VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Mantis reje
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Mantis reje
Har lige et par spørgsmål omkring klikkene i baljen. Har forstået det kan skyldes følgende:
1. pistolreje
2. klovnefisk
3. mantis reje
Vil gerne være sikker på det er en mantis reje inden jeg skal have stenene op og skylle dem i ferskvand. Har følgende oplysninger:
Det klikker tit (både dag, aften og nat).
Har mistet et 1 eller 2 eremit krebs men er ikke sikker på om det er fordi de har skiftet skelet, blevet spidst af en større eremit krebs eller en mantis reje. Tror også jeg har mistet 1 eller 2 snegle men mine INGEN turbo snegle. Hvis det var en mantis reje ville den så ikke også spise dem? De virker ihvertfald som nemme ofre. Har også mistet en chromis (meget lille) og en kardinalfisk. Har ikke kunnet finde fiskene - de kan dog være gemt inde bag sten opsætningen. Mest tror jeg på det er mine clarkii klovnefisk der klikker og eventuelt har spist min chromis. Kan ikke forstå at en mantis reje ikke ville spise mine turbo snegle. At det klikker om natten undre mig da jeg her formoder mine klovnefisk sover. Dog klikker det også om dagen når jeg formoder min mantis reje sover.
Er der noget der kan indikere forskel? tidspukt på klikken, antal kliks eller andet der kan hjælpe mig med at afklare hvad problemet er?
1. pistolreje
2. klovnefisk
3. mantis reje
Vil gerne være sikker på det er en mantis reje inden jeg skal have stenene op og skylle dem i ferskvand. Har følgende oplysninger:
Det klikker tit (både dag, aften og nat).
Har mistet et 1 eller 2 eremit krebs men er ikke sikker på om det er fordi de har skiftet skelet, blevet spidst af en større eremit krebs eller en mantis reje. Tror også jeg har mistet 1 eller 2 snegle men mine INGEN turbo snegle. Hvis det var en mantis reje ville den så ikke også spise dem? De virker ihvertfald som nemme ofre. Har også mistet en chromis (meget lille) og en kardinalfisk. Har ikke kunnet finde fiskene - de kan dog være gemt inde bag sten opsætningen. Mest tror jeg på det er mine clarkii klovnefisk der klikker og eventuelt har spist min chromis. Kan ikke forstå at en mantis reje ikke ville spise mine turbo snegle. At det klikker om natten undre mig da jeg her formoder mine klovnefisk sover. Dog klikker det også om dagen når jeg formoder min mantis reje sover.
Er der noget der kan indikere forskel? tidspukt på klikken, antal kliks eller andet der kan hjælpe mig med at afklare hvad problemet er?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hvis du har turbo snegle, så er det nok ikke en mantis.
Det kan også værer en turbo som slår sit hus mod glaset, det giver også klik lyde.
Jeg har selv haft klik lyde i over 2 år uden at se andet end turbo snegle som slår mog galset.
De har ellers en stor mantis til at gå i plantorama den har nok spist 50 turboer før jeg så den og fortalte det til Martin han måde at se den, men den er ikke bleven set siden!
Det kan også værer en turbo som slår sit hus mod glaset, det giver også klik lyde.
Jeg har selv haft klik lyde i over 2 år uden at se andet end turbo snegle som slår mog galset.
De har ellers en stor mantis til at gå i plantorama den har nok spist 50 turboer før jeg så den og fortalte det til Martin han måde at se den, men den er ikke bleven set siden!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
Kan så lige fortælle den blev spottet i lørdags
Men den undslap igen...

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Når i snakker sådan. Så lyder det som om en "turbo snegl" har alt for stor bremse længde og en acceleration som sonic ?
Har ingen forstand på det, men lyder som en "dræber snegl" der er værd at frygte.
Har ingen forstand på det, men lyder som en "dræber snegl" der er værd at frygte.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Du skal da ikke skylle dine sten i freskvand fordi du måske har en mantis.
Lad den bare være, den udgør så godt som ingen fare for andet end små snegle og små eremitter.....ellers er den super underholdende og sej!
Lad den bare være, den udgør så godt som ingen fare for andet end små snegle og små eremitter.....ellers er den super underholdende og sej!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
De er nogle små arrige bæster, men også imponerende.
Der var en der linkede til en film om dem, ret interresant, specielt delen der omhandler deres slag, idet der opstår fænomenet kavatation (vandet eksplodere/fordamper) i "slagzonen", og der skal dælme noget til før end det sker.
Der var en der linkede til en film om dem, ret interresant, specielt delen der omhandler deres slag, idet der opstår fænomenet kavatation (vandet eksplodere/fordamper) i "slagzonen", og der skal dælme noget til før end det sker.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
"Lad den bare være, den udgør så godt som ingen fare for andet end små snegle og små eremitter.....ellers er den super underholdende og sej!"
Nu mangler jeg også to fisk - men den bliver vel også større på et tidspunkt. Er dog heller ikke meget for at skulle have stenene op.
- mener heller ikke de skulle angribe fisk der er større end dem selv. Men mangler som nævnt to fisk og hører klikken og så lyder alarm klokkerne. Er sikker på det ikke er turbo snegle der klasker ind mod glasset da lyden også er der når turbo sneglerne ikke er på glasset. Det klikker ca. 20 gange om dagen så det kan vel heller ikke være en pistolreje. Kan klovnefisk godt klikke om aftnen?
Nu mangler jeg også to fisk - men den bliver vel også større på et tidspunkt. Er dog heller ikke meget for at skulle have stenene op.
- mener heller ikke de skulle angribe fisk der er større end dem selv. Men mangler som nævnt to fisk og hører klikken og så lyder alarm klokkerne. Er sikker på det ikke er turbo snegle der klasker ind mod glasset da lyden også er der når turbo sneglerne ikke er på glasset. Det klikker ca. 20 gange om dagen så det kan vel heller ikke være en pistolreje. Kan klovnefisk godt klikke om aftnen?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Her en mantis som fanger fisk
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Har lige et par spørgsmål. Er begyndt at sidde og kigge om natten for at se om jeg har en mantis. Har set noget jeg godt syntes kunne ligne. Vil en mantis typisk kravle på stenene eller svømme rundt? Hvad er den 'normale' størrelse? Kan en 3-4mm mantis godt lave relative høje kliklyde? Kan man få nogle fisk/andet som kan spise mantis rejer hvis de er mindre en 7-8mm?
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Jeg havde en mantis på et tidspunkt, hvor jeg tog stenen over i et 25l og koblede det det til mit store akvarie.
Den var helt irgrøn, og det blev til sidst sådan at jeg kunne tage en tang med en reje ned til den og lokke den helt ud af stenen, også spiste den rejen "ude i det fri"
Den klikkede meget, men den havde også lavet et tunel system i stenen. Den havde 5 udgange i stenen, så men vidste aldrig hvor den kom ud, det var lidt cool at se på.
Det er et meget fasinerende dyr.
Den var helt irgrøn, og det blev til sidst sådan at jeg kunne tage en tang med en reje ned til den og lokke den helt ud af stenen, også spiste den rejen "ude i det fri"
Den klikkede meget, men den havde også lavet et tunel system i stenen. Den havde 5 udgange i stenen, så men vidste aldrig hvor den kom ud, det var lidt cool at se på.
Det er et meget fasinerende dyr.
Mvh Michael