Nitrittfilter typer..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Nitrittfilter typer..

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Vurderer sterkt å kjøpe meg ett eller annet slags slikt filter,og siden jeg ikke kjenner så mye til disse,så har jeg noen spørsmål,jeg håper noen kan hjelpe meg med.. :y
Filteret må kunne drifte ett normalt belastet kar med fisk/stenkoraller,og må kunne behandle vel 2500 liter vann,gjerne mer med godt resultat.
Registrerer jo at f.eks. Deltec har noen som en bruker ett gult svovelgranulat i,og noen som "mates??"med ett eller annet stoff,som Deltec forhandler..
Hvilke av disse systemene mener dere er det beste kjøp her,med tanke på effektivitet/driftskostnader over tid? :BA
Har fortsatt litt alger igjen på reefbakgrunnen min,etter vel 7 mnd. innkjøring,og får ikke riktig Sps,ene mine til å trives der enda,og har registrert anntydninger til Zyanobakterier på sanden.
Bruker self. ett godt osmoseannlegg/reg.messige vannbytter/god sirkulasjon/godt lys,m.mere,og har kjørt ett Deltec 509 filter med 500gr. Rowaphos i fra oppstart,som substratet byttes omtrent hver 1,5 mnd.i..
Har ikke hatt utslag på Saliferts Fosfat/No3 testsett,men symptomene her heller jo formodentlig mot høye Nitrratverdier :BA
Har ikke testet andre testsett,foresten enn Salifert.
Har bare to middels Kirurger/en Hugo/fire"firefish",og tre små A-Ocealis i dette systemet,samt 40-50 Neritta/20-30 Eremitter,og mater en-max to ganger pr. dag,og self. svært lite,så noen ekstra belastning skulle ikke tilføres her.
Kjører Balling.
Pr. d. dato inneholder systemet 1600 liter netto saltvann,men kommer til å viderekobble dette til ett annet kar,så da blir det vel 2500 liter vann å behandle,så derfor denne str. på ett Nitrittfilter..
De 1600 litrene med vann,behandles i dag av en Deltec 703 skummer,men en ATB XXL står høyt,med tanke på utvidelsen på sikt.. :y
Noen som har noen råd her å gi?og evt. linker/annbefalinger om noen passende filtre,samt self. er det noen som har ett slikt egnet godtfilter til salgs,så vurderes dette sterkt,om sendevilje er til stede.. :y
Er sikkert andre gode merker også,var bare tilfeldig at jeg nevnte Deltec,da disse oppererer med disse to forskjellige typene,og derfor var egnet til å henvise til ang. de to forskjellige systemer..
Håper på mange gode opplysende råd/svar her nu folkens,da jeg er litt rådvill,og er jo ikke akkurat billige disse filtrene heller,med tanke på denne zize,jeg retter meg mot.. :BA
Takker..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Nitrittfilter typer..

Indlæg af ronny.w »

JJ har nogen få "STORE" nitrat filter tilbage, mener hans normal pris er omkring 7500 Kr. for en sådan. ( ingen billeder på hans side af den )

Har dog hørt at han sælger dem ud nu for omkring 4000 kr.

Det var da et forsøg værd og hans filter er 100 % helt i top. bare spørg herinde, hvad folk siger.
http://www.reefs.dk
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Hei Ronny W. :biggrin:
Dette er de med det gule svovelgranulatet,ikke sant?
har du noen formening om forskjellene på denne type,og de som mates foresten?
OG...selger han granulat til disse filtrene sine,og hvor lenge før mediet bør skiftes i disse?
uff :embarassed: blir mye spørsmål dette,men beklager,siden jeg ikke har noen erfaring med noen av disse typene dessverre..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

JO gul
Mediet skal du ikke skifte. det forsvinder helt af sig selv. ( tager mange mange år )

jeg har selv hans reactore og har haft andre modeller også.

Kan sige så meget at jeg tviler på at ret meget, hvis noget slår hans filter.

Om du kan kører med den lille udgave ved jeg ikke, den koster omkring 2300 kr. incl. medie ( som følger med )

Fordelen ved hans reactore som jeg ser det, er at der er en cirkulation indvendigt som gøre at du ikke har noget stille stående vand, dvs. at dine svovl kugler ikke bliver belagt med at muligt snask. derved har du hele tiden 100 % udnyttelse af det medie som nu engang sidder i reactoren.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Okey :wink:
Skal prøve å få kontakt med han i uken pr tlf.står jo nummer på siden hans ser jeg :y
Kvir meg litt ja,da jeg sliter litt med Dansken i tlf,en..he-he-- :hehe:
Går noenlunde greit med de fra Jylland,men jo lengre sørover,og for ikke å snakke om rundt Køben :embarassed: ,da skjønner jeg ikke et pip! :sneaky2:
Har virkelig prøvd med Joachim på Pet-supply,men svetter godt da, :hehe:
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Knut-Arne Berg skrev:Okey :wink:
Skal prøve å få kontakt med han i uken pr tlf.står jo nummer på siden hans ser jeg :y
Går noenlunde greit med de fra Jylland,men jo lengre sørover,og for ikke å snakke om rundt Køben :embarassed: ,da skjønner jeg ikke et pip! :sneaky2:
yup det er rigtig.

But then there will be a possibility to speak with him in English ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ronny.w skrev:
Knut-Arne Berg skrev:Okey :wink:
yup det er rigtig.

