fjerner uv lys grønne alger i Saltvand ?
kan huske at de gamle havde uv på have dammen, og dette havde en ret hurtig og effektiv virkning på dammen ang grøn alger.
og hvis ens akvarie står i direkte sollys, så fremmes de grønne alger vel også i saltvand.. Eller tager jeg hetl fejl ?
Uv lys fjerner kun de algesporer der ryger gennem filteret og dermed ikke dem der allerede sidder på diverse sten og koraller. Husk i den forbindelse at i saltvand skal der helt andre [W] til at bekæmpe den slags. Selv har jeg 39W på mit 250L.
Direkte sollys på akvareíet er absolut ikke nogen god ide. Det fremmer især brunalger, men sikkert også grønne.
den røde har det tilsyneladende ok, den kravler lidt omkring, MEN.. syntes den har mistet lidt af en spids, og som om at diverse tanglopper gadt kan lide at sidde og pille i den...
Vi SKAL bare ha gardiner op snarest.
Tager turbo snegle lidt alger, eller er det marginaler ?
Turboer tager alger! De er egentligt ret gode til det synes jeg. De tager dog som alt andet kun algeskud og ikke lange stængler. Du kan have en 3-4 stykker i 200L vil jeg mene.
Den mistede lidt af spidsen her, jeg aner dog ikke hvad der skete. Min sandsøstjerne skete der det samme for på et tidspunkt, men der skete ikke noget ved det.
Men alger (grønne så vel som brune) kommer jo kun, hvis dit vand ikke er i orden. Hvis der ikke er nogle affaldsstoffer i vandet, kan der være nok så meget sollys uden betydning. Et UV-filter vil helt sikkert holde algerne nede, men det fjerner jo ikke affaldsstofferne, der er skyld i algerne.
Hvad angår turboer, ville jeg købe omk. 15 stk. til et 200 l.