Algefase og hvor længe?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
djnokia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Geografisk sted: Frederiksberg

Algefase og hvor længe?

Indlæg af djnokia »

Hejsa

Håber nogen kan forklare mig lidt hvordan de har gjort i deres opstart og da deres algefasen begyndte.
Har nu efterhånde læst en del forskelligt omkring hvordan man håndtere algerne og vil da gerne prøve at forstå helt præcis hvad der er den rigtige måde :y

Mine ruder har nu i snart 2 uger været dækket af et tæt lag alger. Faktisk så meget så jeg slet ikke kan kigge ind i baljen. Spørgsmålet er så skal man fjerne disse alger og lade nye vokse frem indtil de stopper med at komme igen eller skal man lade algerne sidde og vente på de selv forsvinder?

Og så lige et lille bonus spørgsmål :wink:

Er der nogen der har erfaringer med et flyttefirma der kan håndtere flytning af akvarier på omkring de 140 kg? Har ikke kunne finde noget om det gennem søge funktionen, men jeg kan ikke være den eneste der nogensinde har haft behov for det :biggrin:

Mvh
Martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Algefase og hvor længe?

Indlæg af Musiker »

Den helt præcis rigtige måde tror jeg ikke du finder nogen steder.. ;-)
Det her spørgsmål er stillet mange gange bare i den tid jeg har været her på boardet..

Jeg fjenede algerne manuelt fra akvariet og rensede ruden under opstart - Så er det også nemmere at se når væksten går i stå...

Har ikke kunnet se noget negativt ved det

Mht flyttefirma så aner jeg ikke noget om det..

/henrik
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Selvfølgelig kan du da få et firma til at flytte et akvarie på 140 kg, det er da bare at ringe til dem og høre hvad de skal have for det, ellers kan man vel selv flytte det i en god stor bil du kan låne sugekopper ved bl.a Klovnfisken.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Løsen/fjern alle de alger du kan og sæt et spandfilter eller et powerhead, med filtervat viklet om indsugningsrøret, på til at fjerne de løsnede alger. På den måde fjerner du algerne og dermed næringstofferne som er bundet i dem. Hvis de bliver i akvariet nedbrydes de og omdannes til fosfat og nitrat.
Når jeg gør rent hvirvler jeg så meget som muligt op og samler svævet op med en Aquabee med filtervat bundet omkring indsugningsrøret.
Jeg bilder mig ind at jeg fjerner en del detritus/næringsstoffer på den måde.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"