Aqua medic NR1000 er indkørt ???
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Aqua medic NR1000 er indkørt ???
Købte et nitrat filter her for 4 dage siden..
Læste at det skulle indkøres i 8 til 14 dage..
Problemet nu er at jeg måler 0 NO3 og 0 NO2 Det vil jo så sige at det allerede er indkørt efter 4 dage...
Det giver lidt et problem da jeg ikke har et T-stykke (12/16-4/6) mm så jeg kan forbinde den via bypass til min returpumpe.. Den er i rest ordre og kommer først om 14 dage....
Kan det virkelig passe allerede efter 4 dage?
Hva gør jeg så?
Kan jo ikke bare lade den stå og køre, så bliver der jo dannet Hydrogensulfat H2S..
Er der nogen der ligge inde med sådan et t-stykke så køber jeg det MEGET gerne...
Er der nogen anden måde jeg kan forbinde den på?
kan jo heller ikke rigtigt indføre vand manuelt så kommer der jo for meget..
Hilsen Kim
Læste at det skulle indkøres i 8 til 14 dage..
Problemet nu er at jeg måler 0 NO3 og 0 NO2 Det vil jo så sige at det allerede er indkørt efter 4 dage...
Det giver lidt et problem da jeg ikke har et T-stykke (12/16-4/6) mm så jeg kan forbinde den via bypass til min returpumpe.. Den er i rest ordre og kommer først om 14 dage....
Kan det virkelig passe allerede efter 4 dage?
Hva gør jeg så?
Kan jo ikke bare lade den stå og køre, så bliver der jo dannet Hydrogensulfat H2S..
Er der nogen der ligge inde med sådan et t-stykke så køber jeg det MEGET gerne...
Er der nogen anden måde jeg kan forbinde den på?
kan jo heller ikke rigtigt indføre vand manuelt så kommer der jo for meget..
Hilsen Kim
Senest rettet af kimtil tirs 13. maj 2008 08:58, rettet i alt 1 gang.
- Johnny k
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2005
Re: Aqua medic NR1000 er indkørt mangler t stykke HJÆLP
Mvh. Johnny K
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Nejkimtil skrev:Kan det virkelig passe allerede efter 4 dage?
Hva gør jeg så?

Du har målt forkert eller også er dit testsæt defekt....hvilket mærke bruger du?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Har målt det to gange...
Red sea
Red sea
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Og mange tak for linket...
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg startede med 5 ske´r denimar 1 dag og så 2 hver dag derefter....
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Re: Aqua medic NR1000 er indkørt ???
Har målt her til morgen...
Der er stadig ingen nitrat NO3 i udgangsvandet fra nitratfilteret. Lavede samtidigt en kontrolmåling på akvariet og der var omkring 20, havde forinden lavet et rimeligt vandskift så det passer udemærket.
Var ved at bestille det t-stykke fra akvarieudstyr, men fortrød da jeg så deres omkostninger ved at sende det. De ville have 70 kr i porto for det samt 30 kr i "pakke" omkostninger. Syntes det var for vildt for at få sendt noget til 30 kr..
Det jeg gør indtil jeg får den anden bestilling hjem er at indføre omkring en halv liter i ´"foder" slangen og så tage udgangsvandet og smide i akvariet. Er der noget i vejen for det.
Og med hensyn til om filteret er indkørt så kan der vel ikke være spørgsmål hvorom da der ikke er hverken NO2 eller NO3 i udgangsvandet kan der?
Hilsen Kim..
Der er stadig ingen nitrat NO3 i udgangsvandet fra nitratfilteret. Lavede samtidigt en kontrolmåling på akvariet og der var omkring 20, havde forinden lavet et rimeligt vandskift så det passer udemærket.
Var ved at bestille det t-stykke fra akvarieudstyr, men fortrød da jeg så deres omkostninger ved at sende det. De ville have 70 kr i porto for det samt 30 kr i "pakke" omkostninger. Syntes det var for vildt for at få sendt noget til 30 kr..
Det jeg gør indtil jeg får den anden bestilling hjem er at indføre omkring en halv liter i ´"foder" slangen og så tage udgangsvandet og smide i akvariet. Er der noget i vejen for det.
Og med hensyn til om filteret er indkørt så kan der vel ikke være spørgsmål hvorom da der ikke er hverken NO2 eller NO3 i udgangsvandet kan der?
Hilsen Kim..
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg kender ikke dette filter men hvordan har du båret dig ad med at indkøre det, uden at det er koblet ind på systemet ?
Skal det ikke køres i by-pass fra starten af ?
Hvis der ikke er tilført nyt vand i 4-5 dage, så er der ikke meget ilt tilbage.... Det kan ikke lugte ret godt
/Kim
Skal det ikke køres i by-pass fra starten af ?
Hvis der ikke er tilført nyt vand i 4-5 dage, så er der ikke meget ilt tilbage.... Det kan ikke lugte ret godt

