spøgsmål til ZEOVIT filter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

spøgsmål til ZEOVIT filter

Indlæg af foxtrot »

nu vil jeg ikk gå hele vejen på nuværene tidspunkt men tænker på om der ku værer en ide i at bruge de Zeovit sten mean ryster dagligt.
jeg tænker på at lave et risle filter med de sten for der må jo være noget i de sten som er godt ligemeget hvad.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: spøgsmål til ZEOVIT filter

Indlæg af Musiker »

Tjae.. Jeg ville ikke bruge dem i et rislefilter. De skal helst veksle mellem gennemstrømning og stilstand og altid være under vandet. Grunden til man ryster dem er for at løsne den bakterie belægning der gror på dem og sende det op i akvariet hvor korallerne spiser det.
Tror du skal stille dig spørgsmålet "Hvad er det jeg vil opnå?" inden du bruger zeovit alene..
Zeovitten optager forskellige stoffer inkl sporstoffer som er nødvendige for koraller. Så hvis du bruger zeovit vil jeg forslå at du også skifter 5-10% vand om ugen.
Og start meget konservativt ud med mængden af zeovit. Ellers risikere du at dine koraller dør pga for hurtige forandringer i kemien..

Mvh
Henrik
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af foxtrot »

fint og tak for svar.
så blir det ikke zeovit for mit vedkommende på nu værene tidspunkt.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Hej Musiker

Det som Foxtrot mener er at han vil bruge selve zioliten som bio medie i et rislefilter, ikke køre zeovit.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af foxtrot »

ville det være godt som filter matriale
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Thomas skrev:Hej Musiker

Det som Foxtrot mener er at han vil bruge selve zioliten som bio medie i et rislefilter, ikke køre zeovit.
Jep det var jeg såmen med på, Skulle nok have brugt ordet Zeolit hele vejen ;-) - De Zeolit sten jeg snakker om er dem fra KorallenZucht.
Hvis man ikke vil have dem i en reaktor, bør man have dem i en filterpose, passivt i sumpen.. Jeg har ikke hørt om nogen der bruger dem i et rislefilter..

Fra den danske Zeo guide, om zeolit (http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... aenish.pdf):
Materialet fjerner ikke direkte nitrit (NO2), nitrat (NO3), eller fosfat (PO4) fra akvarievandet. Matrialet absorber dog permanent ammonium (NH4+) og ammonia (NH3), de første to kemikalier i nitrifikations cyklusen og derved forhindres dannelsen af nitrit (NO2) og nitrat (NO3). Visse andre elementer bliver også absorberet og kræver tilførsel for at forhindre at de udtømmes, hvilket vil have en negativ effekt på akvariet. Vi anbefaler stærkt at disse elementer bliver erstattet og tilbyder supplementer som bør bruges sammen med systemet.
Så jeg holder fast i min påstand om at man lige skal stille sig spørgsmålet "Hvad er det jeg vil opnå" inden man kaster sig over det..

/henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

P.s Når jeg siger zeolitter fra KZ. Så er det fordi der findes mange forskellige Zeolitter udviklet til alle mulige forhold og leveret i alle mulige blandinger..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

foxtrot skrev:ville det være godt som filter matriale
Jeg ville bruge det passivt i sumpen i en filterpose.. Ryste den to gange dagligt og stadig lave vandskift for at erstatte de sporstoffer som optages af Zeolit stenene..
Derudover har jeg på fornemmelsen at stenene optager K+ . Så det kan vøre nødvendigt at tilsætte ekstra af det - K+ indholdet kan være for lavt i saltblandingerne til at vedligeholde værdien.. Inden for Zeovit er K+ en af de værdier som man skal være særlig obs på i starten (udover KH og PO4)

EDIT: Skrevet om et par gange for at højne forståelsen :D
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"