Jeg har sat et nitrat filter på min balje og jeg startede det op igår med svovl men har så målt værdier i filtret og de topper da skalaen både nitrat og nitrit er så høje som de kan blive...er det normalt?
Syntes bare at have læst meget om at de siger ca 3 dage ... men kan forstå det er normalt at nitrat stiger men skal nitrit virkelig også stige helt op fra 0 i baljen til 4 i filtret (salifert testsæt)
Nogle folk lader nitratfilteret dryppe direkte i kloarken mens det kommer til at virke for at undgå endnu mere nitrit/nitrat som typisk er for højt når man starter det. (Og så selvfølgelig tilføje nyt saltvand svarende til den mængden der dryppes ud.
Jeg plejer at lade det køre uden gennemgående flow i et par dage eller tre, for at få skabt et iltfattigt miljø, og der plejer der ikke at være de høje nitratværdier, når jeg derefter lader filteret køre med 1-2 dråber hvert andet sek. når så værdierne er i 0 begynder jeg at øge langsomt. og 8 uger passer efter min erfaring meget godt inden det er fuldt indkørt
jeg fik selv lidt af en overraskelse over hvor højt nitraten kan stige i et ikke indkørt nitratfilter
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier