"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 26 OKT)

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 26 OKT)

Indlæg af Zacho »

Så blev det endelig til noget med at komme igang med et saltvands akvarium.
Sidste trumf blev da jeg var inde og se et stort akvarium på Malorca, i min sommerferie, hvor de havde de mest fantastiske koraller og fisk. Så jeg besluttet mig for at nu skulle det være. Hjem og måle op for at se hvor det kunne stå mest optimalt, desvære har jeg ikke så meget plads, men fandt dog et sted hvor det kunne stå.

Det skal lige siges at jeg ikke rigtig har nogen erfaring med saltvand overhoved, derfor ville jeg blive rigtig glad hvis i gad at skrive hvis i kan se at jeg er ved at lave noget galt, så jeg kan få det rette før det er for sent. Jeg havde dog et ferskvands akvarium i nogle år og det gik da også ganske fint, men så blev det solgt igen.
Derfor har jeg brugt den sidste månedstid til at undersøge hvad man skal bruge og hvordan man skal gøre, samt fået en masse inspiration. Dertil skal lige siges at jeg synes at det her er en kanon forum, og har brugt lang tid på at kikke på billeder fra div akvarier.

For ca 2 uger siden bestilte jeg så akvariet, jeg valgte at få lavet et med specielle mål da jeg ikke kunne lide målene på de standart akvarier der var, synes at de er for lange i forhold til dyben. Størrelse på akvariet blev lbh 65x45x50, dvs 146 L. Forhåbenlig kommer det i løbet af de næste 2 uger.
Jeg havde også overvejet et RSM, men gik væk fra det pga jeg godt kan lide at jeg ved hvordan alting virker, hvis noget skulle gå galt.

Planen er at jeg skal lave en indvendig sump, med plads til skummer og returpumpe, og derefter skal det beklædes med BTN slimline baggrund.

Af øvrigt udstyr havde jeg tænkt mig følgende:
- AS Newwatt varmelegme 100W
- Berlin airlift 90, skummer + luftpumpe (har hørt at det er bedst at købe en ekstra kraftig skummer)
- AS Maxi-jet PH 1200 returpumpe
- ca 15 kg levende sten
- 9 kg Ocean Direct - cariean live sand
- 10 kg redsea salt
- termometer + saltindholdstester
- Salifert test (KH, nitrat, nitritn, pH, calcium, fosfor, ammonia)

Med hensyn til lys har jeg ikke helt bestemt mig endnu, valget står mellem 3x24W t5 til 600kr eller 150W hqi + 2x24W til ca 2100kr. Kom endelig med gode råd ang lys.
Til det må jeg nok hellere fortælle om mine planer med fisk og koraller. Jeg har tænkt mig at der skulle være 1 anemone + 2 klovnfisk, 4-7 blå cromis og en lille kirug af en slags. koraller ved jeg ikke helt men vil selvføljelig gerne have nogle af dem med stærke farver, men hvilken slags det er ved jeg ikke endnu (har også min 1-2 måneder til at finde ud af det).

Hvis der er noget i synes at jeg mangler må i endelig sige til!!

Til sidst vil jeg lige vise et par billeder af bordet som jeg har været ved at bygge i dag. Skabet er lavet af 45x45mm regler (Måske lidt overdrevet), på siderne er der brugt 12mm MDF og til bordplade og bund er der brugt 22mm laminatplade (tror jeg nok det hedder). På bordbenene er der monteret stilleskruer sådan at jeg er sikker på at jeg kan få det til at stå i vatter
Synes selv at det er blevet ret godt, og det er ikke engang færdigt endnu. Jeg mangler stadig at få polyfilaet og slebet det helt ned, derefter grundes og til sidst skal det males hvidt + der skal sættes en låge på.
Jeg håber at kunne nå det i løbet af ugen, men ved aldrig hvor meget arbejde der bliver.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Zacho søn 26. okt 2008 15:34, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2060
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Stefan »

Ser rigtig spændende ud!

Jeg ville dog overveje mere cirkulation!

Derudover vil du sikkert også blive glad for et magnesium-testsæt.

