Salimeter virker, eller gør det?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Salimeter virker, eller gør det?
Hej i forum.
Jeg har et Aqua Medic salimeter.
Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan stole på det. Jeg har skiftet vand ud og nu siger det, at der er noget for lidt salt i vandet!
Jeg har efterhånden fyldt et halvt kg. ekstra salt i (akvariet er 85L) og salimeteret siger 1.010.
Det der så gør at jeg er så meget i tvivl er at jeg syntes det virker af meget salt jeg skal fylde i, plus der er mange af små dyrene i stenene som kommer frem lige pludselig + der ligger 2 døde sø ederkopper (tror jeg nok det er, lidt lige som en søstjerne bare med mindre krop og lange tynde arme).
Hvad skal jeg gøre? For er der for lidt salt i, så er det ikke godt, og for meget er jo heller ikke godt.
Jeg har et Aqua Medic salimeter.
Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan stole på det. Jeg har skiftet vand ud og nu siger det, at der er noget for lidt salt i vandet!
Jeg har efterhånden fyldt et halvt kg. ekstra salt i (akvariet er 85L) og salimeteret siger 1.010.
Det der så gør at jeg er så meget i tvivl er at jeg syntes det virker af meget salt jeg skal fylde i, plus der er mange af små dyrene i stenene som kommer frem lige pludselig + der ligger 2 døde sø ederkopper (tror jeg nok det er, lidt lige som en søstjerne bare med mindre krop og lange tynde arme).
Hvad skal jeg gøre? For er der for lidt salt i, så er det ikke godt, og for meget er jo heller ikke godt.
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: Salimeter virker, eller gør det?
Er det et med viser der flytter sig, eller er det et der flyder? Hvis det er med viser kan viseren godt sætte sig fast. Vi panikkede næsten den anden dag da saltindholdet i følge vores lå på 1007
Er det derimod en af de der flyder er de rimelig præcise, da det blot er et spørgsmål om hvor meget vand den skubber væk med sin egen vægt, og jo tungere vandet er jo mindre skubber den væk, og jo højere flyder den...
Mvh Anette

Er det derimod en af de der flyder er de rimelig præcise, da det blot er et spørgsmål om hvor meget vand den skubber væk med sin egen vægt, og jo tungere vandet er jo mindre skubber den væk, og jo højere flyder den...
Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Har du en ide om hvor meget salt du har pr. liter nu?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det er et som flyder.
Nej det har jeg faktisk ikke. Ved godt det er lidt skidt ikke at vide det, men har fyldt noget i nu her for at få det lidt op.
Men jeg fyldte i efter hvad der stod på pakken. 400G pr 12 L!
Syntes der er rigtig mange af de små dyr som kommer frem fra stenene nu. Er ikke sikker på de har det helt godt. De vil vel også reagere sådan hvis der ikke var salt nok i, ikke sandt?
Nej det har jeg faktisk ikke. Ved godt det er lidt skidt ikke at vide det, men har fyldt noget i nu her for at få det lidt op.
Men jeg fyldte i efter hvad der stod på pakken. 400G pr 12 L!
Syntes der er rigtig mange af de små dyr som kommer frem fra stenene nu. Er ikke sikker på de har det helt godt. De vil vel også reagere sådan hvis der ikke var salt nok i, ikke sandt?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
jeg ved ikke om 400g pr 12 liter er så galt. for at få 1025-1026 med red sea skal man bruge omkrin 380 pr 10 liter vand.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nu har jeg prøvet at blande noget og fylde noget i. Det blev måske lidt en stærk blanding som kom i akvariet. Håber sku ikke jeg har slået for mange ting ihjel. 

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Hvad har du i akvariet ud over de smådyr der følger med stenene?
Mængden af salt lyder meget fornuftigt i forholdtil vand, men det stemmer jo bestemt ikke med saltindholdet. Kan du se at saltmåleren ændrer position i vandet når du kommer mere koncentreret saltvand i?
Mængden af salt lyder meget fornuftigt i forholdtil vand, men det stemmer jo bestemt ikke med saltindholdet. Kan du se at saltmåleren ændrer position i vandet når du kommer mere koncentreret saltvand i?
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har kun sten og to turbo snegle. De kom i, i går. Den ene gik straks i gang med at spise løs mens den anden kravlede om bag en sten. I morges sad begge der omme helt foldet sammen.
Ja det stiger lige så stille. Nu har det fået noget salt og så må jeg lige vente og se i aften hvordan det ser ud der!
Er sku blevet i noget dårligt humør nu, håber virkelig ikke at mit lille fine akvarie skal "gå i stykker"
Ja det stiger lige så stille. Nu har det fået noget salt og så må jeg lige vente og se i aften hvordan det ser ud der!
Er sku blevet i noget dårligt humør nu, håber virkelig ikke at mit lille fine akvarie skal "gå i stykker"

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Det skal nok gå så! Jeg gætter på det ikke har kørt så længe. Hvis du bare får saliniteten op stille og roligt igen, så det bliver stabilt på de 1020-1025, tror jeg ikke der er noget problem i det. Du har måske midstet/mister dine turbo snegle, men jeg tror som nok stenene skal overleve. Noget af podset går nok til, men der skal nok være meget der overlever. Og skulle de se meget døde ud, så smid en enkelt "levende" sten ned til dem, så blomstrer livet hurtigt igen.
Og op med humøret igen
Altid noget du opdagede det....
Mvh Anette
Og op med humøret igen

Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
thyme.. red sea forskriver at det skal ligge på 1021 er der nogen special grund til det?? du hæver måske bare dit så det ligger på de1025/26
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Du har nok ret Anette. Du har sku reddet min weekend
Var lige ved at gå helt i panik...
Det er bare så pokkers svært at vurdere hvad man skal gøre, når man ikke ved så meget om det hele endnu.

