Sump med DSB

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Sump med DSB

Indlæg af Bosse »

Jeg skal til at starte nyt akvarie op (100x70x60) og skal derfor til at lave sump til. Jeg vil køre med DSB (Deep Sand Bed) i sumpen og 5 cm i akvariet. Jeg skal derfor have indrettet sumpen derefter. Derfor har jeg et par ting som jeg er lidt i tvivl om.

1. Mht sumpdesign kan jeg så bare køre den almindeligt, som på billede 1 eller er det fornuftigt at "presse" vandet gennem sandet som på bíllede 2?

Billede 1
Billede

Billede 2
Billede

2. Er der andre Mulige Sumpdesigns jeg har overset? Hvordan vil billede 3 virke? er lidt i tvivl om at vandet kan trænge hurtigt nok igennem sandet til returpumpen.

Billede 3
Billede

3. Hvad med muligheden hvor du bare ændre vandets flow væk fra toppen og tvinger det ned over bunden?

Billede 4
Billede

4. Hvad ville den optimale gennemstrømning i sumpen være? Har tænkt på ca. 1500 l. hvilket vil været akvariet ca. 3 gange i timen. Dette bør muligvis være mindre for at få fuld effekt ud af DSB.

Vil meget gerne høre fra folk der kører DSB.

Bosse
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Sump med DSB

Indlæg af Chris2500DK »

Du skal ikke presse vandet igennem sandet. En DSB fungerer ved at der opstår et iltfattigt miljø i sandet og dermed giver gode forhold for de bakterier der omsætter NO3 til N2. En mellemting mellem billed 1 og 4 ville jeg nok gå efter. Ikke at spule vandet hen over DSB'en, men sørge for at vandet kommer lidt i bevægelse.

Det ville være oplagt at have makroalger i samme kammer som DSB'en, f.eks. Chaetomorpha der ikke vokser ned i sandet og dermed ikke kan forstyrre funktionen af din DSB.
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Enig - dog har jeg selv valgt at have hhv. skummer og sump i hver sin ende med returpumpen i midten. Dermed har hhv. skummer og DSB hver sin vandtilførsel (nedløbet er delt i 2), så jeg kan frakoble kammeret med DSB, hvis det en dag skulle give problemer. Ligeledes giver det mulighed for at styre vandgennemstrømningen i DSB-kammeret seperat
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

Pedersen: Dette var oprindeligt også min første tanke, men da sumpen kun bliver 80x40x40, synes jeg ikke jeg villle få nok ud af dsb'en ved at have endnu et rum som tager plads.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

5 cm i selve akvariet er du sikker på det er nok til DSB B0? Mener at have læst der skal lidt mere til. Jeg tror bare det vil øge sandsynligheden for at der samler sig mere skidt i sandet.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

øhh.. Kig på sumpen, det gule er sand og der står vist også DSB med store bogstaver ;) Mht. til skidtsamling i sandet, kommer derselvefølgelige de dyr i der kan forhindre dette i forhold til normal DSB procedyre for at undgå Metan.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

øhh... selvfølgelig er det gule DSB - jeg snakker om sandet i akvariet. Normalt har man enten helst kun sand så det dækker bundlaget (for at undgå der samler dig meget skidt) eller også sand nok til DSB, hvor tykkelsen skal over de 9 cm. Du skrev nemlig du ville have DSB i selve akvariet også... Hvis der er dyr der roder i sandet i akvariet er det jo ikke DSB og reaktionen 2 NO3 -> N2 + 3 O2 kræver jo netop anaerob forhold og det tror jeg ikke på du får med kun 5 cm sand i akvariet - tværtimod er jeg bange for at 5 cm kun vil medfører at der samler sig en masse skidt. Selv ville jeg vælge 2 cm sand i akvariet og så en rigtigt tyk DSB i sumpen.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

5 cm er det jeg har nu og der er ingen problemer. Heller ikke meningen at det i akvariet skal køre som DSB. Som jeg skriver "der vil blive DSB i sumpen og 5 cm i akvariet."
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Mit forslag kræver ikke ekstra plads - du skal blot bytte om på rækkefølgen, så DSB-kammeret og Skummer-kammeret er i hver sin ende, med retur-kammeret i midten. Derefter kan du dele dit nedløb mellem hhv. skummer- og DSB-kammeret, hvorved du både kan koble DSB-kammeret fra, og styre flowet igennem det uafhængigt af flowet i resten af sumpen.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

hmm ja kan sagtens se det nu, Tænkte lige på nedfald i DSB/refugiet. men må finde på noget, tak for forsalget.

Skal have bygget et plenum til DSB'en, men har lidt svært ved at lure hvordan den kan laves. Har nogle tegninger med eggcrates osv. Nogen der har lavet en før?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"