Målene minder meget om min balje, så glæder mig da til at se mere!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Carsten »

Hvis du regner med at den der 1200 liters pumpe skal klare det hele, tror jeg nok du vil få problemer.
sådan en pumpe har typisk tabt ½ -3/4 af kraften ved at løfte vandet op.
så jeg vil råde dig til både at investere i en kraftigere returpumpe, samt en, måske 2 cirkulations pumper.

Hvis du ønkser at holde stenkoraller, så tror jeg ikke du kommer uden om en HQI eller nogle flere T5 rør.
Men en HQI behøver da ikke at være så dyr som du skriver. Du kan da købe en brugt, og så sætte en Reeflux 12000 kelvin pære i. Så sparer du de blå rør.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Nolan »

1. Jeg ville lade være med at sætte en BTN-slimline baggrund i. Der er ingen koralrev i naturen, hvor man kan se en klippevæg bagved..... (det er muligt man kan få andre baggrunde men jeg har ikke set nogen endnu, der er det mindste autentiske).

2. Jeg ville sætte en kraftigere skummer på. En SkimmerBeast e.l. ville nok være et ok valg. Selvom det kán lade sig gøre at køre forholdsvis "store" baljer på de små luftskummere (jeg har selv kørt mit 250L med en MidiFlotor), så vil jeg gå et par klasser op næste gang.

3. Lyset - smid endelig HQI over med det samme. Du kan sagtens finde en 150W til små penge herinde.

4. Du skal have noget mere cirkulation i baljen. To stk. Tunze Nanostream 6025 ville give dig masser af cirkulation alle steder uden døde zoner.


Når det er skrevet, så skal du have lidt ros for målene og DIY-bordet :wink:
Det skal nok blive fedt.

/Kim
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Zacho »

Jeg kan godt se at jeg nok skal have lidt mere cirkulation, men vil gerne prøve at undgå at der kommer pumper ud i akvariet, hvis det kan lade sig gøre, så jeg bliver nok nød til at opgradere retur pumpen til en AS newjet 1700 eller 2300.

Jeg har overvejet at købe en motorskummer, men synes at de fylder for meget, og så kommer overløbet til at blive meget stort.

Jeg har kikket på følgende motorskummere fra korallen begge til ca 400L så det burde være mere end nok.

http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1

Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvor stor/ brede de er.

Kan man også bruge skummerens pumpe til at lave cirkulation, udgangsrøret direkte ud gennem hul i overløbet??

Skal lige hører om der er nogle i nærheden af Skive som har tid til at jeg kommer forbi og ser jeres akvarium + stiller lidt spørgsmål??
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Chris2500DK »

Selvom du bruger en Newjet 2300 vil du ikke kunne nøjes med det som cirkulation. En Tunze Nanostream er dog ret diskret og du kan nemt gemme den bag stensætningen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Carsten »

Zacho skrev:Jeg kan godt se at jeg nok skal have lidt mere cirkulation, men vil gerne prøve at undgå at der kommer pumper ud i akvariet, hvis det kan lade sig gøre, så jeg bliver nok nød til at opgradere retur pumpen til en AS newjet 1700 eller 2300.

Jeg har overvejet at købe en motorskummer, men synes at de fylder for meget, og så kommer overløbet til at blive meget stort.

Jeg har kikket på følgende motorskummere fra korallen begge til ca 400L så det burde være mere end nok.

http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1

Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvor stor/ brede de er.

Kan man også bruge skummerens pumpe til at lave cirkulation, udgangsrøret direkte ud gennem hul i overløbet??

Skal lige hører om der er nogle i nærheden af Skive som har tid til at jeg kommer forbi og ser jeres akvarium + stiller lidt spørgsmål??
:W

Du kommer nok ikke uden om at have et par pumper i akvariet. Fordi den retur pumpe du ellers skal have fat i bliver både meget dyr og bruger meget strøm. Der skal cirkuleres et sted mellem 10-20 gange akvariet størrelse, og gerne meget mere.
Det vil en 2300 liters pumpe slet ikke kunne klare.

Det er ikke muligt at bruge trykket fra skummeren til noget, for nok er der tryk på vandet når det kommer ud, men når det løber ud, er trykket væk.
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Newbie Reef 146L

Indlæg af Zacho »

Så er det tid til en lille update.
Jeg har haft alt for meget at lave på arbejdet de sidste 2 uger så derfor er jeg ikke nået så langt som jeg gerne ville.

