er steget. Desuden kæmper jeg med høj nitrat!

Mht, amonia test fra red sea, har min aldrig været helt 0, den er også 0-0.25 (gullig grøn), så der er måske ikke noget.

Jeg startede med et par svenskere (gulhalet blå damsel), de skulle være ret hårdføre, men kan være nogle sataner over for nye fisk, uanset størrelse.

Men jo længere du kan vente med at sætte fisk i des bedre.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Vil ikke anbefale dig at købe en Hugo med mindre du har synlige alger den kan leve af! Og når den så har spist de alger, så skal du være forberedt på at levere den videre til næste akvarist. Det samme gælder for Søharen. De vil begge dø af sult i dit akvarie.
Eneste grund til at vi anskaffede os dem var at vi stadigvæk havde grønne alger efter flere måneders opstart uden fisk. Nu skal vi af med dem igen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"