Udstyr til 325liters?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Udstyr til 325liters?

Indlæg af DDT2 »

Hej
jeg har lige et par spørgsmål ang udstyr til mit akvarie.
skal bruge en returpumpe har en Aquabee up2000/1 som jeg regnede med at bruge til at starte med men ville der være andre der ville være bedre? som har lavt strømforbrug og yder godt alligevel? En anden ting som godt nok ikke er vist på billedet nedenfor men ville det være smart at lave hul i ende hvor returpumpen sidder og så samle det med pvc rør? så den er udenfor akvarie for det har jeg set flere gøre.
ang almindelig pumper regnede jeg med jeg ville købe nogle Tunze men igen hvilke og hvor mange? Synes det er svært at finde ud af efterhånden for ikke mange der bruger den der "grundregl" med 20xvolumen synes der er mange der har under og over.
lige en sidste ting det er sump ville det være en godt ide med 4 rum i? som vist neden for:
Unavngivet.jpg
eller skal det være helt anderledes? sumpen er ikke fremstillet endnu så kom endelig med foreslag da den snart skal laves. Så tråden med sumpe for lidt siden og der var nogle spændende foreslag men synes bare igen ikke det var noget der var så brugbart da de fleste havde det med 3 rum.

Håber virkelig i kan hjælpe da det er rart at få på det rene ;)

takker på forhånd.

Mvh. Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Udstyr til 325liters?

Indlæg af Carsten »

Det med at montere pumpen uden for ville jeg ikke gøre. Deter som regel også kun folk med en Deltec pumpe der gør det.
Ulempen er at du ikke bare uden videre kan slukke pumpen og tage den op for rensning.
Der skal i fald så også sættes et par haner på.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Carsten skrev:Det med at montere pumpen uden for ville jeg ikke gøre. Deter som regel også kun folk med en Deltec pumpe der gør det.
Ulempen er at du ikke bare uden videre kan slukke pumpen og tage den op for rensning.
det ville jeg selvfølgelig være indforstået med heller ikke det der er problemet da jeg har en del kuglehaner ude på mit arbejde det bare bare en tanke jeg lige gjorde.
bruger i bare en stump almindelig slange på returledningen for at undgå vibrationsstøj fra returpumpen?
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Carsten skrev:Det med at montere pumpen uden for ville jeg ikke gøre. Deter som regel også kun folk med en Deltec pumpe der gør det.
øhhh - og så lige en enkel med en Red Dragon pumpe.... jeg ser ikke nogle problemer i at den står uden for sumpen. Praktisk når man skal skifte og rense den.

/HerrO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

HerrO skrev:
øhhh - og så lige en enkel med en Red Dragon pumpe.... jeg ser ikke nogle problemer i at den står uden for sumpen. Praktisk når man skal skifte og rense den.

/HerrO
Grunden til at jeg nævnte Deltec pumpen er at den skal stå tørt, de andre behøver det ikke.
Jeg har selv en Red Dragon, og den står i sumpen. Har svært ved at se det skulle være mere enkelt at lukke for et par haner end blot at hive den op af sumpen.
Der er altid en større risiko for utætheder når der skal bores huller.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Carsten skrev:
HerrO skrev:

/HerrO
Grunden til at jeg nævnte Deltec pumpen er at den skal stå tørt, de andre behøver det ikke.
Jeg har selv en Red Dragon, og den står i sumpen. Har svært ved at se det skulle være mere enkelt at lukke for et par haner end blot at hive den op af sumpen.
Der er altid en større risiko for utætheder når der skal bores huller.
Det kan jeg ikke være uenig i, men dog med alle de huller jeg har i mit akvarium :-) ser jeg ikke at det hul er et problem eller en markant større risiko. Det er et gennemløbshul uden tryk på, og det giver mig mere plads i sumpen til refugium. Men er der plads i sumpen er jeg som sådan enig.
Jeg mente dog ikke at det skulle være et "krav" at det skal være i sumpen for at være perfekt.

/HerrO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"