I dag modtog jeg den første pakke med dele til akvariet, forhåbenlig kommer der flere dele i løbet af ugen. :y
De levende sten er også bestilt, 20 kg direkte fra indonesien, via medimport hos Plantorama. Stenene kommer allerede på torsdag :biggrin: :biggrin: , jeg har derfor fået blandet noget saltvand op, som de kan ligge i indtil akvariet er helt klar. Har overvejet om 20 kg sten måske er for meget, men nu må vi se, ellers kan jeg nok få solgt de par kg der er i overskud.
Skabet til akvariet er også næsten klar mangler kun de sidste detaljer så forhåbenlig bliver det lavet i løbet af næste uge.
Det sidste men dog vigtigste, akvariet, er først klar om 2 uger. Så jeg må vente tålmodigt indtil jeg kan hente det :G

Desuden er der bestilt:
- AS Maxi-jet pH 1200 pumpe til cirkulation.
- Salifert test sæt: KH, pH, nitrat, nitrit, forfat, amonia, Magnesium, og calsium.
- Easy Life Maxicoral A+B.
- HS Protein Skimmer, Needle wheel 400.

Så jeg mangler kun at finde ud af hvad lys jeg skal have, regner med noget 150w HQI + 2 x 24w T5, og en ekstra cirkulationspumpe til inde i akvariet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 936
Tilmeldt: søn 14. okt 2007 16:56
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 2 SEP)

Indlæg af RedSea »

Det ser fint ud, husk lidt cirkulation i spanden med saltvand så det ikke bliver dårligt
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 2 SEP)

Indlæg af Carsten »

RedSea skrev:Det ser fint ud, husk lidt cirkulation i spanden med saltvand så det ikke bliver dårligt

Det er da ganske ligegyldigt, når vandet bliver blandet i en murer spand, som kan afgive skidt til vandet.
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 2 SEP)

Indlæg af Zacho »

Carsten skrev:
RedSea skrev:Det ser fint ud, husk lidt cirkulation i spanden med saltvand så det ikke bliver dårligt

Det er da ganske ligegyldigt, når vandet bliver blandet i en murer spand, som kan afgive skidt til vandet.

Hvad mener du med at den kan afgive skidt til vandet???
Spanden er 100% ren og har aldrig været brugt før.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 2 SEP)

Indlæg af Carsten »

Zacho skrev:
Carsten skrev:
RedSea skrev:Det ser fint ud, husk lidt cirkulation i spanden med saltvand så det ikke bliver dårligt

Det er da ganske ligegyldigt, når vandet bliver blandet i en murer spand, som kan afgive skidt til vandet.

Hvad mener du med at den kan afgive skidt til vandet???
Spanden er 100% ren og har aldrig været brugt før.
Murerbaljer må ikke bruges til at blande saltvand i.
De kan afgive noget til vandet. Hvad det helt præcist er ved jeg ikke, men du vil kunne se en olieret hinde på vandet.
Der er flere som har oplevet at fiskene dør efter at vandet har været en tur over en murerbalje.
Der er en grund til at de ikke koster ret meget. De er lavet af affaldplast.
Det har også været oppe i en tråd for 1-1½ måned siden
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 2 SEP)

Indlæg af Zacho »

Så fik jeg tid til en opdate på mit lille projekt.

For ca 3 uger siden hentede jeg 20 kg LS fra Plantorama, rigtig flotte synes jeg selv og med en masse liv. Akvariet var endnu ikke klar så de blev lagt i en balje med saltvand, lidt cirkulation, varmelegme og fik lov til at passe sig selv.

Sidste uge blev akvariet hentet og weekenden blev brugt lime ovenløb. Det tog lidt længere tid end jeg regnede med, fugepistolen og jeg er ikke så gode venner længere :devily: men det lykkedes til sidst.

