Selektiv filtrering

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

lydder som om du skal prøve noget miracel mud:

http://www.saltwater.dk/Miracle%20Mud-.htm
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:lydder som om du skal prøve noget miracel mud:

Det kan du vel ikke i alvor mene???

Torben stoppede hurtigt med det, da det slet ikke levede op til forventningerne, og så er det hammer dyrt, da halvdelen skal skiftes efter ca 6 måneder, og sådan fremdeles.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:lydder som om du skal prøve noget miracel mud:

Det kan du vel ikke i alvor mene???

Torben stoppede hurtigt med det, da det slet ikke levede op til forventningerne, og så er det hammer dyrt, da halvdelen skal skiftes efter ca 6 måneder, og sådan fremdeles.
well de siger 50% skal skiftes efter 2år, og så skal man der der efter skifte 50% hver år..

det er skide dyrt ja, men har da læst folk hvor det virker fint for, og det lydder mere som det tråd starteren søger, når han nu skal være alternativ.

personligt holder jeg mig til skummer ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: well de siger 50% skal skiftes efter 2år, og så skal man der der efter skifte 50% hver år..

det er skide dyrt ja, men har da læst folk hvor det virker fint for, og det lydder mere som det tråd starteren søger, når han nu skal være alternativ.

personligt holder jeg mig til skummer ;)
Nævn lige et par personer eller link???
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

tjek det link jeg smed længere oppe.. der ud over er der da nogle amerikanere der køre med det, og har da læst på et amerikansk board at folk havde fin succes med det.

her er nogle der både er posetive og skeptiske:
http://www.reefs.org/cgi-bin/ultimatebb ... 8&t=000029

hvis det ikke virker, hvorfor er der så folk der ude der køre komplette saltvands systemer uden skummer, uden at tilsætte andet end mg? at være skeptisk kan være en god ting, men det kan også forhindre at vi bevæger os frem af.

holder mig dog til skummer pt.. men syntes da det ser spændene ud.
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

Der står på Ecosystem aquarium's hjemme side at det består af 80% mudder de har gravet op fra havbunden og 20% specielt formuleret tilsætningsstof... Betyder det at man så kan tage en skovlfuld havbund og smide i refugiet for at opnå den samme filtrering minus sporstofferne ???
Der er en analyse og links på: http://www.reefs.org/library/article/mm_analysis.html

Hvilken mere end antyder at det rent faktisk er "sand" de sælger for 800+Kr pr. 5 kg's pose :lol:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu kender jeg Torben, som har den side saltwater.dk Og jeg ved at han ganske kort tid efter han sker om det, droppede det fordi det ikke levede op til det som blev lovet.
De eneste her ilandet som nok priser mudderet i høje toner er akvarieudstyr, og det fordi de sælger det.

Den tråd du referer til døde stille og roligt for næsten 7 år siden. Hvor mange af dem som roser mudderet i tråden, tror du stadig bruger det??
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

på mit link er der snak om at man evt selv kan grave sand op fra havet og bruge.. dog sku man sikre sig der ikke er olie eller tung metaller i.. men det sku ha samme virkning.. dog turde jeg ik gøre det.

ham der lydder dog til at ha stor succes med det.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Nu kender jeg Torben, som har den side saltwater.dk Og jeg ved at han ganske kort tid efter han sker om det, droppede det fordi det ikke levede op til det som blev lovet.
De eneste her ilandet som nok priser mudderet i høje toner er akvarieudstyr, og det fordi de sælger det.

Den tråd du referer til døde stille og roligt for næsten 7 år siden. Hvor mange af dem som roser mudderet i tråden, tror du stadig bruger det??
så burde han da lige rette det på sin side..
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Jeg kender en der tager på vesterhavet og fisker - det er det eneste sted jeg ville turde få det fra - de indre fravande er lidt for fyldt med tungmetaller osv. man fraråder jo direkte gravide at spise fiskene :shock:
Omvendt kan jeg ikke se at der skulle være problemer med sand fra nordsøen: (RETTET) http://www.dmu.dk/1_viden/2_Publikation ... /FR375.pdf
(side 26)
(1mg/kg = 1ppm)

Iflg. analysen af miracle mud'en indeholder den 6ppm kobber , så det slår jo åbenbart ikke korallerne ned, men mudder fra nordsøen indeholder op til 20ppm - er det for meget for koraller? Og hvilken sammenhæng er der mon imellem mængden af kobber i mudder og den mængde der opløses i vandet fra mudderet?

