Efter 6 måneder med et 130L RSM, må jeg nok indse at et større akvarie bliver nødvendigt. I løbet af et års tid vil jeg skifte til et nyt setup, hvor akvariet skal stå som skillevæg mellem spisestue og stue.
Det bliver et 325L 130*50*50 + sump på 128L eller noget i den retning.
Overløbet skal placeres i den ene ende af akvariet I løbet af det næste års tid vil jeg lede efter udstyr til akvariet, gerne brugt. Det eneste jeg med sikkerhed køber nyt er selve akvariet. Udstyret fra mit RSM kan ikke bruges, derfor skal jeg have alt købt, men hvad skal jeg vælge, sumpen skal placeres under akvariet som kommer til at stå midt i stuen, så det skal være rimeligt lydløst udstyr.
1. Skummer
2. Lys (HQI, blåt lys, månelys og andet, ikke nødvendigvis det vildeste lys, jeg vælger koraller efter mit lys, ikke omvendt)
3. Lys styring
4. Cirkulations pumpe
5. Filter
6. Automatisk genopfyldning af fordampet vand
7. Andet ?
Jeg har leget lidt med tanken om to kraftige tunze pumper i hver deres pumpetårn på begge sider af overløbet som trækker vand fra det modsatte tårn og en Tunze multikontroller til at køre pumperne skiftevis for at skabe strøm og bølgeeffekt.
Men kommer overflade skidt til at blive presset i forkerte ende af akvariet.
Jeg vil bare ikke have at der er store bølger i overfladen, og at vandniveauet ændrer sig 4-5 cm i begge ender af akvariet. Men små rippler i overfladen der giver spil i lyset fra HQI, det skal der naturligvis være

Håber der er nogle der kan give lidt gode råd.
Mvh
Lasse