Lys hqi/t5
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Viborg
Lys hqi/t5
Har tilfældigt faldet over denne side. Jeg har malawichiclider, men har dog altid drømt om saltvand. Synes bare ikke lige det er så smart med den der hqi lampe der hænger og svæver over baljen. Har nu læst en del indlæg herinde, og faldet over ordet t5 lys. Hvad er det, og er det så godt at du kan have koreller og bløddyr i akvariet??
vh Jan
vh Jan
T5 lys, er lysstofsrør, ligesom dem du sikkert har over dit ferskvandakvarie, men T5 er bare mindre i diameteren og noget kraftigere i lyset.
Men du kan sagtens have bløddyr og blød og læderkoraller under T5 lys, det vil nok kræve lidt med stenkoraller.
Men hvis du vil gøre dig selv en tjeneste burde du næsten starte med HQI lampe, for det vil gøre at du kan have næsten hvilke som helst koraller.
Men du kan sagtens have bløddyr og blød og læderkoraller under T5 lys, det vil nok kræve lidt med stenkoraller.
Men hvis du vil gøre dig selv en tjeneste burde du næsten starte med HQI lampe, for det vil gøre at du kan have næsten hvilke som helst koraller.
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Passer de så også i fatningen der sidder i armeraturet nu. Eller kan man rykke indmadet ud af den og indsætte de andre rør mm? Har en 530 l..hvad kræves der?Dantheman skrev:T5 lys, er lysstofsrør, ligesom dem du sikkert har over dit ferskvandakvarie, men T5 er bare mindre i diameteren og noget kraftigere i lyset.
vh JAn
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Er ikke i tvivl om at hqi er det bedsteDantheman skrev:nej T5's fatninger er lidt mindre, men til et 530 L vil det nok være bedst med hqi lamper, men det er jo selvfølgelig op til dig og hvad du nu vil holde af koraller og andet sjov i akvarietHavde det været mig så havde jeg smidt 2x 250 W over, eller bare 2 x 150W for at spare på elregningen hehe

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Nej, dem har man jo normalt inde i lyskassen, så de kan ikke ses.Niller skrev:Er ikke i tvivl om at hqi er det bedsteDantheman skrev:nej T5's fatninger er lidt mindre, men til et 530 L vil det nok være bedst med hqi lamper, men det er jo selvfølgelig op til dig og hvad du nu vil holde af koraller og andet sjov i akvarietHavde det været mig så havde jeg smidt 2x 250 W over, eller bare 2 x 150W for at spare på elregningen hehe
Men synes bare ikke det er særlig kønt når det hænger over akvariet, og lyser det ikke også hele stuen op?
Men ellers behøver hqilamper ikke at være så grimme. De kan have et (efter min mening) ret flot design. Og hvad angår blænding af lyset, så er det muligt at få nogle sider at sætte på lampen or at modvirke dette.
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Det er da også et spørgsmål om økonomi. Synes hqi er dyrer. men ved jo heller ikke hvad t5 vil koste over en 530l, hvis det skal være fornuftigt lys?mads-fisk skrev:Nej, dem har man jo normalt inde i lyskassen, så de kan ikke ses.Niller skrev:Er ikke i tvivl om at hqi er det bedsteDantheman skrev:nej T5's fatninger er lidt mindre, men til et 530 L vil det nok være bedst med hqi lamper, men det er jo selvfølgelig op til dig og hvad du nu vil holde af koraller og andet sjov i akvarietHavde det været mig så havde jeg smidt 2x 250 W over, eller bare 2 x 150W for at spare på elregningen hehe
Men synes bare ikke det er særlig kønt når det hænger over akvariet, og lyser det ikke også hele stuen op?
Men ellers behøver hqilamper ikke at være så grimme. De kan have et (efter min mening) ret flot design. Og hvad angår blænding af lyset, så er det muligt at få nogle sider at sætte på lampen or at modvirke dette.
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Og hvis der er hqi lamper, må der vel ikke være dækglas?? Har en lille søn der snart skulle få akvariet fyldt op med sine både såmads-fisk skrev:T5 rør giver ikke nær så meget lys som hqi. gør ved samme mængde watt forbrug. Derudover giver hqi også et flottere lys.
Hvorfor vil du ikke have hqi lamper hængende over vandet? T5 rørne skal da også hænge over vandet.

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Der må lige så gerne være dækglas når det er HQI som når det er T5 (dvs. der helst ikke skal være dækglas på overhovedet)Niller skrev:Og hvis der er hqi lamper, må der vel ikke være dækglas?? Har en lille søn der snart skulle få akvariet fyldt op med sine både såmads-fisk skrev:T5 rør giver ikke nær så meget lys som hqi. gør ved samme mængde watt forbrug. Derudover giver hqi også et flottere lys.
