skummeren laver ingen skum
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8751 Gedved
- Saltvand siden?: 2009
skummeren laver ingen skum
Ny startet 200L, vand i for 3 uger siden, levende sand, sumbiont i udv. hængefilter, ingen sump, skummer sidder udv. på akvariet, skummer kørt i en uge, typen er HAQOS PS-300, der skal vel noget i vandet for at give proteiner eller hvad ? kan i hjælpe. 

Senest rettet af Pederm ons 17. sep 2008 17:13, rettet i alt 1 gang.
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: skummeren laver ingen skum
Der går noget tid inden der bliver noget at skumme af. Har du sten i, og hvor længe har de været der. Og kan du se der ligger et lag i overfladen som skummeren ikke tager?
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Hej Sten, jeg var ikke sikke på at den virkede, højde på skummerens vandstand er et gæt, pumpen køre ikke i fulde omdrejninger, da vandet så løber over. tak for dit svar, jeg venter en uge mere.
Pederm skrev:Ny startet 200L, vand i for 3 uger siden, levende sand, sumbiont i udv. hængefilter, ingen sump, skummer sidder udv. på akvariet, skummer kørt i en uge, typen er HAQOS PS-300, der skal vel noget i vandet for at give proteiner eller hvad ? kan i hjælpe.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Har ingen levende sten i, kun levende sand, jeg har fået at vide at der ikke må komme levende sten i før skummeren virker.
Anette skrev:Der går noget tid inden der bliver noget at skumme af. Har du sten i, og hvor længe har de været der. Og kan du se der ligger et lag i overfladen som skummeren ikke tager?
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Oki... Det lyder mærkeligt... Jeg ville gøre det i modsat rækkefølge. Skummeren kommer ikke til at lave ret meget før du har sten i, sandet gør selvfølgelig en smule, men indkøringsperioden begynder først rigtig når du får levende sten i som kan begynde at afgasse.Pederm skrev:Har ingen levende sten i, kun levende sand, jeg har fået at vide at der ikke må komme levende sten i før skummeren virker.
Derudover skal du være meget forsigtig når du smider stenene i. De må helst ikke stå på sandet da de så kan skride.
Mvh Anette og Kristoffer
Se du bare at komme lev sten i akvariet din skummer har kørt en uge og vil helt sikkert kunne følge med når nu du får gang i dine sten.
Husk du skal ikke have sand bag dine sten da det bare bliver en bakterie bumbe. Så kan du tage dit sand ud vil det være det bedste og bygge op med Lev.sten og når din stensætning er på plads så kom sandet i igen.
Der er ingen ting at skumme fra andet end hvad sandet giver og det er ingen ting..derfor skummer din den ikke.
Steen
Husk du skal ikke have sand bag dine sten da det bare bliver en bakterie bumbe. Så kan du tage dit sand ud vil det være det bedste og bygge op med Lev.sten og når din stensætning er på plads så kom sandet i igen.
Der er ingen ting at skumme fra andet end hvad sandet giver og det er ingen ting..derfor skummer din den ikke.
Steen
Og som jeg læser dit første indlæg nu har du helt ret...Din skummer har ikke noget at skumme fra derfor ser den ikke ud til at virkke.
Har du masser af luftbobbler i skummeren skal den nok virkke når du får lev.sten i akvariet og din opstarts fase starter først når de er kommet akvariet. Alge fase.
Steen
Har du masser af luftbobbler i skummeren skal den nok virkke når du får lev.sten i akvariet og din opstarts fase starter først når de er kommet akvariet. Alge fase.
Steen
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Så forstår jeg bedre, jeg køber sten imorgen, tak for hjælpen.
Anette skrev:Oki... Det lyder mærkeligt... Jeg ville gøre det i modsat rækkefølge. Skummeren kommer ikke til at lave ret meget før du har sten i, sandet gør selvfølgelig en smule, men indkøringsperioden begynder først rigtig når du får levende sten i som kan begynde at afgasse.Pederm skrev:Har ingen levende sten i, kun levende sand, jeg har fået at vide at der ikke må komme levende sten i før skummeren virker.
Derudover skal du være meget forsigtig når du smider stenene i. De må helst ikke stå på sandet da de så kan skride.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Tak Sten, jeg køber levende sten imorgen, jeg havde også svært ved at se at intet skete.
spdiving skrev:Og som jeg læser dit første indlæg nu har du helt ret...Din skummer har ikke noget at skumme fra derfor ser den ikke ud til at virkke.
