Ide til nyt setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Ide til nyt setup

Indlæg af Brian »

Når afgangsprojektet bliver kedeligt kan man altid sidde filosofere over et kommende setup hjemme i stuen ;)
Kraftigt inspireret af blandt andet dette svenske setups mål samt dette engelske setups cirkulation, har jeg udtænkt følgende. Akvarie med målene 160x40x55 (LxBxH). Evt +/- nogle cm i længde og højde ! Langt og smalt ja, men det skyldes møblet det skal stå på.
Desuden vil indretningen blive en 2-3 lave flade øer, og således ingen høje opbygninger der kræver dybde.

Foreslået teknik :

- 2x250 watt HQI.
- 2x T5 blå rør.
- Lyskasse med blæsere.
- Deltec MC500 skummer.
- 1000-2000 L/h powerhead til overløb, udblæs bag sten.
- Stream 12000 ell 20000 L/h til cirkulation med 2 udgange via 50mm fittings samt controller med lysføler.
- Varmelegeme i overløb.
- Kontakt i overløb til osmose påfyldning via 500 L/h powerhead.
- Dunk i skab under akvarie med osmosevand med calcium, blandes via 500 L/h powerhead der køre on off i fast interval.

Det vil blive et mixet setup med hovedvægt på SPS koraller, få små fisk samt intet bundlag da det helt sikkert vil flyve rundt. Akvariet vil få højt flow i den ene ende samt mindre i det anden hvilket skal udnyttes til korrekt placering af koral arter ;)

Lad mig høre hvad din hjerne siger til en sådan løsning !!
Vedhæftede filer
Akvarie plan !
Akvarie plan !
akv-plan.JPG (34.67 KiB) Vist 1572 gange
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg ville nok forsøge at lave stream-rørerne med blødere knæk .... Først noget y-agtigt og derefter noget blødt slange - tror du mister meget ydelse med 2x 90 grader knæk.

Der er noget med MC500 og vandhøjden ... Men det må du styre med osmolatorkontakt. Jeg har et ligende setup vedr.osmolator og har to flydekontakter i sumpen som begge skal vise vandmangel for at der pumpes. Bare for en sikkerheds skyld. Og i dit tilfælde VIL sneglene kravle ind i overløbet!

/Erik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hougaard - God ide med Y fitting og så slange derfra !

Angående MC500 så skal den bare hænge 80mm under vandspejlet så det er blot at lave en lille acryl fod til den feks.

Ang osmose påfyld så bliver det måske med 2 afbrydere ja.

Ang snegle så kan jeg enten lave låg eller lave en kant fra toppen af kammen skrå ned mod vandspejlet på akvarie siden igen, så skulle det være ok.

Og tak for inputs.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

80mm under vandspejlet? - ifølge den her er det 120mm

http://www.deltecaquariumsolutions.com/ ... 500(2).pdf

Men det var nu mere "max.depth" punktet jeg tænkte på, men det jeg mente var at du nok skulle sætte osmolatorkontakten så langt ned i overløbet at det passer med "max.depth".

/Erik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad så med de snegle der er så små at de ikke bliver fanget af låget?? Og som bare kravler forbi i rillerne, de bliver jo da også store.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Spændende setup Brian.

Jeg bladrede lige de to links igennem, og jeg kan godt se det smarte i stream-setup´et ved ham den engelske fyr.
Der er pladsbesparende og lettilgængeligt.
Men som Hougaard siger, så er der ikke tryk nok i streampumperne til sådan et setup.
Og jeg tror helt ærligt, at hvis du begynder med et y-stykke, samt 45graders vinkler eller slange, så kommer det til at fylde for meget i det lille kammer. Fittings fylder en hel del i 50 mm! ;)
Så jeg ville nok vælge 2 streampumper istedet.

Men hvis du skal til at rode med det, så er det denne fitting du skal bruge. - vedlægger billede -
De kan desværre ikke købes ret mange steder, og laves kun i 50 og 63mm.

Alternativt kan man selv lave dem ud af en 90 graders vinkel og en muffe - (og en geringssav og noget tangit ;-) )
Vedhæftede filer
121.jpg
121.jpg (33.28 KiB) Vist 1500 gange
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hvorfor ikke lave en waveboks, til tunzen- der kan da snildt laves en DIY waveboks ved siden af Overløbskassen.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Y-Stykket og så 2x45 graders tror jeg godt kunne gå, evt dreje skummeren rundt og hvem ved om der kunne være mini refugie også ;)

2x Stream også en mulighed ?

Ohhh og waveboks.... Den skal jeg lige tænke lidt over ;)

Masser af fede ideer - takker. Utroligt at ingen har sagt at det er en dårlig ide da det kun bliver 40 bredt men hvis man se på det svenske setup så ser det nu fedt ud med sådan en lang lav opbygning med øer !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ved nærmere eftertanke så tror jeg ikke at dette lange smalle setup kan nøjes med en enkelt waveboks i den ene ende ? Tror det vil blive alt for dødt i den anden ende og at jeg ikke vil kunne sende en bølge afsted ofte nok til at holde et højt nok flow til SPS koraller.

Så jeg tror jeg vil satse på 2x 12.000 liters streams med en controller. Disse samt lamperne vil jeg desuden kunne bruge i fremtidige setups, hvilket helt sikkert bliver aktuelt efter et par år !
Jeg kan altid bore ud til 2 og så starte med en hvis økonomien ikke passer ;)

Ang overløbet så vil jeg bygge en kasse i sort acryl som dækker det hele af således det ikke får lys med alger til følge.

Har desuden overvejet at smørre hele bunden ind i akvarie silikone med en spartel og så drysse hvidt sand på.... Skør ide men så bliver det da liggende og man har fornemmelsen af sandbunden.... Blot en tanke :D !!!
Vedhæftede filer
akv-plan2.JPG
akv-plan2.JPG (32.55 KiB) Vist 1436 gange
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"