Findes der en metode til at rense sandet for tungmetaller? Jeg tænkte på noget i retning af en reaktor-opstilling af en slags med den rigtige tilsætning...
Senest rettet af Zigge lør 2. feb 2008 16:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Interessant diskution og det er ikke sikkert at verden er så firkantet at kun en skummer virker.

Men når nu at 99,999999% benytter netop en skummer samt evt et refugie, hvorfor så ikke bare antage denne metode på sit akvarie. Jeg mener bare jamen det virker jo for faen ;)
Og hold da op hvor er det nemt, tøm en skummer kop og høst lidt alger i ny og næ.....

Så ser jeg slet ingen grund til at prøve med MUD eller andet "smart".
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Enig med Brian... Hvorfor gøre det sværere for sig selv. Jeg tror, at det bliver ovenud vanskeligt at (gen)opfinde den dybe tallerken inden for saltvandsakvarier.

Spande-løfte-pumper, algeruller og hente mudder ved vestkysten er jeg 100% sikker på, at ALLE vil finde besværligt/umuligt/tåbeligt i længden.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er jo lige præcis det !

Sandheden er jo at det virker - og så endda efter et så simpelt princip.

Du skal bare smide nogle alger som man sikkert kan finde gratis og sætte stikket i til en skummer. Så er man kørende......

Man kan ikke engang nå at gå ud til bilen på vej mod vesterhavet på den samme tid :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Der er ingen tvivl om at noget zooplankton og måske all phytoplankton bliver fjernet ved skumning.
Hvis vi tænker over det er skum fraktioner en del af naturen og det er ikke til fordel for nogen organismer at blive fanget i skummet når bølgerne falder,men mange af både passive og aktive zooplankton slipper igen fri fra skummet...
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

@ ole
Helt enig - men i en akvarieskummer eksportere man jo rub og stub. Det kunne være interessant at se en mikroskopi af noget frisk skummerslam, selv om man må formode at en del plankton dør allerede i skummet pga. høje koncentrationer af andre stoffer.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Jeg tror ikke særlig mange ville få særlig meget ud af at kigge i det microskop, da de ikke ville kunne genkende 0,0001% af hvad de så... selv en havbiolog ville komme med en del øhhhhh'er når du spurgte hvad er det, og hvad gør den, da den verden er så uendelig stor, bare kig på det genomiske udvikligstræ. Det ville nok være ligesom at kigge på en ost, så skal vores akv.pushere til at sælge lange gummihandsker. :lol:

Det med at fersk og salt ikke kan sammenlignes, er noget pis, som jeg er træt af at læse, Vi fjerner begge nitrat med planter, fjerner nitrat med bakterieoverflader osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv.
og der er mange ting der kunne blive bedre hvis vi kiggede lidt hos eksperterne i fersk akv. og havedam
Blandt andet kan man i havedamsverdenen leje en plads i en muddersø, hvor ens koi kan vokse op. Det gør underværker for både farve, vækst og imunforsvar, og flere seriøse tilsætter mudder i deres søer, men i mindre mægder, så de stadig kan se hvad de har :wink:
Er også træt af at læse at skummer ikke bruges, endda virker i ferskvand, de bruges også i havedamme for at fjerne overfladefilm, men kaldes proteinskimmer.
I havedams verdenen har rigtig mange microskop.
http://www.tossehuset.dk/koi-sygdom.htm ... g%20angreb
De kunne dog lære en del fra saltvand, ang. forebygning af alger, hvilket er et stort problem, men ikke hos mig, selvom jeg har "for mange fisk per liter, og ingen troede på mine ideer.

