Nu kommer det jo ret så meget an på, hvad dette hængefilter indeholder.
Men det har vel op til 4 funktioner:
-Fjernelse af større partikler ved hjælp af filtersvamp, hvilket først og fremmest sørger for, at vandet ser rent og klar ud. Derudover får det selvfølgeligt også fjernet noget materiale ud af systemet, såfremt man husker at rense svampen.
-Aerobisk nedbrydning af proteiner => ammonium => nitrit og sidst nitrat, hvilket kan ske på div. medier såsom bioballs, kreamikrør ell. lign.
-Kemisk rensning for tungmetaller og giftstoffer ved et aktivt kulfilter, som selvfølgelig bør skiftes jævnligt.
-Cirkulation af vandet, så der ikke opstår vandstille områder i akvariet, hvor vandet kan rådne. Cirkulation sørger også for bedre iltning af vandet.
Bortset fra jeg aldrig ville sætte en klovnfisk i et 27 l. så behøver du ikke andet nej. Hvad med at få et fint par neongobyer istedet? Så kunne du også forsøge dig med lidt opdræt på dem.
nu har jeg det samme hængefilter på mit ene akvarie og der var kun kul med som det eneste filtermateriale bare lige til en oritering. ved ikke om han køre med filtermateriale i prisen.
kun eramitkrebs og lidt xenia og kenyatræer går og satser lidt på noget yngel af en art skal bare lige finde ud af hvilket (muligvis rejer indtil videre)
jamen tunzes vil jeg næsten tro der er i men ellers er det vel bare at give dem et kalld eller skrive en mail om de forskellige har det eller ej og hvis ikke kan du bare tjekke op på de forskellige materialer og se hvor meget det kommer til at koste.
DDT2 skrev:nu har jeg det samme hængefilter på mit ene akvarie og der var kun kul med som det eneste filtermateriale bare lige til en oritering. ved ikke om han køre med filtermateriale i prisen.
jeg har også det samme filter, eller lignende
den plade der er med sidder der nogle lameller på og det er dem, sammen med kullet der udgør filtermaterialet, og det fungerer også fint nok, evt sammen med polyfilter
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
okay bruger du kullet der er med? for mener at have hørt et sted det var en dum ide at bruge det men kan selvfølgelig ikke huske hvorfor så nu har jeg det ikke i mit
Benjaminkn skrev:Er det at fortrække en skummer istedet for et hængefilter?
Klart!
DDT2 skrev:ved jeg nu ikke synes nu mit hængefilter er helt perfekt. du skal tænke på fordi du har en skummer mister du ikke din nitrat osv
Den kommer du lige til at uddybe!
Det er da korrekt, at en skummer ikke fjerner nitrat, men hvis man blot har en ordenlig skummer, der fjerner alle proteiner og man desuden bruger osmosevand, så kommer der jo slet ikke nitrat! Hvilket element i et hængefilter skulle forresten fjerne nitrat?
mads-fisk: nu var det nu mere i snak om hvor vidt det kan betale sig på et nano. ville aldrig selv begynde med skummer osv på et lille akvárie da jeg syens det er lettere med hængefilter og fx polyfilter i. altså nu kan jeg kun sige hvor forhandlerne siger og skriver om poly filter: Fjerner nitrat, nitrit, fosfat, ammoniak, medicin etc...... så skulle mene det var nok svar på dit spørgsmål. men giver dig ret med osmosevand osv men igen hvorfor invistere i sådan et anlæg når ens hanevand kan bruges?! ved igen godt det ik alle steder man kan det, men har bare snart den opfattelse at jo mere udstyr jo bedre. det er sådan lidt at det virker som om det er udstyret folk går op i end selve akvariet, lidt trist i mine øjne.
DDT2 skrev:mads-fisk: nu var det nu mere i snak om hvor vidt det kan betale sig på et nano. ville aldrig selv begynde med skummer osv på et lille akvárie da jeg syens det er lettere med hængefilter og fx polyfilter i. altså nu kan jeg kun sige hvor forhandlerne siger og skriver om poly filter: Fjerner nitrat, nitrit, fosfat, ammoniak, medicin etc...... så skulle mene det var nok svar på dit spørgsmål. men giver dig ret med osmosevand osv men igen hvorfor invistere i sådan et anlæg når ens hanevand kan bruges?! ved igen godt det ik alle steder man kan det, men har bare snart den opfattelse at jo mere udstyr jo bedre. det er sådan lidt at det virker som om det er udstyret folk går op i end selve akvariet, lidt trist i mine øjne.
Hvis man anbefaler andre at bruge et produkt, så bør man selv have erfaring med det.
Selvfølgeligt an du da bruge postevand, men du har ingen ide om hvad det indeholder. Nok skulle det der polyfilter fjerne noget fra vandet, men hvormeget, og hvorlænge???
Når akvariet ikke er større er forskellen på at det går godt og skidt, så lille at blot et par dage uden opsyn kan vælte læsset.
det er rigtigt nok carsten men nu høre man bare så mange her på fyn som bruger lige så vel postevand frem for osmose. det er korrekt at et mindre vælter hurtigere men vælger man så lille et akvarie burde man jo os vide der ik skal så meget til før det går galt.
ang det me dat anbefalde et produkt så gør jeg det jo sjovt nok os ud fra jeg selv har hænge filtre og har med skummer i det andet så ved udemærket godt forskellen osv men skrev os ud fra hvad jeg havde erfaret mig og om det så er korrekt eller forkert kan jeg jo så ikke svare på. Jeg har jo så ikke haft problemer med det men om jeg så åbenbart er heldig eller ej kan jo så diskuteres.