Ballaster
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Ballaster
Hvad er forskellen mellem elektroniske og magnetiske ballaster? har lidt kig på de giesemann nova 250 lamper der er til salg her på siden.. men aner ikke lige så meget om hqi.. så er der noget jeg bør være opmærksom på?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Forskellen i ballasterne har du såment selv nævnt. Den praktiske forskel er at den magnestiske bruger en del strøm contra den elektroniske. Hvor meget den magnestiske bruger ved jeg ikke, da det formentligt er forskelligt fra ballast til ballast. De elektroniske giver også en mere blød opstart og pæren skulle derfor holde længere(måske lidt teoritisk da vi jo alligevel skifter pærer 1 gang om året).
Der kan også være en forskel i lysets farve om det er en magnetisk eller elektronisk ballast!
De der Nova2 lamper er ikke ret store i dimisionerne, og det kan være en stor fordel, da de kan være lettere at placere rigtigt godt over akvariet, frem for en stor klodset og tung lampe
Der kan også være en forskel i lysets farve om det er en magnetisk eller elektronisk ballast!
De der Nova2 lamper er ikke ret store i dimisionerne, og det kan være en stor fordel, da de kan være lettere at placere rigtigt godt over akvariet, frem for en stor klodset og tung lampe
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Efter hvad der står på giesemanns hjemmeside, så skulle det være elektroniske
http://www.giesemann.de/91,2,,.html
http://www.giesemann.de/91,2,,.html
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Så vidt jeg kan forstå har Carsten ret. Elektroniske ballaster skulle have følgende fordele frem for magnetiske:Carsten skrev:Forskellen i ballasterne har du såment selv nævnt. Den praktiske forskel er at den magnestiske bruger en del strøm contra den elektroniske. Hvor meget den magnestiske bruger ved jeg ikke, da det formentligt er forskelligt fra ballast til ballast. De elektroniske giver også en mere blød opstart og pæren skulle derfor holde længere(måske lidt teoritisk da vi jo alligevel skifter pærer 1 gang om året).
1. Bruge mindre strøm

2. Producere et højere Lumen output (det vil sige mere lys for samme strøm)
3. Udgive mindre varme
4. Veje mindre
5. Hurtigere opstart
6. Give pæren længere levetid. Ellere rettere, pæren lever måske ikke længere, men "tabet" af lys er mindre over tid indtil pæren skal skiftes.
7. En del, der har været snakket om her på sitet er at de elektronikse ballaster skulle give et mere blåt skær på de populære reeflux pærer.
Ovenstående er alle teori, men jeg kører lige nu med semi-electroniks (hvad det så end vil sige) ballast og den vejer et ondt år og lyset på min reeflux pære er der intet blåt i, også bliver den meget varm.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tak for input, så håber jeg det godt nok er elektroniske ballaster der er med! for såvidt jeg kan se er de lamper på deres side nova II lamper.. men den der er til salg er vel bare en nova I ? (såfrem det findes??)Bruno skrev:Så vidt jeg kan forstå har Carsten ret. Elektroniske ballaster skulle have følgende fordele frem for magnetiske:Carsten skrev:Forskellen i ballasterne har du såment selv nævnt. Den praktiske forskel er at den magnestiske bruger en del strøm contra den elektroniske. Hvor meget den magnestiske bruger ved jeg ikke, da det formentligt er forskelligt fra ballast til ballast. De elektroniske giver også en mere blød opstart og pæren skulle derfor holde længere(måske lidt teoritisk da vi jo alligevel skifter pærer 1 gang om året).
1. Bruge mindre strøm![]()
2. Producere et højere Lumen output (det vil sige mere lys for samme strøm)
3. Udgive mindre varme
4. Veje mindre
5. Hurtigere opstart
6. Give pæren længere levetid. Ellere rettere, pæren lever måske ikke længere, men "tabet" af lys er mindre over tid indtil pæren skal skiftes.
7. En del, der har været snakket om her på sitet er at de elektronikse ballaster skulle give et mere blåt skær på de populære reeflux pærer.
Ovenstående er alle teori, men jeg kører lige nu med semi-electroniks (hvad det så end vil sige) ballast og den vejer et ondt år og lyset på min reeflux pære er der intet blåt i, også bliver den meget varm.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7000
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7000
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Olsen skrev:Hvor meget er lidt mere strøm? Kan det ikke præciseres lidt mere hvor stor forskellen i strømforbrug er mellem elektroniske og magnetiske ballaster? På længere sigt løber det jo op
Det er desværre ikke sådan lige til at sige noget om, det kommer helt an på den pågældende mærke. Og der er ganske mange forskelige firmaer der laver ballaster.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Meget dårlige er de ikke, men de er dårligere end elektroniske.StarF skrev:jeg fik det indtryg at magnetiske ballaster var meget dårlige, derfor burde man holde sig fra dem?
Men tilgæld billigere.
Og for en producent gælder det om at holde prisen nede.
Med mindre firmaet hedder BMW eller Mercedes osv..