Hjælp til NOVA II

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Hjælp til NOVA II

Indlæg af Kunji »

Hej alle.

Er der en herinde der ejer en Giesemann Nova II, som vil være så enormt behjælpelig at tage et billede af hvordan det ser ud i kassen med ballasten og starteren?

Jeg har nemlig fået en lampe hjem, hvor starter og ballast er blevet skiftet til helt nye, men kan ikke umiddelbart få det koblet ordentlig sammen.
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18

Re: Hjælp til NOVA II

Indlæg af Kunji »

Prøver lige at uddybe lidt. Kan være at der sidder nogle kyndige personer der kan hjælpe ud fra det.

Giesemann Nova II har ekstern ballast, og i selve æsken med ballasten er der også en starter.

Ind i kassen går der en ledning med 3 mindre ledninger; en gul/grøn, en blå og en brun.
Ud ad kassen er det et stik der tilsluttes. I stikket er der tilsluttet en brun og en blå som går op i selve lampen.

Altså har jeg 3 ledninger der går ind, 2 der går ud og nogle ting som skal tilsluttes.

På ballasten er der 4 klemmer. Over de 4 indgange står der 1(240V), 2(IGN), 3(L(P) og 4(230V)
På starteren er der 3 klemmer. Over de 3 indgange står der 1(N), 2 (Lp) og 3(B)
På stikket til udgangen er det muligt at koble 5 ledninger til. Over de 5 indgange står der 1, 2, Jord, N, 3.

Det er pt. sammensluttet således:
De 3 ledninger fra indgangen er fordelt med at gul/grøn går i jord, blå går i indgang 3 på ballasten og brun går i indgang 4 pp ballasten.
Derefter er der en ledning der går fra indgang 2 på ballasten til indgang 3 på starteren. Indgang 2 på starteren er forbundet med N på stikket til udgangen og Indgang 1 fra starteren er forbundet til 3 på stikket til udgangen, hvilket passer med hvordan ledningerne fortsætter mod lampen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du fået nogle fotos af det??

Jeg har et par billeder af den ballast som var med til mine Giesemann 400.

Håber du kan bruge dem.
Vedhæftede filer
P1010020 (Small).JPG
P1010020 (Small).JPG (47.88 KiB) Vist 275 gange
P1010018 (Small).JPG
P1010018 (Small).JPG (39.65 KiB) Vist 275 gange
P1010017 (Small).JPG
P1010017 (Small).JPG (43.49 KiB) Vist 275 gange
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18

Indlæg af Kunji »

Hej Carsten.

Tak for billederne. Det giver mig et indtryk af hvordan der skal se ud, omend jeg ikke kan følge alle ledningerne. Desværre slår relæet fra når jeg slår strømmen til.

Jeg har efterhånden forsøgt lidt af hvert, og en enkelt gang har jeg faktisk fået gang i brænderen, men lyset er meget svagt og bliver ikke kraftigere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis lampen er ny, så er det tilbage til forhandleren.
Ellers tror jeg nok at jeg selv ville købe en ny ballast.

Hvis du kender en elektrikker, så er en ballast af mærket minibasys et ok valg, og meget enkelt at installere. 2 ledninger ind, og 2 ledninger ud. Ballasten er elektronisk.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Hvis du kender en elektrikker, så er en ballast af mærket minibasys et ok valg, og meget enkelt at installere. 2 ledninger ind, og 2 ledninger ud. Ballasten er elektronisk.
Bare husk, at minibasys ikke bare er en "ballast" det er en boks med ballast og starter bygget sammen (Bore for ikke at forvirre begreberne i denne tråd).
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"