Som i kan se under min tråd om mit akvarie er mit lys lidt guligt, og jeg ved heller ikke alderen på mine pærer.. Så tænkte jeg på hvad er forskellen på de forskellinge kelvin foruden "styrken" er der nogen der er mere gul/blå hvad ved jeg end andre ?
Jeg har set på at jeg enten skal have:
Giesemann Megachrome Blue 150w. RX7
eller
Coralvue 150 Rx7 20K
Men jeg ville jo gerne have det lidt mere blåt en det er nu, desuden køber jeg også en spole så mit T5 kan komme til at funke igen
Nu du har T5 lys, så skulle du måske gå efter nogle brændere som er knapt så blå. Jeg ville nok satse på 10k og så arctinic i dine T5. Ellers så måske coralvue 14k, den er ikke blå men har et pænt hvidt lys.
Er dine ballaster til hqi elektronisk eller magnetisk. Det har en del af skulle have sagt.
Jeg regner med at jeg køber "Arcadia T5 2 x 24-39W" til mine T5'ere
De rør jeg har købt til dem nu er:
power chrome actinic+ (darkblue 22k)
Power chrom pure actinic (actinic blue)
tanken var en til dag og en til nat, men så fand jeg ud af de ikke kunne tændes hver for sig..
Så i mener 14k pærer med Power chrom pure actinic (actinic blue)
som "blå" tilsætning ?
Ja, det er ihvertfald mit forslag...! 10k kelvin pærer giver den bedste vækst i korallerne. Jo højere du kommer i kelvin jo lavere bliver PAR typisk. Altså lyset bliver svagere. Derfor; kan du supplere med det blå - så får du det optimale ud af begge dele.
mestermc skrev:Jeg regner med at jeg køber "Arcadia T5 2 x 24-39W" til mine T5'ere
De rør jeg har købt til dem nu er:
power chrome actinic+ (darkblue 22k)
Power chrom pure actinic (actinic blue)
tanken var en til dag og en til nat, men så fand jeg ud af de ikke kunne tændes hver for sig..
Så i mener 14k pærer med Power chrom pure actinic (actinic blue)
som "blå" tilsætning ?
Det bliver alt for blåt, med alle de blå rør.
jeg ville vælge en Coralvue reeflux 12000 kelvin pære, den har lidt af det blå men ikke for meget. Hvis du synes deter for lidt, kan du jo bare "spæde" op med et af de blå rør.
ja nu har jeg jo det blå og det mørke blå, regner med at det må blive et mere af de power chrome så det ikke bliver alt for blåt, men nu prøver jeg med "Coralvue 150 Rx7 14K" x2 og så må jeg prøve lidt med T5 og se hvad der bliver bedst.
Reeflux'en skal du nok blive glad for, men jeg tror, at du finder ud af, at de blå lys ikke er nødvendige. Men det er jo heller ikke helt skidt, så sparer du den strøm
med fare for at blive beskyldt for at overtage tråden, har jeg lige et supplerende spørgsmål:
Hvis man kun vil have HQI, hvilen af de 2 før nævnte Coralvue HQI brændere vil i så anbefale?
I den HQI jeg har, sidder der 2 x 9w "lav energi" pærer med blå lys
christianlarsen skrev:med fare for at blive beskyldt for at overtage tråden, har jeg lige et supplerende spørgsmål:
Hvis man kun vil have HQI, hvilen af de 2 før nævnte Coralvue HQI brændere vil i så anbefale?
I den HQI jeg har, sidder der 2 x 9w "lav energi" pærer med blå lys
Coralvue reeflux 12000 skulle være så afgjort være vinderen!
Jeg kan også kun anbefale Coralvue reeflux 12000
Jeg har den i min ene HQI I den anden sider der en Giseman megacrom 14500k og lyset har samme fave som kartofel ved side af reeflux.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!