hvidt dyr

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

hvidt dyr

Indlæg af michael26 »

Kan godt bruge lidt hjælp, min oliven kirug har fået et klamt stort dyr med sorte øjne på siden, og den suger jo nok blod..... :naughty:
jeg kunne godt tænke mit et link så jeg kan læse lidt om det...tak
michael.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvidt dyr

Indlæg af Carsten »

Det er nok en isopod, også kaldet fiskelus. Den fisk skal fanges op og have lusen fjernet.
Senest rettet af Carsten lør 24. maj 2008 07:57, rettet i alt 1 gang.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af michael26 »

ja jeg tænkte det nok, men tror jeg får min kamp med at fange den...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Enig med Carsten - det lyder som en Isopod. Jeg har selv haft sådan nogle fætre på et tidspunkt og du ønsker ikke de begynder at formere sig.... Det behøver kun at være én, for at det går galt. En enkelt, befrugtet hun, kan danne grundlag for en bestand (som så yderligere formerer sig...).

Du får en hel skov af hits, hvis du bare googler "isopod", så includér evt. "marine", "aquarium" o.l.
Isopoda er en familie med sindsygt mange arter og de findes i alle miljøer - ikke kun i saltvand. Det er rovdyrene du skal koncentrere dig om. Det er masser af isopoder, der agerer skraldemænd og aldrig vil angribe fisk og andet levende.
Der har været et par artikler i Reefkeeping - eks. : http://www.reefkeeping.com/issues/2002-05/rs/index.php

Sæt en fiskefælde op, så du kan få den pillet af fisken. Du burde lige kunne nipse den med en pincet men pas på ikke at skade fisken unødigt. Du skal skynde dig, inden den slipper sit greb. Den er ikke sådan liiiige at finde igen.
Lad være med at jagte fisken med et net - det stresser alle beboere i akvariet.

/Kim
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af michael26 »

satan..... den var væk da jeg skulle fange den...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tjah - så skal du jo håbe på, at det bliver den eneste du kommer til at se :be:
Hold øje med dine fisk i den næste tid. Dukker der flere op, har du et problem - ellers kan du tage det roligt.

/Kim
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af michael26 »

hvis nu det går helt galt, kan de så leve hvis der ikke er nogle fisk i ...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Ja, desværre.
Men i den artikel i Reefkeeping mener jeg der er et par metoder til at slippe af med dem igen.

/Kim
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

I følge reefkeeping skal du igang med et net:
The only way to rid an aquarium of these animals is to catch them all, which although tedious, is possible. Generally, this involves using a sacrificial fish, usually something easy to catch and moderately large. A yellow tang is a good choice for this because the fish's color pattern allows easy determination of the presence of the parasite. The other fish in the tank are collected and removed to a quarantine tank, and the "bait" fish is introduced. This fish is checked periodically and, if the parasites are seen on it, it is netted and removed to a flat surface where it may be immobilized with a wet paper towel. The parasite is removed with a pair of tweezers or forceps. The fish is then returned to the tank, and the procedure repeated. Often the parasites are nocturnal; consequently, the fish will have to be examined before the lights come on. The aquarium is probably free of the parasites if none are seen on the fish for a month or so after the last one has been collected.
Og pas nu på nallerne, hvis det er en stor basse :devily:
About 15 years ago, I had a student who was holding in her clenched hand a 1.5 inch long Aegid. The bug cut through the flesh of her palm, dug in, and started to eat HER. Her vocal response was rather impressive. So was the tenacity of the isopod, it was HARD to remove!
Her er et link til hele artiklen: http://www.reefkeeping.com/issues/2002-05/rs/index.php

/Magnus
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Indlæg af theomi »

Kan ikke huske hvor jeg læste det men de dør efter omkring 4 måneder uden føde (Fiskeblod)...
Så hvis du finder flere bliver du nok nødt til at sætte et extra akvarie op til dine fisk og sørge for at ingen af isopoderne følger med...
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Besvar

Tilbage til "Sygdom"