Indstilling af durso

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indstilling af durso

Indlæg af Claus »

Jeg har lige været ved at teste alle mine pvc limninger, så derfor har akvariet kørt med ferskvand de sidste par uger. Og i samme ombæring har jeg rodet lidt med durso-overløbet, som jeg skal prøve at bruge for første gang.

Mit spørgsmål er nu:
Hvilken indstilling har I på henholdsvis luftindtaget på selve dursoen, og på kuglehanen i underskabet?

Nu kører akvariet godtnok kun test med ferskvand, så det er jo ikke et 100% retvisende billede, men jeg kan slet ikke få det tilnærmelsesvist lydløst.
Eller jo, det kan jeg - når jeg lukker for luftindtaget, så der ikke kommer luft med ned gennem rørene. Men det ødelægger jo lidt formålet med en durso. Og den indstiller heller ikke sig selv ved opstart.

Larmen er hverken fra overløbet eller sumpen. Det er simpelthen plasken i rørene, som skyldes luften der suges med ned.

Det skal siges at returpumpen er en Red Dragon 8 m3, og gennemføringen er lavet i 40 mm rør.
I sumpen går røret kun lige under overfladen i en 90 graders vinkel.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Min durso siger ikke noget, eller ihvertfald så lidt at det på ingen måde kan genrere nogen. T-stykket øverst på durso'en er lige under overfladen, og kuglehanerne er helt åbne.
Jeg bruger samme model Red Dragon, men har dog været nødt til at drosle den noget ned, da jeg på grund af en fejl fra leveradør af akvariet kun kan bruge 32mm rør. Så hvis pumpen kører på fuldt tryk, løber vandet også ud gennem nødrøret, og det larmer.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som Carsten havde jeg også t-stykket så højt at vand skulle falde en ½ cm i overløbet. Så havde jeg fuld åben for luften i toppen og hanen under var 1/3 lukket da jeg ellers også kunne høre plasken i røret.

At have hanen lukket gjorde at der stod vand i røret og der var dermed ikke denne plaske lyd.

Men det er fin smekker tuning at sætte op, men når det køre så er det bare stille !!!

Jeg havde selv et 25 og et 32 mm hul i overløbet. Da jeg satte Durso på den 32 mm, ja der sagde det bare vupti og det hele kørte - altså uden noget overhovedet på 25mm hullet. Så kunne jeg så smide den 25 mm Durso jeg lige havde savet over skulderen ;)
Ja det er vel held men også en understregelse af at det er det enkelte setup der gør sig gældende.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"