returpumpe
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Re: returpumpe
nu når vi er i gang med og snakke om retur pumper vil jeg også lige låne den her tråd lidt, står og skal til og lave en akvarie på ca 1000 liter hva størrelse pumpe vil i mene man skal bruge
Mvh Thue
Mvh Thue
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Kommer jo an på hvad den skal trække og hvad din løfte højde er.Thue skrev:nu når vi er i gang med og snakke om retur pumper vil jeg også lige låne den her tråd lidt, står og skal til og lave en akvarie på ca 1000 liter hva størrelse pumpe vil i mene man skal bruge
Mvh Thue
1000 L kunne du i princippet nøjes med en 4000 L pumpe, 2000 L til skummer og 2000 L retur i dit akvarium fra sumpen, Hvis dit setup er uden nogen løfte højde.
Jeg har foreks. lige købt en ny Laguna 3700 L, ved en løfte højde på 1,5 m Yder den 240 L, det er jo noget af en reduktion

Gå ud fra 2 x cirkulation til sump ( måske lidt mindre ) og 2000 L til skummer. så går du ikke galt i byen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
[/quote]
Kommer jo an på hvad den skal trække og hvad din løfte højde er.
1000 L kunne du i princippet nøjes med en 4000 L pumpe, 2000 L til skummer og 2000 L retur i dit akvarium fra sumpen, Hvis dit setup er uden nogen løfte højde.
Jeg har foreks. lige købt en ny Laguna 3700 L, ved en løfte højde på 1,5 m Yder den 240 L, det er jo noget af en reduktion
Gå ud fra 2 x cirkulation til sump ( måske lidt mindre ) og 2000 L til skummer. så går du ikke galt i byen.[/quote]
Løfte højden bliver vel ca 1,5 m den skal jo så trække en ati 250 skummer som har en gennem strøm på ca 3000 i timen mener du så jeg skal have en 5000 l retur for og få så 2000 l foruden skummer bliver reaktions tiden så ikke mindre omkring skummeren
mvh thue
Kommer jo an på hvad den skal trække og hvad din løfte højde er.

Gå ud fra 2 x cirkulation til sump ( måske lidt mindre ) og 2000 L til skummer. så går du ikke galt i byen.[/quote]
Løfte højden bliver vel ca 1,5 m den skal jo så trække en ati 250 skummer som har en gennem strøm på ca 3000 i timen mener du så jeg skal have en 5000 l retur for og få så 2000 l foruden skummer bliver reaktions tiden så ikke mindre omkring skummeren
mvh thue
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
En ATI250 skal ikke have nogle fødepumpe, da de 2 pumper der sidder på den selv suger vand til skummeren. Så hvis det er denne skummer du har tænkt dig at køre på dit anlæg, så skal du ikke tænke på fødning af denne.
Men jeg har et akvarie på omkring 1100 liter vand, og jeg bruger en returpumpe som bringer omkring 3500-4000 liter til akvariet.
Men jeg har et akvarie på omkring 1100 liter vand, og jeg bruger en returpumpe som bringer omkring 3500-4000 liter til akvariet.
-
- Forhandler
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Hey
Vil lige bidrage til denne debat vedr. om en AB er lydløs eller ej.
Nu er der jo meget stor forskel på hvordan folk opfatter støj, MEN at påstå at en AB 2000-1 eller 3000 er lydløs er nok lige at overdrive MAX! Hvis man som ejer af en ellers kanon pumpe, som 2000-1, ikke kan høre den????? Vil jeg sige at man enten er halvdøv eller er indehaver af en del andet udstyr der "Larmer".
Mit forslag til en lydsvag pumpe vil være RD, den er heller ikke lydløs! Men larmer meget mindre end en AB! Fair nok, der er også stor prisforskel....
Mvh Sonny
Vil lige bidrage til denne debat vedr. om en AB er lydløs eller ej.
Nu er der jo meget stor forskel på hvordan folk opfatter støj, MEN at påstå at en AB 2000-1 eller 3000 er lydløs er nok lige at overdrive MAX! Hvis man som ejer af en ellers kanon pumpe, som 2000-1, ikke kan høre den????? Vil jeg sige at man enten er halvdøv eller er indehaver af en del andet udstyr der "Larmer".
Mit forslag til en lydsvag pumpe vil være RD, den er heller ikke lydløs! Men larmer meget mindre end en AB! Fair nok, der er også stor prisforskel....
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Mente heller ikke den skulle føde skummeren men den skulle trække vand ned til den og så der skulle være 2000 l ud over. hva mærke pumpe kører du med syntes det er svært og finde det rigtige valg. tænker på løfe højde pris og selvfølgelig strømforbrugLord Mike skrev:En ATI250 skal ikke have nogle fødepumpe, da de 2 pumper der sidder på den selv suger vand til skummeren. Så hvis det er denne skummer du har tænkt dig at køre på dit anlæg, så skal du ikke tænke på fødning af denne.
Mvh Thue
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Normalt er det sådag at hvis du køber en dyr pumpe er den billig i strøm og omvendt. men jeg har selv en laguna. Den er billig men den bruger også lidt mere strøm ifh til hvis jeg havde brugt nogle flere penge på feks en RD.
ATI250 suger vand til skummeren fra det rum i sumpen den står i, så kan ikke se hvad det har med returpumpen at gøre. Men det vil nok give en bedre billed hvis vi for nogle flere oplysninger omkring hvordag sumpen bliver opbygget
ATI250 suger vand til skummeren fra det rum i sumpen den står i, så kan ikke se hvad det har med returpumpen at gøre. Men det vil nok give en bedre billed hvis vi for nogle flere oplysninger omkring hvordag sumpen bliver opbygget