/Kim
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg fyldte det bare manuelt op med vand fra akvariet..
Nej det lugter ikke. Bakterierne skal have et iltfrit miljø før de omdanner...
der er også cirkulation i filteret.
Det lugter kun hvis der ikke er mere nitrat at omdanne så bliver der lavet H2S i stedet..
Nej det lugter ikke. Bakterierne skal have et iltfrit miljø før de omdanner...
der er også cirkulation i filteret.
Det lugter kun hvis der ikke er mere nitrat at omdanne så bliver der lavet H2S i stedet..
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Der står på brugsforviringen at der ikke skal indføres vand i indkøringsperioden...
så det er jo næsten det jeg har gjort..
Kan bare ikke få et kontinuerligt flow, da jeg tager en halv liter af gangen for at modvirke dannlsen af H2S..
så det er jo næsten det jeg har gjort..
Kan bare ikke få et kontinuerligt flow, da jeg tager en halv liter af gangen for at modvirke dannlsen af H2S..
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg fandt lige brugsforvirringen - et citat herfra:
---CUT---
Connection to an existing aquarium
If a Nitratereductor is connected to an existing aquarium with a rather high nitrate level, the inflow of aquarium water should not immediately be started. The bacterial growth is enhanced by the addition of 4 tablets of Denimar. If, after 8 - 14 days, the nitrite has dissapeared from the reductor - a residual concentration of nitrate is harmless - the water flow can be switched on.
---CUT---
Så du har gjort det rigtige
Det lyder bare som en underlig fremgangsmåde i mine ører.
/Kim
---CUT---
Connection to an existing aquarium
If a Nitratereductor is connected to an existing aquarium with a rather high nitrate level, the inflow of aquarium water should not immediately be started. The bacterial growth is enhanced by the addition of 4 tablets of Denimar. If, after 8 - 14 days, the nitrite has dissapeared from the reductor - a residual concentration of nitrate is harmless - the water flow can be switched on.
---CUT---
Så du har gjort det rigtige

Det lyder bare som en underlig fremgangsmåde i mine ører.
/Kim
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Så er det fikset fik inlet slangen koblet til en af mine små ekstra pumper...
Brugte et t stykke kun til 6mm, men det går nok indtil videre. Nu vil jeg håbe pumpen kan klare det, diameteren er jo kraftigt formindsket.
Manglede også en dryptæller men fandt et infusionssæt (drop) og sattet på outlet, så nu kører det med 1 dryp pr sek.
Laver lige en kontrolmåling her inden jeg går i seng så må jeg se hvordan det ser ud..

Brugte et t stykke kun til 6mm, men det går nok indtil videre. Nu vil jeg håbe pumpen kan klare det, diameteren er jo kraftigt formindsket.
Manglede også en dryptæller men fandt et infusionssæt (drop) og sattet på outlet, så nu kører det med 1 dryp pr sek.
Laver lige en kontrolmåling her inden jeg går i seng så må jeg se hvordan det ser ud..

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Stadig ingen nitrit eller nitrat...
Tak for alle jeres svar..
Hilsen Kim
Tak for alle jeres svar..
Hilsen Kim