VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hvilken returpumpe??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Hvilken returpumpe??

Indlæg af christiantt »

Jeg skal have fundet en returpumpe til det kommende 650 liters akvarie. Det bliver en Bubble Master 200 skummer. Hvilken returpumpe burde jeg gå efter??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken returpumpe??

Indlæg af Carsten »

Uden tvivl en Red Dragon. Den er dyrere end så mange andre pumper, men den kører bare derud af.
Synes heller ikke den er helt så krævende watt mæssigt
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Jamen, hvor mange l/t skal jeg gå efter?? :dontknow:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mon ikke en pumpe på 4000 eller 6500 liter burde kunne klare det.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Jeg har lige kigget på Red Dragon pumper, og syntes at det er lidt hidsige i priserne. Er der ikke andre gode mærker??
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvis du har plads til den uden for sumpen, så kunne en Deltec måske bruges? Jeg overvejer ihvertifalde at returpumpen skal sidde eksternt i mit næste akvarie.
Vil sikkert købe en RedDragon..

Nogen der kender ATB's pumper?
Deres skummere er vildt populære i usa har jeg indtryk af?

Se deres hjemmeside her:
http://www.aquariumtechnik.at/pumpen.html
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hmmm,det ligner dog frygtelig meget en laguna :smash:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den pumpe ligner en Red Dargon temmeligt meget bort set fra farven og så den luftindsugnings studs foran.

Jeg har set deres kegleskummere i funktion, hos Korallenzucht(jeg var så naiv indtil for 10 minutter siden, at jeg troede det var nogle som Korallenzucht selv havde lavet) Og de fungerede fint.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ah jeg var ret sikker på at KZ's skummere var nogle de selv fik produceret? ATB kegle skummerne ligner self en del.. Nå men det er en anden snak.. Grunden til at jeg bragte ATB pumperne op var netop at de lignede RD en del..

/Henrik
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Der er slet ingen grund til at vælge en så kræftig pumpe, hvad skal du da bruge at det vand nede i sumpen for!
Det er bare en strømslugende måde at lave cirkulation på!

Du skal kun have det som din skummer er opgivet til at skulle fødes med, eller vil en finger regl værer 2xvolume i timen, selføldig + det som går tabt i løftehøjden. så en Aquabee 2001 eller 3000 jeg vil dog anbefale en Aquasystem pumpe de virke til at værer god kvaligtet.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... =16&page=1 eller http://www.atlantisonline.net/Saltvand/ ... w-jet.html

Så spar pengene på pumpen og strømmen og køb nogle stor flotte koraller istedet :y
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

jeg har nu været rigtig glad for min deltec 8070
Mvh Hendrix
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvam skrev:Der er slet ingen grund til at vælge en så kræftig pumpe, hvad skal du da bruge at det vand nede i sumpen for!
Det er bare en strømslugende måde at lave cirkulation på!

Du skal kun have det som din skummer er opgivet til at skulle fødes med, eller vil en finger regl værer 2xvolume i timen, selføldig + det som går tabt i løftehøjden. så en Aquabee 2001 eller 3000 jeg vil dog anbefale en Aquasystem pumpe de virke til at værer god kvaligtet.
Der var da ikke nogen der snakkede om en speciel kraftig pumpe?
Jeg vil da også mene at en 4000 - 6000l/t passer til mange akvarier?
RD og Deltec er jo bare noget anden kvalitet - De bruger også mindre strøm end de billige.. Jeg køber helt sikkert en kvali returpumpe næste gang jeg skal ud og investere (Har haft OR2500 og nu en NJ2300)

/Henrik
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg er nu rigtig godt tilfreds med min Ocean runner 3500, men selvfølgelig smag og behag :)

/Magnus
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg er enig med hvam!
det er bare det minus ved aquabee at de går lidt i stå...... når de slukkes ,så skal de løftes op til vandoverfladen for at starte igen.;,
ved dog ikke om det er samme tilfælde når de bruges som retur...
selv ville jeg bruge en eheim 1260
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

ole. skrev: det er bare det minus ved aquabee at de går lidt i stå...... når de slukkes ,så skal de løftes op til vandoverfladen for at starte igen.;,
ved dog ikke om det er samme tilfælde når de bruges som retur...
Det har jeg nu aldrig været ude for hverken med mine up500 eller min up2000/1...

/Magnus
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Jeg syntes også ret tit min Aquabee'er ikke kan starte igen selv når de er blevet et år gammel!

Jeg har lige målt strømforbrug på en New-jet 3000 fra Aquarium Systems, den står til at bruge 55w men med en løftehøjde på 150cm målte vi et forbrug på 22-28w. Vi målte med flere forskællige måler, den måling på 22w belv målt med et måler der også tog højde for volt og ikke kun amp som den der målte 28w.

Så Newjet 3000 er mit valg til mit 900Ls porjekt!

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Hvam skrev:Jeg syntes også ret tit min Aquabee'er ikke kan starte igen selv når de er blevet et år gammel!

Jeg har lige målt strømforbrug på en New-jet 3000 fra Aquarium Systems, den står til at bruge 55w men med en løftehøjde på 150cm målte vi et forbrug på 22-28w. Vi målte med flere forskællige måler, den måling på 22w belv målt med et måler der også tog højde for volt og ikke kun amp som den der målte 28w.

