"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Jeg går og overvejer at bestille et AkvaStabil møbel til et 530 liters akvarium http://www.tropefisk.dk/shop/effect-kab ... 3406p.html men jeg kan ikke finde de indvendige mål nogen steder (med henblik på hvor stor sump og skummer kan være) Så jeg håbede at én af jer derude havde et sådant møbel og et målebånd.. :be:

Jeg vil meget gerne ha følgende mål:

A: indvendigt mål fra top til bund af skabet (indvendig højde)
B: indvendigt mål fra bagvæg og ud til lågen (indvendig dybde)
C: indvendigt mål imellem 2 skillevæge (= ca. 1/4 af den samlede indvendige længde)
D: tykkelsen på selve skillevægene

Jeg har i tankerne at hive den ene skillevæg ud (laver selvfølgelig afstivning) men vil det så muligt at ha en sump på 80 cm i underskabet så, eller kommer der til at mangle et par cm. i den indvendige længden, så jeg bliver nød til at hive 2 skillevæge ud ?

Håber der sidder nogen derude som kan hjælpe med målene.. :pray:

Mvh. Breuner
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1253
Tilmeldt: søn 19. mar 2006 11:06
18
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af TorbenC »

Den er bygget af 18mm træ, så kan du bare trække dette fra det udvendige mål (ca.)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af mipe »

Du kunne prøve at kontakte Akvastabil:

http://www.akvastabil.dk
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Takker for svarene :GO

Og nu har jeg lige fået følgende svar fra de flinke folk inde ved Akvastabil:

Hermed mål på kabinet:

A: Indvendigt mål fra top til bund af skabet (indvendig højde): 578 mm
B: Indvendigt mål fra bagvæg og ud til lågen (indvendig dybde) : 435 mm
C: Indvendigt mål imellem 2 skillevæge (= ca. 1/4 af den samlede indvendige længde): 368 mm.
D: Tykkelsen på selve skillevægene: 16 mm.


Er der nogen derude som har et kabinet til et 128 - 720 liters (højden er ens i dem alle) som kan bekræfte, at der kun er en indvendigt højde på 57,8 cm ?

Det begrænser godt nok valget af skummer meget hvis det er tilfældet.. :G
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Niller »

Breuner skrev:Takker for svarene :GO

Og nu har jeg lige fået følgende svar fra de flinke folk inde ved Akvastabil:

Hermed mål på kabinet:

A: Indvendigt mål fra top til bund af skabet (indvendig højde): 578 mm
B: Indvendigt mål fra bagvæg og ud til lågen (indvendig dybde) : 435 mm
C: Indvendigt mål imellem 2 skillevæge (= ca. 1/4 af den samlede indvendige længde): 368 mm.
D: Tykkelsen på selve skillevægene: 16 mm.


Er der nogen derude som har et kabinet til et 128 - 720 liters (højden er ens i dem alle) som kan bekræfte, at der kun er en indvendigt højde på 57,8 cm ?



Det begrænser godt nok valget af skummer meget hvis det er tilfældet.. :G
Jeg har et kabinet til min 530 l... den måler 578 mm indv. Du kunne jo skærer et hul i bunden så får du jo lidt mere frihøjde :wink:
Jan
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Hej Niller, mange tak for svaret.. :GO

Det var da en fin ide du havde dér, men jeg tror dog ikke lige at jeg vil skære bunden ud af skabet.. :wink:

Men der er da heldigvis osse mange skummer som er under de 57,8 cm.. Udvalget var bare lidt større hvis skabet havde været bare 5 cm højere.. :(
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Niller »

har du købt akvarie og bordet?? får muligvis mit tilsalg til foråret. :wink:
Jan
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Niller skrev:har du købt akvarie og bordet?? får muligvis mit tilsalg til foråret. :wink:
Ja bordet er bestilt og betalt, fandt det så billige på tilbud på nettet at jeg slet ikke kunne la være.. :banana:

Men ellers tak for tilbudet.. :wink:
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Han$en »

Du kan sagtens udhule bunden inde i et af rummene :)

Jeg har gjort det på mit for at få plads til min kæmpe spandpumpe.. Det flækker sgu ikke ;)

Jeg er tømrer, og kan nemt se på konstruktionen hvor de mest svage punkter ligger.. I bunden af de 2 midterste skabe er der ikke det store pres på, hvor imod dem i siderne har mere at arbejde med.

Du kan godt lave hul i bunden af et af de 2 midterste, men hvis du ikke tør er det selvf. også fair.. Men mit er ikke flækket efter 8mdr, med et propfyldt 530L oven på :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Ja nu er jeg hverken tømmer eller bygningskonstruktør, så jeg kan ikke udtale mig om hvor bordet er bærende.. :biggrin:

Men med et propfyldt 530 liters akvarie med 100 kg sten, og 150 liter sump i underskabet, så tør jeg ikke ta nogen chancer.. :wink:

Tror osse at det vil være svært at udhule bordet nok, de fleste Deltec skummere til den størrelse akvarium er 60 cm høje, og så der skal bruge yderlige 2-3 cm for at få skummerkoppen af når den skal tømmes, og så skal den derudover vist osse helst stå på noget skumgummi for at dæmpe vibrationerne fra skummeren. Og da det indvendige mål kun er 57,8 cm, plus 2 x 1,6 cm til top og bund, så vil det alligevel komme til at knibe med pladsen.. :wink:

Jeg har istedet løst problemet ved at købe en Deltec APH 525, den er kun 52,5 cm høj, så den kan sagtens være der uden at lave noget fusk.. :GO

Men hvorfor er der mere pres på ude i siderne, jeg troede at presset ville være jævnt fordelt over hele bordet ?
Og vil du ikke gi mig ret i at hvis jeg hiver de 2 skillevægge ud, så bliver jeg nød til at understøtte med nogle jernstænger eller noget ?
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Han$en »

Presset ude i siderne skyldes fordelingen af benene - Der er jo kun 6stk, og de 2 midterste skabe hviler på et sæt ben, hvor imod de yderste har et stort fri-stykke..

