Det er en spændenende hobby og med dens udfordringer jeg startede i Nov 07 og fik det dejlige op og køre med mange spændenden koraller og fisk, og som mange andre også kan nikke genkende til så har man travlt med at få noget at se på, og det kan koste........ jeg tro det koste mig ca 4 fisk og 2 koraller men det er jo også begrænset hvad man kan proppe i 130 l RMS. "Billede 1a"
Men jeg skulle ikke køre uden at opleve noget , i Marts fik jeg formeget varme og temp var oppe på 32 g hvilke jeg opdaget efter 48 timer hvilke koste mig 5 stk koraller (så kan jeg lære det husk at holde øje hverdag

en dag var jeg så på skov tur og var ude og kikke på akvarie og fik en historie om Planaier og for hjem for at kikke og til min store skræk fik jeg øje på dem ............ Fuck.. trode det var forlidt vandstrømning men nej " Billede 1b og 2".
suk skulle jeg nu miste men igen var min mentor meget rolig ....... Rolig nu Jan blev der sagt....... en time afgangen
Mig afsten og købet "Flatworms Exit , Kul, Vat slange osv , hjem og lave Vand til udskiftning.
også..... tirsdag aften kl17 op med alle løse koraller uden sten kl 18 fik de gift......... 3 min efter flød de rundt og skummeren gik igang efter 45 min skulle det så have KUL 500g i en timer og derefter 50% vandskift efter det "Billede 3"
Nu skulle der bare kikkes om der skulle vælte noget var klar med yderlig vand til udskift men det så rimligt ud og korallerne foler sig stille og rolig ud og fiskene fik lidt mad (Pyyha) HOV ....... mine dannebro rejer begynte at føder JUHUU bedste til 300 rejer unger (eller hvormange de nu føder) men det skulle være løgn der var ædergilde for de andre fisk sååååå måse der er en der har gemt sig, det ved man aldrig. Nu 24 timer efter ser det fint ud og jeg kan ikke finde flere Planaier. Billede 4
At starte op som begynder i saltvand kan være det kræver lærdom og penge og tålmodehed, men en god mentor er guld værd ellers havde jeg været en Ex. saltvands mand.
en lille historie fra mig vi se på forum
Jan Krogh