Det er bare så pokkers svært at vurdere hvad man skal gøre, når man ikke ved så meget om det hele endnu.
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Hej Anders.
Jeg har også Aqua Medic + et JBL salimeter og begge viser det samme.
Tror ofte salt mængden på pakker er beregnet på osmosevand.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg kørte i en længere periode med en salinitet på 1021 og det gik fint havde dog nogen problemer med min hystrix der var meget hvid, og døde i spidserne. De fleste steder anbefaler man at saliniteten skal ligge på 1025 så jeg hældte den manglende mængde salt i ferskvandkaret så den i løbet af en uge kom op på det anbefalede. i løbet af meget kort tid fik min hystrix meget mere farve og generelt vokser alle koraller hurtigere.lykke skrev:thyme.. red sea forskriver at det skal ligge på 1021 er der nogen special grund til det?? du hæver måske bare dit så det ligger på de1025/26
og nu holder jeg fast i de 1025
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
når ok så hæver jeg også min lidt 

- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Må lige tilføje jeg har skaffet et JBL salimeter mere, det viser +1.Hobbyakvaristen skrev:Hej Anders.
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Andersnt..Køb en flydevægt mere, for at kontrolere om din gamle er istykker, skal det være super godt, så investere i et refraktometer. Det er hurtigt, nem og præcis.
Den normale salinitet på revet mener jeg ligger på 35 0/00 (ppt) eller 1.025-1.026 SG, så den må være at tilstræbe i akvariet.
Den normale salinitet på revet mener jeg ligger på 35 0/00 (ppt) eller 1.025-1.026 SG, så den må være at tilstræbe i akvariet.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tror jeg vist også jeg bliver nødt til.
Jeg er i gang med at bringe saltbalancen op. Pt. gør jeg det ved at tage noget vand ud af akvariet, blande salt i indtil salimeteret siger at det er fint, lader det cirkulere med en pumpe i vandet i et stykke tid, inden jeg stille og roligt blander det i vandet igen. Det tager bare MEGET lang tid. Er der en som har en bedre metode?
Jeg er i gang med at bringe saltbalancen op. Pt. gør jeg det ved at tage noget vand ud af akvariet, blande salt i indtil salimeteret siger at det er fint, lader det cirkulere med en pumpe i vandet i et stykke tid, inden jeg stille og roligt blander det i vandet igen. Det tager bare MEGET lang tid. Er der en som har en bedre metode?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvis du ikke kender din saliniteter det så ikke svært at justere?
Engang jeg skulle justere brugte jeg aquacalculator til at regne ud hvor meget salt der manglede. Den mængde blandede jeg i 10 liter vand og brugte som min ferskvands påfyldning (automatisk med osmolator)
Så kom den langsomt og jævnt op, så skiftet ikke stresser dyrene
Engang jeg skulle justere brugte jeg aquacalculator til at regne ud hvor meget salt der manglede. Den mængde blandede jeg i 10 liter vand og brugte som min ferskvands påfyldning (automatisk med osmolator)
Så kom den langsomt og jævnt op, så skiftet ikke stresser dyrene
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Det lyder da godt
Kan du se nogen ændring på saliniteten? Hvordan går det ellers med det, og har dyrene det godt? Håber humøret er kommet op igen
Mvh Anette..

Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm
Var det, det program du brugte thyme?
Anette det er det helt sikkert. Men tror jeg har taget livet af sneglene samt en del andre små ting. Men hvis dette skulle være mine "lærepenge" så kan jeg godt acceptere det, det er bare ærgeligt alligevel!
Var det, det program du brugte thyme?
Anette det er det helt sikkert. Men tror jeg har taget livet af sneglene samt en del andre små ting. Men hvis dette skulle være mine "lærepenge" så kan jeg godt acceptere det, det er bare ærgeligt alligevel!

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja det er den
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Kan simpelthen ikke forstå det. Det program siger jeg skal bruge 1410g salt for at opnå den rigtige balance. Det virker da helt vildt at jeg skal tilføje så meget ekstra syntes jeg! MEn hvis det er sandt så kan jeg da godt forstå at mine snegle og smådyr har haft det dårligt...
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg skulle tilføre omkring 600 g for at få min fra 1021 til 1025 i min 120 liters. Så jeg tror den passer nogenlunde. Men det er selvfølglig en god ide at måle løbende