zeovit

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21
Postnummer: 2860 Søborg

zeovit

Indlæg af Jager »

for at fortsætte i en ny tråd så vi ikke ødelægger den med nitratfilteret der er til salg.
jeg har puttet nogle zeovitsten ca 1-2 cm i diameter direkte i min sump i det område hvor den pumper vandet tilbage i akvariet. det var meningen jeg ville lade det ligge i 2-3 uger.
men jeg kan forstå jeg bære mig helt tåbeligt ad.
hvordan skal jeg gøre så og har det ingen virkning når de er placeret som jeg har gjort.
vil sige at min balje nu efter at have haft vand i baljen i 2 uger er begyndt at få lidt brun algebelægning hist og pist, men intet i nærheden af et algebum
mine no2 og no3 er helt i skoven endnu, men mine 4 fisk og 2 koraler har det fint.
temperaturen har jeg meget svært ved at styre ligger konstant over 28 men under 30, så skal nok have noget mere ventilation over har kun 2 blæsere på af de små. varmen kommer fra sumpområdet da det er forbandet varmt når jeg åbner skabet. mit varmelegeme er ikke sat til.
da jeg startede op brugte jeg kun osmosevand og alle sten blev vasket i postevand for urenhedder efter de var gennemgået for krabber og andet kravl.
men for at slutte det af så vil jeg lige sige jeg har aldrig før brugt zeovit og ville lun bruge det til lige at tage det værste lort i starten.

jager
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: zeovit

Indlæg af ronny.w »

Dine zeovit sten skal jo være i en eller anden form for reaktor som fungere som en hævert system, som du trækker i morgen og aften for at frigive den bakterlogi som der kommer under dine/i dine zeovit sten.

Der er så nogen spore stoffer du skal tilføre hverdag samt hver 3 dag, De ting du skal tilfører hver 3 dag ved jeg at Jesper.s Tilfører direkte i føde pumpen til reaktoren som har ud munding under zeovit stenende. så på denne måde tror jeg der sker en reaktion i stenende som gør at div. sporestoffer fungere

Så tilfører han 10 dråber af 3 flasker om dagen, og 3 til 6 dråber af andre hver 3 dag.

Mængden er dog forskelligt fra akvarium til akvarium, alt efter hvad din besætning er, samt hvordan dine værdier er.

Kan sige Jesper.s Nitrat også steg fra ca. 0-20, om det er korallerne der i som siger, hvad fandn er det der nu sker og lukker af for en periode ved vi ikke, men man kunne sagtens tænke sig det, når man slår over på noget de ikke er vantil. I sær eftersom de mister en del farve i indkørings perioden, virker det jo ligesom de lukke ned og ikke forbruger i en periode.

Men den mænge koraller du har i kan ikke gører udslaget, med hendsyn til din nitrat, så det må komme andre steder fra ( Tror jeg )

UV / Nitrat filter / Fosfat filter er efter sigende banlyst at kører med mens man kører zeovit.

Dog kører jesper.s med kalkreaktor / kalkmixer og caulerpa, som eneste extra hjælp til zeovitten

Men jeg har det kun fra hvad jeg ved eftersom jeg har passet hans system. så der kan sagtens være meget mere i det og det kan sagtens være nogen ting som jeg har misset
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

For lige at kunne nærmere at kunne hjælpe, lige et par spørgsmål.. :)

1. Hvor lang tid har baljen kørt?
2. Hvad forventer dua t få ud af Zeovit (zeolith) stenene?
3. Hvor har du fået Zeostenene fra?
4. Har du læst op om emnet inden du smed stenene i?
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvis det er Zeovit sten vi snakker om (Fra Korallen Zucht) så har jeg oversat Zeoguiden til dansk, den giver da lidt forklaringer omkring hvad der virker hvordan. Jeg kan KUN anbefale at læse den inden man går i krig:
http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... aenish.pdf

Nu er dit akvarie jo kun under indkøring, lader det til? Og der findes også en vejledning i hvordan man kan korte indkøringen ned med Zeovit... Kan ikke huske om den er i guiden eller et andet sted..

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"