ideer til min sump??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kim88
Reactions:

ideer til min sump??

Indlæg af Kim88 »

Hej jeg har et 112 ltrs akva hvor jeg gerne vil have en sump tilsluttet men hvordan gør jeg det på bedste måde. det skal lige siges at akvariet køre så det er udelukket med at bore hul i bunden, men jeg har et indvendigt overløb hvor jeg havde tænkt mig at der skulle det suge og spytte ud igen.

1: hvilken pumpe skal jeg bruge til retur nogen der kan anbefales og den skal jo alígevel have et godt vandtryk
2: hvordan indretter jeg bedst min sump andre ideer ind det på tegningen
3: er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg nu ikke bruge pvc men istedet bruger en vandslange?

her er lige et billed af hvordan jeg havde regnet med det skulle se ud
Vedhæftede filer
min tegning :)
min tegning :)
ider til min sump.JPG (17.56 KiB) Vist 1504 gange
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

skråt "miracle" mud'en !
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Kim88
Reactions:

Indlæg af Kim88 »

synes ellers jeg har fået det indtryk at det skulle fungere super godt?? :|
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Jeg er næsten færdig med mit diy overløb, lavet af to beholdere og noget vandslange, smider nogle billeder ud med det HVIS det virker, gotta love diy. well... love, hate its a fine line.
Mvh. Danny
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Din retur skal udmunde i akvariet i stedet for i overløbet ellers vil det vist ikke fungere andet end det er det samme vand fra overløbet der vil kører i ring. Mud´en ville jeg udskifte med levende sten eller sand og så caulapaalger. Dog kræver dette at du så installerer lidt lys i underskabet. Held og lykke med projektet ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvordan har du tænkt dig at sikre balancen, så der løber nøjagtigt lige så meget vand ned i sumpen som du pumper op igen?

Mvh
Henrik
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Hvordan har du tænkt dig at sikre balancen, så der løber nøjagtigt lige så meget vand ned i sumpen som du pumper op igen?
Det kører af sig selv den mænte der pumpes op løber i overløbet og ned igen. så hullerne i overløbet skal bare kunne følge med pumpen.

Det skal så bare værer så alt vandet i overløbet kan værer i sumpen ved evt strømsvigt
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

seadooman skrev: Det kører af sig selv den mænte der pumpes op løber i overløbet og ned igen. så hullerne i overløbet skal bare kunne følge med pumpen.

Det skal så bare værer så alt vandet i overløbet kan værer i sumpen ved evt strømsvigt
Men der nævnes ikke noget om en overløbsboks og der bliver ikke huller i bunden af overløbet?
EDIT: Pointen er at jeg ikke kan se hvordan man kan bringe et nedløb til at virke blot ved at kaste en vandslange om i overløbet og lade vandet løbe i sumpen derfra? Men det var måske heller ikke meningen?
/henrik
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hvor har du fået det indtryk Kim, :) ? tror ikke der er ret mange (hvis nogen) er på forum der har gode erfaringer med Miracle mud

tilføj lige geografisk sted i din profil, gør det nemmere for os at tilbyde et besøg, det er tit meget næmere at finde ud af når man har noget konkret at forholde sig til
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Hvad med at sænke vandstanden for en stund og så lave et overløb i siden af akvariet, altså en overløbsboks på ydersiden af akvariet?

Der er en lidt ældre artikel om miracle mud på saltvandssiden - http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... iracle_Mud
Kim88
Reactions:

Indlæg af Kim88 »

hmm havde egentligt tænkt mig at lave et undertryk i akvariet.. men det vil måske ikke virke??
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kim88 skrev:hmm havde egentligt tænkt mig at lave et undertryk i akvariet.. men det vil måske ikke virke??
Forstår ikke hvad du mener med undertryk i akvariet?

Hævert princippet man bruger når man tømmer et akvarie for vand med en vandslange ud af vinduet kan ikke bruges.
Det kræver at pumpe og vandslanger arbejdet 100% lige hurtigt og det vil de aldrig komme til i længden. Selvom du får indstillet det helt præcist, kræver det blot en lille ændring, slid, urenhed etc for at det ene går hurtigere end det andet og hvis bare det er en lille smule ude af balance, bliver det til meget vand i løbet af en nat, hehe..
De muligheder jeg kender til, når vandet skal ned i sumpen er:
1. overløbsboks som sættes på kanten af akvariet - Og er konstrueret så nedløbshastigheden kan variere i takt med pumpen (inden for en vis grænse self)
2. Huller i sideruden.
3. Huller i bunden.
Jeg har ingen erfaringer med hverken 1 eller 2.
Kim88
Reactions:

Indlæg af Kim88 »

sådan en overløbsboks hvor kan jeg finde sådan en henne?? men ja det var egentligt det jeg tænkte på med det hævert princip
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Prøv at søge på overløbskasse og overløbsboks på forummet. Så får du nogle hints og meninger om dem
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kim88
Reactions:

Indlæg af Kim88 »

okay tak så vil jeg prøve at finde ud af det med noget overløbsboks istedet for Tak for hjælpen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kein problem, men som en anden nævner kan det være en rigtig god ide lige at se hvordan andre har lavet det - Måske en der bruger sådan en overløbskasse vil give et indspark?
Derudover kan det anbefales at kigge billederne af folks sumpe igennem inden du sætter den op.

Mvh
Henrik
jesper_tang
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3630 Jægerspris
Geografisk sted: Kyndby

Indlæg af jesper_tang »

Jeg anvender princippet med et overløb der hænges (DIY) på siden af akvariet, og det virker okay... Men jeg ville klart fortrække huller i endten siden eller bunden hvis jeg skulle gøre det om... Lige nu kræver det en del fin justering når overløbet, så at sige, skal startes. men det kan lade sig gøre...
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...;)
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

jesper_tang skrev:Jeg anvender princippet med et overløb der hænges (DIY) på siden af akvariet, og det virker okay... Men jeg ville klart fortrække huller i endten siden eller bunden hvis jeg skulle gøre det om... Lige nu kræver det en del fin justering når overløbet, så at sige, skal startes. men det kan lade sig gøre...
Når overløbet så kører, skal det så finjusteres til tider?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"