En forskel er dog at mekanisk filtrering med filtersvamp ikke virker i saltvand, måske med sieve-, eller tromlefilter, men da jeg rensede mit spandfilter, fordi jeg havde brugt det til at fjerne slimalger, ikke pga. misted flow som ved fersk, var det rent, med udtagelse af de alger og sand jeg havde suget op... Jeg elsker saltvand. :) Pisse nemt! Viste at saltvard er godt til at opløse ting, men at det også rensede mit filter, takker, det var der ingen der havde fortalt mig. Det skal dog stadig køre som nitrit-filter, da jeg ikke har noget risle, som ville være at foretrække.
Jeg har kunne køre uden skummer fordi jeg næsten ingen fisk har haft 100 liter til hver, nu har jeg dog fået fyldt op med fisk, og har alle delene til min diy skummer, men pga kamera strejke, er det blevet udskudt, skulle jo gerne kunne vise jer min vandskade efter det fejler. :lol: :lol: :lol: bank! bank! bank! 7 9 13, pis jeg har glasbord...
Havde brunalger i starten, 10 turbo, venter stadig på grøn- og trådalger, har kalkalger gælder det, har måske renere vand i hanen har ikke fået det testet, men har også kun brugt det en gang.

Du har glemt en pumpe, en af de ældste, Archimedes Skrue
http://www.tekniskmuseum.dk/mod_inc/?p= ... d=9&id=156
Den bliver brugt den dag i dag, hvor man skal løfte f.eks. kloakvand op, da libres og papir vil tilstoppe en pumpe, det er vist stadig den mest energirigtige måde at løfte vand.
Du kan selv afprøve den ved at sno en slange om et nedløbsrør, placere røret i en 90 graders vinkel, og dreje den rundt i en balge vand, så enden af slangen skiftes til at være over og under vand.
Tror heller ikke konen vil godkende denne pumpe.
Husk at bruge jævnstrømpumper, det er billigere i længden.

Går selv med planer om at starte et akv. mere, og holde koraller i det ene og fisk i det andet, da de har så forskellige levevilkår, at det ville være nemmere at dele dem op.

Elsker denne tråd, dem der ikke gør, bør ikke skrive!
Det eneste du ikke midster ved at dele er viden, jeg har en ide, du har en ide, lad os dele så har vi begge to ideer.

Ps. fuck levende sten, det er en flot dyr blindtarm. :lol:
Mvh. Danny
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Mhh - Jeg mener ikke man som ny skal sammenligne saltvandsakvarier og ferskvandsakvarier. Aner ikke en brik om havedammen - Så dem tænker jeg slet ikke på!

Årsagen til at jeg mener man skal undgå at sammenligne, er fordi man efter min mening alligevel bør gøre så meget anderledes end da man havde sit ferskvandsakvarie.. Jeg har aldrig haft sump på mine ferskvandsakvarier. På samme måde som filtreringen til ferskvandet bestod af et spandfilter og ikke en skummer - Er en skummer overhovedet noget der bruges på almindelige ferskvandsakvarier?

Det er da fint at eksperimentere med forskellige løsninger, men man bør som minimum forstå at der ikke findes en gylden vej til success og man bør også kunne lytte til kritik.. Der kunne jo være guldkorn imellem - Noget jeg har måttet sande et par gange hvor jeg er driblet ud af en tangent med noget jeg mente var en GENIAL ide :lol:

Men enig. Der skal være plads til at gakke ud med ideer!
/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Dit PS med levende sten - Tjae der er da vist akvarier der kører fint uden LS. Tror ikke der er nogen som vil modsætte sig det? Men efter min mening ser det sku godt ud med nogle pæne levende sten i koralakvariet + De på en let måde giver en stor biodiversitet i akvariet - Her tænker jeg mest på makroliv, som orme, krabber, pods og andet sjov man får med sådanne sten - Men jeg har da også tænkt at det kunne være interessant og se tal for hvor meget næring gode levende sten kan omsætte pr kg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Skummere til ferskvand, er ikke normen lige som til saltvand.
Jeg er kun stødt ind i en enkelt http://www.aqua-sander.de/koi.html
Ifølge brugsanvsiningen vejer den mindste af dem 150 kilo i driftklar stand.
Og prisen en anden (koiimport.dk 6710,-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"