Andre der døjer med bryopsis?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Andre der døjer med bryopsis?

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Brian skrev:Hva er det for noget baggrunds plade du har i ?

Syntes algerne er ret koncentreret i vækst på disse ?

Kunne det tænkes at disse udskiller noget som algerne bare syntes er mums ?
Veldigt intrisangt...
Har selv ett STORT kar her,som jeg har valgt å bekle med bakgrunnsplater fra aquaconnect.de ,og er svært plaget med disse algene enda,etter 3,5 mnd,er med innkjøring..
Hos meg fester de seg bare på reefkeramikken,,og merker også at jeg ikke kan starte pf-1001 reaktoren min heller enda,da Ca.en holdt seg over 500 de første 9-10 uker,selv om jeg ikke tilførte noe ekstra Ca i vannet,utenom 10% vannskifte hver 14 dag,med Tropic Marin Prooreef-salt i tanken..
Kh/Mg måtte tilføres manuelt i bøtter og spann,da jeg hadde ett stort forbruk av disse ting...
Ser nu i det siste at Ca.en er sunket til rundt 430-450,(minker til under 400 ved ett godt vannskift,for så å gradvis øke opp mot 450 igjen,i løpet av 14 dager..)
Men som sagt, masse bysops alger,og kun på de 125 kg med bakgrunnsplater jeg har i bakkant,og høyre kortside...
Lurer derfor selv på om disse platene skiller ut litt forskjelligt ja... :BA
Kh-rundt 8,5
Mg-rundt 1450
Fosfat-(ikke målbart ifølge saliferttest)
No.3- (ikke målbart ifølge saliferttest)
Ph-8,3-8,5.
Kjører Rhowaphos /Kull i ett 509 filter 24/07...(500gr+200 gr)
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det er en JJ reef baggrund, om den udskiller noget specielt skal jeg ikke kunne sige, men jeg havde ikke alger før bryopsis kom. Jeg tror den bryopsis er kommer fra en butik som havde det.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

thyme skrev:Jeg har været igang i godt en uge, har doseret ca 7,1 ml hver anden aften. Syntes desværre stadig jeg kan se bryopsis brede sig. Tager det noget tid før det bliver skadet af algen-x?

Jeg troede bare næsten med det samme at det ville bremses og med tiden forsvinde
Til Thyme:
Har du husket ikke at have noget aktivt kul kørende imens.?(Rhowaphos) - altså i hele behandlingsperioden må dette ikke bruges.
Jeg syntes mine alger blev meget mindre "frisk grønne", kort efter jeg var startet. De blev ligesom mere mørke og lidt grå i det, og mine fisk kunne pludselig godt lide at nappe og spise af dem. Det ville de ikke før. Selv min søhare ville ikke æde det :shock: . Måske smager de grimt når de blomstrer op.? (har ikke prøvet at tage en smagsprøve... hehe ;) ) Jeg kunne også efterhånden let plukke det i totter, når jeg rengjorde akvariet og sugede dem op. Det kunne jeg heller ikke før. :y

Mht. min baggrund, så er det meget muligt at disse er hårdere angrebet, da de var helt nye, og ikke noget der var indkørt, andet end gennem startfasen. Så måske en større og længere algefase end ellers?
Men de er købt i en akvariebutik i England, og pladerne er vist lavet af en blanding af døde koraller og glasfiber, og smurt med et eller andet der får dem til at ligne rigtige sten med kalkalger. Men det er pudsigt, at bag min pumpe er der slet ikke kommet nogen alger på baggrunden faktisk overhovedet.??? Og det var mest koncentreret ovre ved mit overløb, da det var værst.?
Men selvom jeg har holdt øje med mine værdier, er det eneste jeg kæmper lidt med, stadig min nitrat. Har dog nitratfilter på, men det har været lidt vanskeligt at få op at stå, og køre ordentligt. Men jeg tror det er ved at virke nu. :hehe:
Men det er jo heller ikke det der har været skyld i algerne. Ved faktisk ikke hvad der har været grunden.? :rolleyes:

Har lige et nær billede mere af algerne i deres værste fase.

