Stikkontakt der varrieerer i strøm
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
Stikkontakt der varrieerer i strøm
Kan man ikke købe en stikkontakt der varrieerer i hvor meget strøm den leverer?
Så burde man jo kunne få lavet en slags wavemaker?
Så burde man jo kunne få lavet en slags wavemaker?
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 9610 Nørager
Ja og Nej...
Du kan få en lysdæmper, der kan variere effekten den levere.
Men jeg går ud fra at du vil bruge en alm. pumpe til wavemaker og de kan ikke varieres i omdrejningerne med en lysdæmper. Der skal du muligvis bruge en frekvensomformer og så er det ikke engang sikkert at den kan variere omdrejningstallet på motoren, da det afhænger af hvilken type det er.
Skulle det kunne lade sig gøre, ville jeg tippe på at du skal finde en ekstern pumpe med separat motor af serietypen, som dem der f.eks. bruges i boremaskiner mm. og de larmer!
Eller en trefaset motor, som du styrer med en frekvensomformer - men de er ret dyre...
Du kan få en lysdæmper, der kan variere effekten den levere.
Men jeg går ud fra at du vil bruge en alm. pumpe til wavemaker og de kan ikke varieres i omdrejningerne med en lysdæmper. Der skal du muligvis bruge en frekvensomformer og så er det ikke engang sikkert at den kan variere omdrejningstallet på motoren, da det afhænger af hvilken type det er.
Skulle det kunne lade sig gøre, ville jeg tippe på at du skal finde en ekstern pumpe med separat motor af serietypen, som dem der f.eks. bruges i boremaskiner mm. og de larmer!
Eller en trefaset motor, som du styrer med en frekvensomformer - men de er ret dyre...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Du kan evt. lave noget nemt ved at bruge et relæ. Selvom pumpen så kører on/off vil vandet være et stykke tid om at komme i bevægelse og stilstand så resultatet vil blive en glidende start og stop funktion.
Et relæ skulle være god for et par millioner on-off cyklusser inden det er slidt op, hvis det er dimensioneret korrekt. Du kan enten få et hos elektrikkeren til at sætte på en skinne, med timer og det hele. Eller selv købe et relæ og lave en elektronisk timer af f.eks. en 555 kreds - det er nemt at finde diy-planer på nettet med den slags.
Elektrikkerens koster nogle hundrede og du kan selv mokke et sammen for under en hund.
Mvh
/zigge
Et relæ skulle være god for et par millioner on-off cyklusser inden det er slidt op, hvis det er dimensioneret korrekt. Du kan enten få et hos elektrikkeren til at sætte på en skinne, med timer og det hele. Eller selv købe et relæ og lave en elektronisk timer af f.eks. en 555 kreds - det er nemt at finde diy-planer på nettet med den slags.
Elektrikkerens koster nogle hundrede og du kan selv mokke et sammen for under en hund.
Mvh
/zigge
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Varde
Det er nok bedre at købe en.
Alt andet blir nok noget rigtig knald.
Ellers ku man lave en med et solidstate relæ med skifte kontakt. På den ene kontakt kan man smide en diode imellem. så tager den den ene halvsinus og derved få halv kraft. men skal så skifte om så den igen får både positive og negative sinus og derved lave bølger. Men noget rigtig knald hvis du spørg mig.
Køb noget der er beregnet til det.
Alt andet blir nok noget rigtig knald.
Ellers ku man lave en med et solidstate relæ med skifte kontakt. På den ene kontakt kan man smide en diode imellem. så tager den den ene halvsinus og derved få halv kraft. men skal så skifte om så den igen får både positive og negative sinus og derved lave bølger. Men noget rigtig knald hvis du spørg mig.
Køb noget der er beregnet til det.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Jeg ved ikke om pumpen holder til det i længden, Men jeg så en på Youtube der havde lavet en simpel beholder i plexi, lidt hævet over Tankens vandstand. Med en pumpe der pegede ind i beholderen. Når den så tændte fyldes beholderen og når den slukkede igen løb vandet tilbage. Den kørte med en frekvens på ca 3 sekunder og lavede fine små bølger. Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen akvariepumper der er bygget til at løbe baglæns?
Her er en der har lavet det samme, men hvor man i stedet tømmer en nedsænket beholder: Den fylder jo bare lidt i tanken... Bare søg på "wavebox" på Youtube - der er flere forskellige DIY modeller
Skulle jeg lave noget selv, ville jeg gå efter at have en pumpe til at køre konstant og så manipulere vandet. Man kunne jo f.eks. tage en viskermotor fra en bil og bruge kreativt. Det kommer jo helt an på hvad man satser på levetiden skal være - nogen ting er jo mest eksperimenter og ikke så kritiske at lege med.
En anden mulighed for at manipulere vandet, er at bygge en "toiletcisterne" og så lade en flyder "trække ud"... Det burde kunne laves i plexi med en enorm lang levetid. http://www.howstuffworks.com/toilet1.htm (forbind "Handle" med "filler foat"...)
/zigge
Her er en der har lavet det samme, men hvor man i stedet tømmer en nedsænket beholder: Den fylder jo bare lidt i tanken... Bare søg på "wavebox" på Youtube - der er flere forskellige DIY modeller

Skulle jeg lave noget selv, ville jeg gå efter at have en pumpe til at køre konstant og så manipulere vandet. Man kunne jo f.eks. tage en viskermotor fra en bil og bruge kreativt. Det kommer jo helt an på hvad man satser på levetiden skal være - nogen ting er jo mest eksperimenter og ikke så kritiske at lege med.
En anden mulighed for at manipulere vandet, er at bygge en "toiletcisterne" og så lade en flyder "trække ud"... Det burde kunne laves i plexi med en enorm lang levetid. http://www.howstuffworks.com/toilet1.htm (forbind "Handle" med "filler foat"...)
/zigge
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&start=45n anden mulighed for at manipulere vandet, er at bygge en "toiletcisterne" og så lade en flyder "trække ud"... Det burde kunne laves i plexi med en enorm lang levetid
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
God D*** den er uelegant!
Jeg forestillede mig mere noget i retning af ventilen som en pyramidestub på hovedet, hængslet i den ene side med en stang op til en anden hængslet kasse i toppen... Men godt tænkt med et standrør i cisternen - det giver jo lidt sikkerhed hvis ventilen hænger.
/zigge
PS: Det er en ren principskitse - det skal laves anderledes i virkeligheden for at virke, men lige så enkelt...
Jeg forestillede mig mere noget i retning af ventilen som en pyramidestub på hovedet, hængslet i den ene side med en stang op til en anden hængslet kasse i toppen... Men godt tænkt med et standrør i cisternen - det giver jo lidt sikkerhed hvis ventilen hænger.
/zigge
PS: Det er en ren principskitse - det skal laves anderledes i virkeligheden for at virke, men lige så enkelt...
- Vedhæftede filer
-
- Untitled.jpg (42.54 KiB) Vist 619 gange