Hvorfor vil du ikke have hqi lamper hængende over vandet? T5 rørne skal da også hænge over vandet.
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Kan man så få en hqi lampe med de to rør i, og der skal vel også være et blåt rør i den?? og hvis såfald hvad koster den ny/ brugtAllanH skrev:du skal i hvertfald have 6-8 T5 rør, det vil sige at du skal ud og have ca de 8 t5 controlere + fatninger og rør det vil løbe op i det samme som en 2 brugte HQI lamper, eller mere..
Jeg har faktisk en god en til salg her, en 150 W, men som blåt rør har jeg 2x T5 compact rør ved siden af. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2104
hvis dit akvarie er over 50 cm højt skal du i hvertfald have en 250 W ellers vil du blive træt af det.. prisen på en 2x250W hqi er meget svingende, det kommer meget an på mærke, alder, og udseende på lampen, men følg med under salg her på forumet, der er sommetider nogen der har lamper til salg til en rimelig pris.. hvis du skal købe fra ny er det en hel anden snak, der er lamperne noget mere pebret, men man kan dog få billige lamper i tyskland, som også er kvallitets lamper..
hqi lamper er anderledes end T5 og T8 rør, Hqi er en pærer som sættes ned mellen to fatninger som har en afstand af ca 10-15 Cm.. og de bliver MEGET varme, så hqi lamper er ikke nogen man sådan kan få i kompakt størelse, der er dog lavet HQi lamper som er meget lille og diskret størrelse, men der skal du op omkring 6-7000 fra ny..
hqi lamper er anderledes end T5 og T8 rør, Hqi er en pærer som sættes ned mellen to fatninger som har en afstand af ca 10-15 Cm.. og de bliver MEGET varme, så hqi lamper er ikke nogen man sådan kan få i kompakt størelse, der er dog lavet HQi lamper som er meget lille og diskret størrelse, men der skal du op omkring 6-7000 fra ny..
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
En lampe med to stk. 250 W. + blåt lys, kan nogen gange fås for 2500-3000 for brugt.Niller skrev:Kan man så få en hqi lampe med de to rør i, og der skal vel også være et blåt rør i den?? og hvis såfald hvad koster den ny/ brugtAllanH skrev:du skal i hvertfald have 6-8 T5 rør, det vil sige at du skal ud og have ca de 8 t5 controlere + fatninger og rør det vil løbe op i det samme som en 2 brugte HQI lamper, eller mere..
- Niller
- Foxface
- Reactions:
- 19
Var godt klar over at de var dyre. Akv er 55*60*160. Hvad ville det koste i t5 eller t8. Har jo muligheden for at bukke /lave et fornuftigt lyskasse i rustfri eller alu. da jeg er blikkenslager. Og kunne jo starte med det.AllanH skrev:hvis dit akvarie er over 50 cm højt skal du i hvertfald have en 250 W ellers vil du blive træt af det.. prisen på en 2x250W hqi er meget svingende, det kommer meget an på mærke, alder, og udseende på lampen, men følg med under salg her på forumet, der er sommetider nogen der har lamper til salg til en rimelig pris.. hvis du skal købe fra ny er det en hel anden snak, der er lamperne noget mere pebret, men man kan dog få billige lamper i tyskland, som også er kvallitets lamper..
Det lidt noget fis! Hvis hans akvarie er 50cm højt SKAL han da ikk have en 250W, jeg kører med 150W og det går da helt fint, kommer godt med lys i bunden, har endda en acropora, en af dem med lange fjerlignende polyppe som gror fint i bunden.AllanH skrev:hvis dit akvarie er over 50 cm højt skal du i hvertfald have en 250 W ellers vil du blive træt af det.. prisen på en 2x250W hqi er meget svingende, det kommer meget an på mærke, alder, og udseende på lampen, men følg med under salg her på forumet, der er sommetider nogen der har lamper til salg til en rimelig pris.. hvis du skal købe fra ny er det en hel anden snak, der er lamperne noget mere pebret, men man kan dog få billige lamper i tyskland, som også er kvallitets lamper..
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Du kunne jo også starte billigt med t5.
Din første bil var vel heller ikke en Porche!
t5 giver 3 gange så meget som t8 som er de almindlige rør.
på e-akvariet.dk har de gode priser.
Din første bil var vel heller ikke en Porche!
t5 giver 3 gange så meget som t8 som er de almindlige rør.
på e-akvariet.dk har de gode priser.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Ja Ja jeg ved godt HQI er best, men penge penge penge det kan jo gå hurtig med saltvand, jeg mener det er best at starte stille ud, så ved man også bedere hvad man vil sener. Du kan altid bruge t5 på ferskvandakv. så spare du lidt strøn der!
Min første bil var en lord øh ford, køre 3 dage og 5 på værksted.