Mvh Kim
Vedhæftede filer
IMG_2966 (Small).JPG
IMG_2966 (Small).JPG (63.35 KiB) Vist 1315 gange
IMG_2960 (Small).JPG
IMG_2960 (Small).JPG (65.24 KiB) Vist 1315 gange
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

krebs36 skrev:
thyme skrev:Jeg har været igang i godt en uge, har doseret ca 7,1 ml hver anden aften. Syntes desværre stadig jeg kan se bryopsis brede sig. Tager det noget tid før det bliver skadet af algen-x?

Jeg troede bare næsten med det samme at det ville bremses og med tiden forsvinde
Til Thyme:
Har du husket ikke at have noget aktivt kul kørende imens.?(Rhowaphos) - altså i hele behandlingsperioden må dette ikke bruges.
Jeg syntes mine alger blev meget mindre "frisk grønne", kort efter jeg var startet. De blev ligesom mere mørke og lidt grå i det, og mine fisk kunne pludselig godt lide at nappe og spise af dem. Det ville de ikke før. Selv min søhare ville ikke æde det :shock: . Måske smager de grimt når de blomstrer op.? (har ikke prøvet at tage en smagsprøve... hehe ;) ) Jeg kunne også efterhånden let plukke det i totter, når jeg rengjorde akvariet og sugede dem op. Det kunne jeg heller ikke før. :y

Mht. min baggrund, så er det meget muligt at disse er hårdere angrebet, da de var helt nye, og ikke noget der var indkørt, andet end gennem startfasen. Så måske en større og længere algefase end ellers?
Men de er købt i en akvariebutik i England, og pladerne er vist lavet af en blanding af døde koraller og glasfiber, og smurt med et eller andet der får dem til at ligne rigtige sten med kalkalger. Men det er pudsigt, at bag min pumpe er der slet ikke kommet nogen alger på baggrunden faktisk overhovedet.??? Og det var mest koncentreret ovre ved mit overløb, da det var værst.?
Men selvom jeg har holdt øje med mine værdier, er det eneste jeg kæmper lidt med, stadig min nitrat. Har dog nitratfilter på, men det har været lidt vanskeligt at få op at stå, og køre ordentligt. Men jeg tror det er ved at virke nu. :hehe:
Men det er jo heller ikke det der har været skyld i algerne. Ved faktisk ikke hvad der har været grunden.? :rolleyes:

Har lige et nær billede mere af algerne i deres værste fase.

Mvh Kim
:BA har bare en liten teori om at siden disse algene ser ut for å like seg svært godt på ny keramikk,eller død LS,så har det kansje noe med at disse kansje ikke er igjennomgått noen slags form for "kurings-prosess",eller?...
Har jo sikkert nærmere 100 kg "frisk,ny"LS i karet mitt,som var nyimportert,og ser faktiskt ikke ut for at algene liker seg på denne steinen.. :think:
Har lest en plass tidligere om noen som laget LS selv av betong/skjellsand,og at denne steinen burde ligge til kuring(modning) i ett halvt års tid,før en brukte den i karet sitt...
Hvet jo selvsagt ikke akkurat hva denne kjøpekeramikken er laget av, så har bare en teori om at den bør gjennom en form for modningsprosess først..
Jeg selv kjører bevisst gode gjevnlige vannbytter på karet her,og håper dermed problemet minker i takt med tiden..
De er gråbrun her hos meg også,men registrerer at de så smått har begynt å minke,og at kalkalger har begynt å innarbeide seg fint på disse bakgrunnene her nu..
Har ikke brukt noen form for "algestopp-middler" i dette oppsettet,bare brukt tiden som hjelp...
Har litt Neritta-sneil/3 kirurger,og en Salaris(Hugo) som tar litt innimellom da..
Har forøvrigt vurdert pemanent å begynne på disse Probilo bakteriekulturene (Bio Digest,og Bio Optimum) i systemet her..,da det er litt "blest",om akkurat dette produktet her i Norge for tiden,og er nok litt nyskjerrig av natur,he-he.. :grin:
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg havde også kommet indkørte levende sten i, både fra mit nedlagte RSM, og nogle købt fra Mads Fisk. Men disse havde også de samme alger. Men muligt du har ret, at man nok burde have "modnet" baggrunden inden. Og muligt også at der kunne have været noget deri, der kunne have været årsagen til denne kraftige opblomstring.
Men hvorom alting er, så er jeg af den overbevisning, at Algen-ex har virket for mig, i denne seje kamp mod algerne. :) Ja, og naturligvis vandskift jævnligt. ;) Og mine snegle, kirurg, søharer og Hugo, samt Kejserfisk har også forsøgt at hjælpe til, efterhånden.
Men dog må jeg sige, at algerne først virkede spiselige, efter Algen-ex kom i, efter hvad jeg har kunne se. :)