Hvis du fjerner 2 skillevægge, så skal du ihvertfald afstive på en anden måde ja.. Ellers bliver det sgu noget mere modigt end at fjerne lidt af bunden :biggrin:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

Det møbel jeg købte har vist kun 4 ben med fra nyt; http://www.tropefisk.dk/shop/effect-kab ... 3406p.html
Så kunne jeg jo hurtig jo godt lige regne ud, at de minimum 800 kg, fordelt på 4 ben må være 200 kg på hvert ben, det syntes jeg måske nok at det ville være lige rigeligt optimistisk inde på mit trægulv.. :y
Så jeg har køb ekstra ben: http://www.tropefisk.dk/shop/ben-2-stk-203411p.html et sæt til under hver skillevæg, så ville jeg jo mene at vægten er jævnt fordelt over hele bordet, med ca 80 kg pr ben.. Er det ikke rigtig ?

Jeg tror ihvertfald at jeg kommer til at sove bedre om natten med 10 ben under bordet, istedet for kun 4.. :W
Selvom det måske er lidt overkill i forhold til bæreevnen.. :K

Ja, jeg regnede osse med at jeg skulle afstive skabet der hvoer jeg fjernede dele af skillevæggene, alt andet vil vist blive for spændende.. :roflmao:
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 419
Tilmeldt: tirs 7. aug 2007 10:27
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2005

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af simondegn »

Breuner skrev:Det møbel jeg købte har vist kun 4 ben med fra nyt; http://www.tropefisk.dk/shop/effect-kab ... 3406p.html
Så kunne jeg jo hurtig jo godt lige regne ud, at de minimum 800 kg, fordelt på 4 ben må være 200 kg på hvert ben, det syntes jeg måske nok at det ville være lige rigeligt optimistisk inde på mit trægulv.. :y
Så jeg har køb ekstra ben: http://www.tropefisk.dk/shop/ben-2-stk-203411p.html et sæt til under hver skillevæg, så ville jeg jo mene at vægten er jævnt fordelt over hele bordet, med ca 80 kg pr ben.. Er det ikke rigtig ?

Jeg tror ihvertfald at jeg kommer til at sove bedre om natten med 10 ben under bordet, istedet for kun 4.. :W
Selvom det måske er lidt overkill i forhold til bæreevnen.. :K

Ja, jeg regnede osse med at jeg skulle afstive skabet der hvoer jeg fjernede dele af skillevæggene, alt andet vil vist blive for spændende.. :roflmao:
ja akvastabil er kendt for at lave alt lige til smertegrænsen de er fx dem der laver akvarier af tyndest glas osv :wc: :wc:
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Breuner »

simondegn skrev: ja akvastabil er kendt for at lave alt lige til smertegrænsen de er fx dem der laver akvarier af tyndest glas osv :wc: :wc:
Det var jeg ikke engang klar over, jeg troede da at deres akvarier var iblandt de bedste som kunne købes for penge..

Men det bliver nu heller ikke et akvastabil akvarie som skal stå ovenpå bordet, jeg har købt et helglas, da det vist egner sig bedre til saltvand, og så er man osse fri for den kedelige aluramme som tar meget at udsynet.. :K
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Har du AkvaStabil møbel til 530 liter ?

Indlæg af Han$en »

Breuner skrev:Det møbel jeg købte har vist kun 4 ben med fra nyt; http://www.tropefisk.dk/shop/effect-kab ... 3406p.html
Så kunne jeg jo hurtig jo godt lige regne ud, at de minimum 800 kg, fordelt på 4 ben må være 200 kg på hvert ben, det syntes jeg måske nok at det ville være lige rigeligt optimistisk inde på mit trægulv.. :y
Så jeg har køb ekstra ben: http://www.tropefisk.dk/shop/ben-2-stk-203411p.html et sæt til under hver skillevæg, så ville jeg jo mene at vægten er jævnt fordelt over hele bordet, med ca 80 kg pr ben.. Er det ikke rigtig ?

Jeg tror ihvertfald at jeg kommer til at sove bedre om natten med 10 ben under bordet, istedet for kun 4.. :W
Selvom det måske er lidt overkill i forhold til bæreevnen.. :K

Ja, jeg regnede osse med at jeg skulle afstive skabet der hvoer jeg fjernede dele af skillevæggene, alt andet vil vist blive for spændende.. :roflmao:
Der må være fejl i beskrivelsen, for Akvastabil / Effect-Line har såvidt jeg er oplyst om kun én serie af møbler, og yderligere ville et sådanne bord heller ikke kunne holde til 700kg +/- på kun 4 ben i hjørnerne..

Som beskrevet laver de lortet lige til smertegrænsen, men at droppe de 2 midterste ben vil være at gå over den :naughty:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"