Så Newjet 3000 er mit valg til mit 900Ls porjekt!
De er også rigtig billige pumper med ok ydelse. Håber kvaliteten er god i længden for jeg har også købt en, dog modellen mindre :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

afgir de billige pumper mere varme,for så skal man da bruge de sparte penge på at nedkøle istedet :undecided:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

ole. skrev:afgir de billige pumper mere varme,for så skal man da bruge de sparte penge på at nedkøle istedet :undecided:
Det er jeg også spændt på om den gør. Hvis den afgiver for meget varme, så vil jeg nok prøve at sætte den uden for sumpen, for det kan den også bruges eksternt såvel som internt. Fx. sætte den i en seperat spand med vand. Håber selvfølgelig at den er is kold selvom det nok er lidt for meget at håbe på ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvis jeg skulle vælge en ny billig intern returpumpe ville jeg også vælge en NewJet igen. Min 2300 er helt fin.
Med hensyn til temperaturen.. Så kan jeg fortælle at min OceanRunner varmede vandet meget mere end min NJ gør. Efter et døgn var temperaturen med min OR ca 1 grad højere end med NJ'en.

Det er mest pga af varmen jeg håber at få plads til at stille min næste retur pumpe tørt uden for sumpen. Overvejer en løsning hvor den står i et seperat tomt kammer forbundet med en rørgennemgang indtil returkammeret. Således at hvis den springer læk bliiver pumpe kammeret fyldt og vandet render blot over og tilbage til sumpen når kanten er nået. Det kræver selvfølgelig at returen kan køre både i og uden for sumpen.

Tror der er et par ting som afgør hvor meget varme de afgiver, dels effektiviteten af pumpen men mest hvor hårdt pumpen skal arbejde (Løfte højt, mange knæk, for små rør etc). Ligeledes må de også bruge mere strøm når den skal arbejde hårdere.
Det er klart at jo mindre W pr L/T jo mindre varme afgiver de.
Alle de Watt som ikke bliver til L/T bliver til varme.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Musiker skrev: Det er mest pga af varmen jeg håber at få plads til at stille min næste retur pumpe tørt uden for sumpen. Overvejer en løsning hvor den står i et seperat tomt kammer forbundet med en rørgennemgang indtil returkammeret. Således at hvis den springer læk bliiver pumpe kammeret fyldt og vandet render blot over og tilbage til sumpen når kanten er nået. Det kræver selvfølgelig at returen kan køre både i og uden for sumpen.
.
Musiker: Din NewJet kan jo godt ombygges til at stå uden for sumpen, så du du behøver skam ikke at købe en helt ny pumpe.

Mht. varme, så prøvede jeg at skrue ned for mine Tunze pumpers hastighed og det reducerede også varmen med 1,2 grader.

Generelt synes jeg at ca. en plovmand for en NewJet returpumpe er meget billigt. Har set et par Red Dragon, hvor aksen/propellen gik i stykker, så selv det bedste kan altså fejle.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Selvfølgelig kan selv det bedste fejle. Men jeg er rimelig kvalitets bevidst og køber gerne noget som koster mere hvis ellers kvaliteten følger prisen. Min NJ er under et år gammel og den vibrere mere nu end da jeg købte den og giver heller ikke samme mængde af vand. Selvom jeg renser den. Til prisen er det ok.

Jeg vil forvente følgende af en dyr pumpe:
- At den larmer mindre
- At den er mere energieffektiv
- At den har en meget længere levetid ved korrekt brug.

Jeg ved godt min NJ kan ombygges til ekstern brug og har overvejet det, men der er flere ting i det:
- Pt har jeg ikke plads ved siden af sumpen til en retur pumpe

- Der skal jo være vand i slangen over til pumpen for den kan starte. Så man skal sikre sig at hævert effekten fra sump til pumpe aldrig stopper (Luft i toppen af slangen). Kan ikke lige gennemskue om der vil være vand nok ved rotoren eks.vis efter en elafbrydelse? Første gang man starter skal man ihvertifalde lige have vand i systemet på en eller anden måde?

- Når NJ'en er konfigureret til ekstern sidder dækslerne ikke specielt godt efter min mening. Det kunne nemt give vand på gulvet.. EDIT: Bedre end på Aquabee, men ikke super konstruktion

Måden jeg ville løse det på var ved at lave et hul i sumpen til at montere pumpen på (via en silikone muffe selvfølgelig og alt efter hvor nervøs jeg er for læk i forbindelse med retur pumpen kunne jeg finde på at stille den i et kammer hvor toppen af glasset slutter lidt under niveauet på resten af sumpen. Således at hvis det kammer skulle blive fyldt med vand vil det blot rende tilbage i sumpen.
Hvis pumpen står i et kammer kan den selvfølgelig blive noget sværere at servicere.. Så løsningen kan meget vel være at jeg blot laver en vandalarm, eller lever med risikoen, hehe..
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

jeg er nu også meget tilfreds med min Eheim 5000, men den er vist også lidt dyrer end en del af de tilligere nævnte
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"