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@Lord Mike - Skummeren nytter jo ikke meget hvis det er det samme vand den renser igen og igen? Den fungere vel bedst hvis den får nyt vand i en passende hastighed.. Jo større skummer jo mere vand skal der vel igennem den for at udnytte den optimalt? eller er det helt misforstået?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Musiker > Der er vel også gennemstrømning i det rum den står i i sumpen. Min Deltec TS1060 suger også selv vand og står i et kammer i sumpen, men i og med returpumpen spytter lige omkring 2000liter op i baljen i timen, så bliver vandet også skiftet ud i skummer kammeret et par gange eller 100 i timen 

... intet vand i stuen for tiden ...
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
NetopRedSea skrev:Musiker > Der er vel også gennemstrømning i det rum den står i i sumpen. Min Deltec TS1060 suger også selv vand og står i et kammer i sumpen, men i og med returpumpen spytter lige omkring 2000liter op i baljen i timen, så bliver vandet også skiftet ud i skummer kammeret et par gange eller 100 i timen

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Både og, det vigtigste er hvad den totale vandomsætningshastighed i akvariet er, altså hvor hurtigt "alt" vandet bliver skummet i forhold til den totale vandmængde - Set i forhold til "levetiden" på de proteiner man gerne vil fjerne. Så i Lord Mikes tilfælde (ca. 1000 liter vand) vil "hele akvariet" blive skummet 3-4 gange i timet, hvilket lyder som en meget fornuftig hastighed. Jeg selv kører med omkring 10 gange i timen.Musiker skrev:@Lord Mike - Skummeren nytter jo ikke meget hvis det er det samme vand den renser igen og igen? Den fungere vel bedst hvis den får nyt vand i en passende hastighed.. Jo større skummer jo mere vand skal der vel igennem den for at udnytte den optimalt? eller er det helt misforstået?
Hvis man føder skummeren direkte fra returnrøret skal mængden selvfølgelig afstemmes i forhold til det vandkrav skummeren har.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Er meget tilfreds med Tunze Master 1073.030, det klarer opgaven uden larm på vores 470l,
den er målt til 38w når den skal løfte de 120cm der er op i bajlen fra sumpen.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... =17&page=1
Dennis
den er målt til 38w når den skal løfte de 120cm der er op i bajlen fra sumpen.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... =17&page=1
Dennis
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg går ud fra den regl at akvariet volume skal skummes min 2 gange i timen, nu flere gange nu bedere.
Flowet igennem sumpen må ikke være hurtiger end det skummeren kan klare, ellers få man bare blandet overflade vandet hvor portinerne samlersig op i akvariet igen!
Så flowet i gennem sumpen skal tilpasses efter skummeren.
Flowet igennem sumpen må ikke være hurtiger end det skummeren kan klare, ellers få man bare blandet overflade vandet hvor portinerne samlersig op i akvariet igen!
Så flowet i gennem sumpen skal tilpasses efter skummeren.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: holstebro
ja så fik jeg min aquabee 3000 igang og fuck den larmer,er det bare i starten eller skal jeg regne med at den bliver ved med det?for det er da godt nok pisse træls og høre på..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
mic jensen skrev:ja så fik jeg min aquabee 3000 igang og fuck den larmer,er det bare i starten eller skal jeg regne med at den bliver ved med det?for det er da godt nok pisse træls og høre på..
Det lyder helt forkert. Hvordan er den forbundet til systemet?? Er det selve pumpen som larmer?? Har du haft den åben, eller i det mindste holdt den så den er helt tom for luft?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
AquaBees kan være notoriske svære at få luft ud af. Sørg for at vende den alle ledder under vandet så alt luft kommer ud.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: holstebro
okay,det vil jeg lige prøve...det har jeg nemlig ikke gjort.