Mandag aften blev der blandet vand til den store guldmedalje, det begyndet så småt at ligne noget. Tirsdag kom turen til at smide sten og sand i, det tog ca 4 timer før jeg var tilfreds med opsætningen, så der flyttet meget rundt.
Det færdige resultat er jeg rigtig tilfreds med, så nu gælder det bare om at vente til indkøringsfasen er færdig så der kan komme nogle fisk og koraller i :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Min skummer volder mig lidt problemer, jeg synes at den larmer rimelig meget så jeg overvejer kun at have den tænt om natten og mens jeg er på arbejde, men ved ikke om det gør noget. Den vil ca være tændt 16 timer om dagen, så jeg tror godt at den kan klare det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 28 SEP)

Indlæg af Thomas »

uha det bliver spændende at følge, og det er da en lækker stenopsætning du har fået lavet dig :GO
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 28 SEP)

Indlæg af Zacho »

Så blev det tid til en update.
Det er utrolig så meget der er sket i løbet af den sidste måneds tid.

De første beboere flyttede ind for ca 3 uger siden, det drejer sig om 5 eremitter.

3 stk Clibanarius tricolor (tror den ene er død, har ikke set den de sidste 2 uger)
1 stk Calcinus californiensis
1 stk ukendt som ses på første billede.

Efter ca 1 uges tid blev det så tid til de første koraller. Jeg var så heldig at jeg kunne købe nogle fragmenter af nogle her fra siden, og de var så venlige at jeg fik lidt ekstra med.

1 stk Euphyllia ancora med 5 hoveder (snart 6 hoveder)
2 stk sten med sjernepolyp, hvor der på den ene også var lidt solkoral.
Lidt stumper fra pumpene xenia.

Alle koraller har overlevet indtil nu, og jeg synes at de vokser rigtigt godt. Xeniaen kan jeg dog ikke rigtig blive klog på, nogle gange ser den ud som om at den er lige ved at smuldre væk og så et par timer senere står den i fuldt flor :W .

I fredags blev det så tid til at komme de første fisk i, det blev til. :biggrin: :y

2 stk Amphiprion ocellaris
1 stk Lysmata amboinensis

Jeg har ikke haft mulighed for at tage et billede af Dannebrog rejen for den er meget sky men jeg så den dog kort i går aftes så den er ikke død.
Ud over det jeg har købt så er der også kommet en del rørorme frem efter hånden + jeg har fået 3 stk små slangesøsjerne med i en af de sten med koraller.

Vandværdierne ser også rigtigt godt ud.
Ca: 450 ppm
Mg: 1440 ppm
pH: 8,0
kH: 8,7 dkH
PO4: 0,00 ppm
NO2: 0,000 ppm
NO3 1,0 ppm

Jeg synes dog at der er kommet lidt trådalger frem, så jeg regner med at vente et par uger før jeg kommer mere i baljen.
Det næste der skal tilføjes er en lille Palet Kirug, en Dannebrogs reje mere og måske et par eremitter mere. Der ud over er jeg også i gang med et DIY vandpåfyldning og ved at gøre klar til at installere en sump i stedet for at have det hele stående inde i akvariet.

Kom endelig med gode råd, ris og ros
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 26 OKT)

Indlæg af Peters1 »

Ser sku godt ud og kan rigtig godt lide din stenopsætning ;-) Hvis jeg skulle sætte min finger på en lille ting, så var det dit overløb. Jeg ville sørge for at dække det lidt mere evt. med nogle flere sten i højden, men det er jo en smagssag.
Glæder mig til at se mere til denne balje som det skrider frem.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 26 OKT)

Indlæg af thyme »

Det ser sgu fint ud :)
Jeg ville nok tage den helt med ro det næste stykke tid, indtil de alger er helt væk. Ellers ender du med at ha problemer med dem i lang tid.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 182
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 10:41
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Troels's MiniReef, 146L (UPDATE 26 OKT)

Indlæg af Zacho »

Planen er at der ikke rigtigt skal mere i det næste stykke tid, måske en sarcophyton som jeg forhåbenlig kan få mine klovnefisk til at gå, men ellers ikke anden før til december.
Grunden til at jeg ikke har sten helt op af overløbet er fordi jeg planlægger at fjerne det helt og indstallere en sump med en overløbskasse i stedet for, så jeg ser lige tiden lidt an mens jeg køber de nødvendige dele til sumpen.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"