Min første bil var en lord øh ford, køre 3 dage og 5 på værksted.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Dan - Giv råd ud fra teorien og ikke ud fra hvad du har til salg ! Desuden så er der INGEN der gider 600 indlæg om salg af det samme i alverdens tråde. Ja du kan nævne det, men så er det vel også fint og man kan gå til salgs afdelingen ikke...
Jeg ville også vælge 2x250 watt HQI hvis det var, og er sikker på at det er billigere.
Omvendt bliver det vel en 6x80 watt T5 som vel bliver ca. 6x300 for controllere, 6x150 for rør, 6x100 for reflektorer, 12x10 til fatninger - så altså en 3500, dertil kommer så ledning og andet gejl.
For de penge kan man enten købe brugt HQI eller endda næsten sprit nyt bygselv
Jeg ville også vælge 2x250 watt HQI hvis det var, og er sikker på at det er billigere.
Omvendt bliver det vel en 6x80 watt T5 som vel bliver ca. 6x300 for controllere, 6x150 for rør, 6x100 for reflektorer, 12x10 til fatninger - så altså en 3500, dertil kommer så ledning og andet gejl.
For de penge kan man enten købe brugt HQI eller endda næsten sprit nyt bygselv

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Dantheman skrev:Det lidt noget fis! Hvis hans akvarie er 50cm højt SKAL han da ikk have en 250W, jeg kører med 150W og det går da helt fint, kommer godt med lys i bunden, har endda en acropora, en af dem med lange fjerlignende polyppe som gror fint i bunden.AllanH skrev:hvis dit akvarie er over 50 cm højt skal du i hvertfald have en 250 W ellers vil du blive træt af det.. prisen på en 2x250W hqi er meget svingende, det kommer meget an på mærke, alder, og udseende på lampen, men følg med under salg her på forumet, der er sommetider nogen der har lamper til salg til en rimelig pris.. hvis du skal købe fra ny er det en hel anden snak, der er lamperne noget mere pebret, men man kan dog få billige lamper i tyskland, som også er kvallitets lamper..
det er ikke noget fis jeg siger.. der er nogen der har mere forstand på det end du har dan, ikke at jeg siger det er mig, men hvis man vil være sikker på at have lys nok på bunden af et 50-60 cm højt akvarie skal man have fat i 2x250W HQI lamper, og kan ikke se hvad fordel han skulle have i at købe din hqi lampe, da han skal bruge minimum 2 lamper, og så skal han ud og finde den anden lampe et sted..
det er bedre at købe 2 lamper sammen hvis man skal have 2..
det er ikke noget fis jeg siger.. der er nogen der har mere forstand på det end du har dan, ikke at jeg siger det er mig, men hvis man vil være sikker på at have lys nok på bunden af et 50-60 cm højt akvarie skal man have fat i 2x250W HQI lamper, og kan ikke se hvad fordel han skulle have i at købe din hqi lampe, da han skal bruge minimum 2 lamper, og så skal han ud og finde den anden lampe et sted..
det er bedre at købe 2 lamper sammen hvis man skal have 2..[/quote]
Ja nu siger du 50-60, før du sagde du 50cm dybt, og der er 150W'er gode nok
det er bedre at købe 2 lamper sammen hvis man skal have 2..[/quote]
Ja nu siger du 50-60, før du sagde du 50cm dybt, og der er 150W'er gode nok
det bliver for langhåret det her....
men efter som du selv kan byge i alu eller stål så ville jeg bestemt byge en lang kasse / armatur til 2 e40 fatninger og så komme 2*250W hqi i. det kan skruges sammen for 1400.- det er inklusiv 2 fatninger og 2 starter. så skal du bare ud og finde nogle fornuftige brænderer bud 510.-/stk så er du på 2500.- ca. der til ville jeg skaffe mig 1-2 t5 54W byg selv sæt til 350.- eller et færdigt armatur med reflektor 1100.- det er da til at forstå.- så for ganske få pænge kan du byge dig et ganske fornuftigt armatur. hvor priserne stammer fra ja sænd mig en pb så får du et link. jeg siger butiken liger ikke langt fra dig.
men efter som du selv kan byge i alu eller stål så ville jeg bestemt byge en lang kasse / armatur til 2 e40 fatninger og så komme 2*250W hqi i. det kan skruges sammen for 1400.- det er inklusiv 2 fatninger og 2 starter. så skal du bare ud og finde nogle fornuftige brænderer bud 510.-/stk så er du på 2500.- ca. der til ville jeg skaffe mig 1-2 t5 54W byg selv sæt til 350.- eller et færdigt armatur med reflektor 1100.- det er da til at forstå.- så for ganske få pænge kan du byge dig et ganske fornuftigt armatur. hvor priserne stammer fra ja sænd mig en pb så får du et link. jeg siger butiken liger ikke langt fra dig.