Steen
kan du tage sandet op er det bedst da du ikke skal have sandet til at ligge bag dine lev.sten det giver kun problemmer med at det samler skidt.
Steen
Steen
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Ja jeg må hellere tage det op.
spdiving skrev:kan du tage sandet op er det bedst da du ikke skal have sandet til at ligge bag dine lev.sten det giver kun problemmer med at det samler skidt.
Steen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Det er faktisk anden gang på kort tid, at jeg hører at folk får at vide at de ikke skal komme sten i, før en skummer virker eller andre mærkelige grunde, hvem fremkommer med disse råd??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Hej igen
Jeg købte 4,5 kg levende sten d. 18/9, skummeren giver stadig ingen skum, kan det passe eller virker min skummer ikke? skal jeg stadig give det tid?
Jeg købte 4,5 kg levende sten d. 18/9, skummeren giver stadig ingen skum, kan det passe eller virker min skummer ikke? skal jeg stadig give det tid?
spdiving skrev:kan du tage sandet op er det bedst da du ikke skal have sandet til at ligge bag dine lev.sten det giver kun problemmer med at det samler skidt.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
4,5 kg er ikke ret meget og giver ikke meget at skumme af. Til 200 liter skal du nok have mindst 20-30 kg sten i for at de virker som biologisk filter.Pederm skrev:Hej igen
Jeg købte 4,5 kg levende sten d. 18/9, skummeren giver stadig ingen skum, kan det passe eller virker min skummer ikke? skal jeg stadig give det tid?spdiving skrev:kan du tage sandet op er det bedst da du ikke skal have sandet til at ligge bag dine lev.sten det giver kun problemmer med at det samler skidt.
Steen
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Hej Leif
Jeg har også 1 kg symbiont i som har været i akvariet i 14 dg. det hjælper måske ikke?
Jeg har også 1 kg symbiont i som har været i akvariet i 14 dg. det hjælper måske ikke?
leifkrarup skrev:4,5 kg er ikke ret meget og giver ikke meget at skumme af. Til 200 liter skal du nok have mindst 20-30 kg sten i for at de virker som biologisk filter.Pederm skrev:Hej igen
Jeg købte 4,5 kg levende sten d. 18/9, skummeren giver stadig ingen skum, kan det passe eller virker min skummer ikke? skal jeg stadig give det tid?spdiving skrev:kan du tage sandet op er det bedst da du ikke skal have sandet til at ligge bag dine lev.sten det giver kun problemmer med at det samler skidt.
Steen
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Hvad er det for en klaphat der har fortalt dig dette ..... nu er en skummer jo ikke en nødvendighed for at have saltvand.
En god skummer kan skumme ferskvand fra hanen, så det er jo sikkert fordi at din skummer ikke er gået igang endnu - husk det vigtigste ved at have saltvands akvarie = TÅLMODIHED, det kræve tid at få det hele til at køre.
En god skummer kan skumme ferskvand fra hanen, så det er jo sikkert fordi at din skummer ikke er gået igang endnu - husk det vigtigste ved at have saltvands akvarie = TÅLMODIHED, det kræve tid at få det hele til at køre.
Pederm skrev:Har ingen levende sten i, kun levende sand, jeg har fået at vide at der ikke må komme levende sten i før skummeren virker.Anette skrev:Der går noget tid inden der bliver noget at skumme af. Har du sten i, og hvor længe har de været der. Og kan du se der ligger et lag i overfladen som skummeren ikke tager?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Ja Leif, jeg plejer at sige ca- 15 - 20 % altså 200 l vand så 30 - 40 kg ls.
leifkrarup skrev:4,5 kg er ikke ret meget og giver ikke meget at skumme af. Til 200 liter skal du nok have mindst 20-30 kg sten i for at de virker som biologisk filter.Pederm skrev:Hej igen
Steen
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Der er vist ingen der kan sige med overbevisning at symbiont virker som LS. Måske gør det.. måske ikke. Det virker ihvertfald ikke som om folk herinde har den store tillid til at det virker.
LS virker det ved vi.... alt andet er gambling....men jeg håber da at vi en dag får sandsynliggjort at symbiont virker for det ville da være et godt alternativ.
LS virker det ved vi.... alt andet er gambling....men jeg håber da at vi en dag får sandsynliggjort at symbiont virker for det ville da være et godt alternativ.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.