Jeg har ikke lige hørt om de to produkter du beskriver.? Hvad går de ud på.? Kan de købes i DK, tror du? :) Ja det er da vel ikke nogen skade til at prøve sig lidt frem, med lidt nysgerrighed. Det er der jo også flere på Zeovit fronten der gør. :) he he. Men spændende.
Billede
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Hei Krebs 36 :biggrin:
Har nyligt vært en stor lang diskusjon om dette produktet på det Norske forumet http://www.Aquafreaks.no ,hvor min venn Joachim B ,la opp til en livlig diskusjon om dette ja..
Han og flere andre har veldig god erfaring så langt med dette,men egentligt er ikke dette noe "nytt"stoff,og brukt mye "over there"...i mange år...
Selger det også på http://www.AquaTerraShop.de + at en kan kjøpe det til en billigt penge på E-bay....
Nu er ikke jeg så flink med å "lime inn" slike linker,på forum,ene :embarassed: ..men tar du en titt på de to førstnevnte her, så står det mye innfo om dette.
Joachim B.valgte å benytte seg av dette,til fordel for Zeovitt,som han brukte en periode,da dette er meget lettere å styre..
Består kort fortalt av noen forskjellige bakterier en tilsetter hver 15 dag,og så mater en disse bakteriene med det andre stoffet..
Produktet tar opp broblemene FØR fosfat/Nitritt oppstår,og en skal ikke bruke Rowaphos i sammenheng med dette(trengs ikke heller,da det aldri blir fosfat i vannet),etter som jeg har fått med meg her.. :y
Kort fortalt fjærner det hele næringsgrunnlaget i tanken,slik at ikke problemalger/Cyano kan oppstå,men kan fint kombineres med Balling/Reaktor,og sporstoffer tilsettes som normalt ved bruk av dette systemet..
Har IKKE selv forsøkt meg på det enda,men er overbevist om at dette fungerer godt nu,og er en av de tingene jeg venter på fra den Tyske nettbutikken nu ja.....
Består av noen små glassampuller som en knekker toppen av,og dosserer i karet to ganger i mnd...
Senest rettet af Knut-Arne Berg søn 6. jul 2008 21:37, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Knut-Arne
o.k :) Jamen det lyder jo nemt, og lovende, og til at have med at gøre. :biggrin:
Kunne være jeg skulle kigge lidt nærmere på det sidst nævnte, mht. forebyggelse af alger/Cyano m.m på langt sigt. :hehe:
Så takker for tipset. :GO Vil da gerne høre mere om det, hvis du kaster dig ud i det, når du får det hjem fra Tyskland. :y

MVH kim
Billede
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

krebs36 skrev:Hej Knut-Arne
o.k :) Jamen det lyder jo nemt, og lovende, og til at have med at gøre. :biggrin:
Kunne være jeg skulle kigge lidt nærmere på det sidst nævnte, mht. forebyggelse af alger/Cyano m.m på langt sigt. :hehe:
Så takker for tipset. :GO Vil da gerne høre mere om det, hvis du kaster dig ud i det, når du får det hjem fra Tyskland. :y

MVH kim
Det skal jeg gjøre ja,krebs36,og annbefaler deg/og andre "å smide inom"den tråden på aquafreaks,da det er så mange detaljer der,og aldeles for mye å skrive om her,når det meste allerede er skrevet i den tråden jeg linker til der :h :GO
frogfish
Copepod
Copepod
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af frogfish »

Det er en lang tråd her på Saltvandsforum om Prodibio/Fattigmands Zeovit http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=18733
Tråden Knut-Arne refererer til på Aquafreaks er http://www.aquafreaks.no/forum/vannkjem ... dibio.html
Hans Fredrik
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Mig bekendt er min baggrund lavet af brændt keramik og er ikke lavet af nogen natur materialer. Jeg har ingen rowhaphos eller lignende. Alt filtrering er taget af akvariet undtagen skummeren.
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k har du nogle billeder af dit.? :)
Billede
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

af algerne eller bare selve baggrunden?
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"