Saltvandsakvarium: skal -skal ikke
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Re: Saltvandsakvarium: skal -skal ikke
RSM er helt fint til at starte med, har selv et, eneste klage er larmen, ellers kører det helt perfekt! Men ja, var meget opmærksom på det med stenkoraller, tror ikke de vil trivis, har selv været mindre heldig med div. koraller, pga. manglende lys, har kun et dobbelt rør i fordi de i klovnfisken ikke kan tage sig sammen... er blevet holdt hen i snart 6 måneder med "leverandørene kan ikke..." osv. Det er måske det eneste du skal være opmærksom på, hvis noget går i stykker, fx. ur, og blåt lys kan du godt slå koldt vand i blodet, det tager laaaaang tid at skaffe igen 

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Hovedstaden
UPDATE:
Vi "adopterer" Musiker's 250 liters saltvandsakvarium i nærmeste fremtid
Lige et par hurtige spørgsmål i den forbindelse:
- Hvor meget sand, og hvilket? (Vi har pt. ingen planer om gravende fisk)
- Hvor mange kg levende sten er minimum?

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Først og fremmest tillykke og en god start - i får uden tvivl en del mere for jeres penge på et sådan brugt setup.elisabethen skrev:UPDATE:
Ang sand så er der mange mærker og holdinger. Jeg vil nok anbefale dig en 1-2 cm af feks Caribsea eller andet flot hvidt levende sand.
Angående sten så er det umuligt at sige.... Vil du have sten mur eller åbent landskab, lavt eller højt og er de sten du køber massive og vejer meget eller er de lette....
Så køb en mængde til at starte med som du tror vil passe i baljen, stabel det op og se så om du vil have flere. En god regel jeg har lært med tiden er at når man syntes det er ok, så skal man tage 1/3 ud igen !!! Årsagen er at koraller vokser sig store og de kommer ofte på en sten. Og med tiden bliver stenene svære at få ud da korallerne vokser ud på dem.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Køb sand i korn størrelsen omkring de 2 mm. Så kan du måske slippe for svæv
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg er meget glad for Caribsea's Fiji Pink .. Det kan købes i klovnfisken og Decocean (Klovnfisken havde udsolgt i dag) - Ved ikke om akvarieudstyr har det..
Jeg har hældt en lille pose (6.8kg tror jeg nok) i mit 540L og jeg vil have en pose mere i for at få de 1-2cm jeg ønsker.
Husk at hvis blot man udvasker sandet grundigt inden det kommer i, kan man altid fylde efter.. Hvis man vil være helt sikker kan man lade det ligge i osmosevand indtil man ikke længere kan måle fosfat (med et godt testsæt)
/Henrik
Jeg har hældt en lille pose (6.8kg tror jeg nok) i mit 540L og jeg vil have en pose mere i for at få de 1-2cm jeg ønsker.
Husk at hvis blot man udvasker sandet grundigt inden det kommer i, kan man altid fylde efter.. Hvis man vil være helt sikker kan man lade det ligge i osmosevand indtil man ikke længere kan måle fosfat (med et godt testsæt)
/Henrik
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Hovedstaden
Mht. levende sten kan vi godt lide det setup, som Musiker har i akvariet nu. Måske en anelse færre sten, men altså deromkring... Hvor mange kg er det cirka? Bare for at få en idé om hvor mange gysser vi skal have op af lommen 
Mht. sand... Dvs. vi skal nok ikke bruge mere end 10-12 kg?
Vi glæder os virkeligt meget til at komme igang med det nye projekt

Mht. sand... Dvs. vi skal nok ikke bruge mere end 10-12 kg?
Vi glæder os virkeligt meget til at komme igang med det nye projekt

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Hvis der skal to sække sand (12-13 kg) til 1-2 cm i et 540 liters, så skal du nok kun bruge en sæk til et 250 liters 
Hvis du gerne vil have fisk og reje symbiose, så skal du i hvert fald have sand
Det er utrolig svært at sige hvor mange kilo sten der skal bruges til akvariet, da der er enormt stor forskel på massefylden af de sten man kan købe. Start med 10-15 kg... stabel dem og køb så nogle flere i den størrelse og form du mangler hvis nødvendigt....

Hvis du gerne vil have fisk og reje symbiose, så skal du i hvert fald have sand

Det er utrolig svært at sige hvor mange kilo sten der skal bruges til akvariet, da der er enormt stor forskel på massefylden af de sten man kan købe. Start med 10-15 kg... stabel dem og køb så nogle flere i den størrelse og form du mangler hvis nødvendigt....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Ja mon ikke 10kg skulle være nok.. Men det er lidt en smagssag hvor lidt eller meget sand man har i..
Jeg kan helt ærligt ikke huske hvor mange kg sten jeg har i.. Måske en 30-40 kg.. Men jeg syntes selv jeg har for mange i til det ser helt perfekt ud..
Men i kan nok altid få solgt sten der er for mange.. Hvis i køber i en butik kan i spørge om i må komme tilbage med overskydende..
/Henrik
Jeg kan helt ærligt ikke huske hvor mange kg sten jeg har i.. Måske en 30-40 kg.. Men jeg syntes selv jeg har for mange i til det ser helt perfekt ud..
Men i kan nok altid få solgt sten der er for mange.. Hvis i køber i en butik kan i spørge om i må komme tilbage med overskydende..
/Henrik
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
hej Elisabeth
skøn del af akvarie hobbyen er i er på vej ind i
vil bare lige vise dig mit 160L som ihvertfald er så lowtech som det kan blive