But then there will be a possibility to speak with him in English ;)
Eller prøv med tysk.
Det ved jeg han kan.
Petsupply.dk
Reactions:

Indlæg af Petsupply.dk »

Haha... carsten, den har du misforstået. Jeg fatter nada tysk :beer: . Så hellere engelsk da:)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Tysk?hmm :BA .. tror jeg foretrekker å slite litt med dansk,en jeg da,og trøsten mellom meg og Joachim er jo,at han slet like mye med å forrstå meg,som jeg med han,he-he..
Men vi fant nu ut av det tilslutt,vi også :y

Men.. siden jeg først spurte om det,her i det første innlegget mitt :BA ..
Er det noen som har noen erfaring på forskjellen på disse svovelreaktorene,og de som skal mates med jevne mellomrom?
Har jo forstått det slik at returvannet fra svovelreaktorene.bør kjøres en omgang gjennom skummeren etterpå,for å få ut svovelet,noe som ikke opplyses om ved bruk av den andre typen filter..
På en annen side,kan jeg tenke meg at sistnevnte må rengjøres mye oftere,da disse ballene inni filteret, sikkert samler opp mye skit,noe som reduserer effekten regner jeg med?
Er vel ikke helt billigt dette stoffet(alkohol??) en mater de med heller,kan jeg tenke meg,og har jeg forstått det riktigt,at dette bør gjøres dagligt?

En del av disse A-M karene en får kjøpe komplett,bruker jo tilsvarende baktoballer i filteret som originalutstyr,men her i Norge,har jeg registrert at mange annbefaler å hive ut disse ballene,da de er potensielle Nitrittbomber,og er jo klar over,at en kansje ikke direkte kan sammenligne dette med f.eks.disse Deltec-filtrene som mates :BA ,men hadde hvert greit å få opp noen meninger her på forumet,om dette,og kansje en direkte sammenligning av brukervennlighet/effektivitet disse to filtertypene imellom,fra akvarister,som har brukt den ene eller andre typen av de,og kansje har erfaring fra begge disse :rolleyes:
Regner med at dette kunne hvert litt innformativt for flere enn meg her inne,og siden jeg nu er i startfasen til å kjøpe meg ett,så kunne det hvert intrisangt å få belyst fordeler/ulemper på disse to systemene,før en bestemmer seg for type,og de har jo samme oppgave,etter som jeg har fått med meg..
At en så stor aktør som Deltec,har begge typer i sortimanget sitt,bør jo være en tanke om at de kansje har forskjellige sterke sider,skulle en tro?
Heller litt selv mot disse svovelfiltrene nu,men den andre typen,har jo mye til felles med alt dette om å tilsette "fattigmannseovitt"--alkohol--Bioptim--sukker etc..,så da går jo mine tanker dertil hen,at en kansje hadde fått samme reultat med f.eks. Bioptim,som denne filtertypen en mater med dette Deltec-stoffet??
Beklager,men lufter bare mine tanker her nu,og i og med at ett slikt filter ,i denne str.jeg trenger,ikke akkurat er billige,så tillater jeg meg å tenke litt kritiskt,på forskjellen mellom å tilføre stoff rett i karet,i forrhold til å innvistere i ett slikt Deltec filter en mater med en veske,jeg har en misstanke om er noe alkoholbasert,en ser mange tilfører rett i karet,eller sump,en sin...
Noen som har gjort sine synspunkter her om dette? :BA
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Petsupply.dk skrev:Haha... carsten, den har du misforstået. Jeg fatter nada tysk :beer: . Så hellere engelsk da:)
Det var nu også JJ jeg tænkte på.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har 1200 liter vand i mit system og koblet nitratfilter på i sidste måned. Det kører perfekt.

Jeg har selv ombygget en korallenwelt kalkreaktor til nitratfilter ( samme nummer som JJ har brugt i hans tidlige modeller )

Der er plads til 3 L svovlkugler og 0,2 L kalksten. Det kører ikke over skummer som retur men over bypass med yderligere 1 L kalkstensten ( ARM + AM ) Det er dog ikke opløst endnu så pH må være over 7 i udgangsvand.

3-4 L svovlkugler burde være nok til 2000 Liter vand. Jeg har MANGE fisk i mit system. Bl.a. 7 kirurger, dragefisk mf.

Kan kun anbefale svovlfilter med intern cirkulation, endelig ikke de billige hvor vandet bare drypper igennem selv.

Saltvandsbutikken.dk sælger svovlkugler til 35 kr/kg og jeg har en Aquabee 1000 på 10 watt i filtret så det er en billig løsning. JJ tager 100 kr/kg svovl.
SPS : Stability provides succes
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Takker for den gode informative innformasjon Nielsk :y ,men i og med at jeg kjører Balling,dropper jeg nok kalksteins-substratet i oppsettet her ja :|
Viss jeg kan få tak i ett nytt JJ filter til 4000,-i den str. jeg sikter meg inn på.så er jo ikke det så gærnt,tross alt da,men har ikke hørt med han enda..
Har en så og så ubrukt Deltec PF 1001 reaktor her selv,+ ca 40 kg. medie,95%full 6kg.co2 flaske,manometer,m.mere(brukt ca.3uker),men blir jo litt overkill å bygge om denne regner jeg med :BA
Prøvde meg på dette reaktorgreiene,men fant fort ut at dette var for avansert for meg :rolleyes: ,så da jeg hadde god erfaring fra Balling tidligere(lettvint),så konverterte jeg tilbake igjen i Ballingleiren ja.. :happy2:
Hadde planer om å prøve å få noen kroner igjen for dette reaktorutstyret,så blir vel litt dumt å bygge om den til nitratfilter skulle en tro..
På den annen side er vel bruktmarkedet for reaktorer i denne klassen,noe begrenset :BA (har ikke avertert den enda,da...),men ser ikke bort ifra en mulig byttehandel deal heller nei..
Men noe deal mellom Danmark/Norge,blir vel drept i sendeomkostninger,skulle en tro,så det faller vel på steingrunn er jeg redd for :crybaby:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"