koralin kalk reaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

koralin kalk reaktor

Indlæg af andersla »

har denne kalk reaktor som jeg har købt for 300 kroner men den er blevet bygget om engang for der var ingen bobletæller på den så nu har jeg selv sat en på nu er spørgsmålet så hvad er ind og ud på den ? kan den køre uden hevert effekten med den pumpe der sidder på.
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

lige et mere
Vedhæftede filer
PB110006 (Large).JPG
PB110006 (Large).JPG (76.47 KiB) Vist 996 gange
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvis du kigger på det nederste billede, er indgangen den studs, der ses til venstre (tilkoblet pumpens indsugning). Udgangen er den til højre og slangen tæt på midten er muligheden for at lukke overskydende CO2 ud, hvis der skulle samles sådan noget i toppen af reaktoren.

Den skal fødes med anden pumpe for at virke. Pumpen på reaktoren er kun til intern cirkulation i reaktoren.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

kan jeg ikke bare lave en hevert oppe fra overløbet lige som jeg gør med nitrat filteret hvor mange bobler skal jeg tilsætte i minuttet og hvordan skal den justers ind så jeg får den rigtige kalk mængde i akvariet
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jo det kan du da nok godt.
Der skal cirka tilsættes 10 bobler CO2 i minuttet og en gennemstrømning på 3 dråber i sekundet. Dog afhænger det jo fuldstændigt af dit calcium behov. Hvis man øger mængden af CO2 i forhold til mængden af gennemstrømningsvand stiger KH-værdien, men calciumværdien falder på udgangsvandet. Øges gennemstrømningen i forhold til CO2-tilførslen er det selvfølgelig omvendt (calciumniveauet stiger, hvor KH-niveauet falder på udgangsvandet).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

det vil sige at jeg kan måle på kh værdien på udgangs vandet og hvis den er fin burde calcium også være ok skal den køre heletiden
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

andersla skrev:det vil sige at jeg kan måle på kh værdien på udgangs vandet og hvis den er fin burde calcium også være ok skal den køre heletiden
Nej det kan du da ikke, for hvornår er den fin?
Du skal derimod måle på dit akvariumvand og følge med i, om begge værdier opretholdes som de skal, eller om der er behov for mere calcium, men mindre KH. (i dette tilfælde skruer du lidt ned for mængden af CO2). Hvis det modsatte er tilfældet, altså at der er behov for mere KH, men mindre calcium, skal du selvølgelig også gøre det omvendte (øge gennemstrømningen uden at tilsætte mere CO2). Hvis begge værdier er for lave, skal du skrue op for både CO2 tilførslen og vandgennemstrømningen, og ligeledes skal du skrue ned for begge, hvis begge værdier er for høje.

Og ja, den bør køre hele tiden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

ok så tror jeg at jeg er med så skal jeg bare lige købe noget at komme i reaktoren. min calcium er nu 440 og kh på 13 er det ikke noget med at kh kan sænkes med natron
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tvivler meget på at det er en ægte Korallin kalkreaktor, snarere et velligende kopi. Men derfor behøver den jo ikke at fungere dårligere af den grund.

Jeg har en 4001 og har stadig ikke fået den justeret ind. Der samler sig stadig en stor prop af Co2 i toppen af den, og hvis jeg skruer mere ned for co2 går den i stå.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

andersla skrev:ok så tror jeg at jeg er med så skal jeg bare lige købe noget at komme i reaktoren. min calcium er nu 440 og kh på 13 er det ikke noget med at kh kan sænkes med natron
Nej da!
Natron hæver KH. Det kan kun sænkes ved at lade den falde naturligt eller hæve calciumniveauet. I dit tilfælde er den dog ikke for høj, så lad den blot falde naturligt.
Carsten skrev: Jeg har en 4001 og har stadig ikke fået den justeret ind. Der samler sig stadig en stor prop af Co2 i toppen af den, og hvis jeg skruer mere ned for co2 går den i stå.
Hvad er det, der stopper? Tilførslen af CO2 eller flowet gennem reaktoren?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Yes tilførslen af co2 går i stå hvis jeg skruer længere ned for den
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

skal jeg ikke også holde øje med ph værdien når jeg tilsætter co2 hvad vil i anbefale jeg køber til at komme i
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det lyder da mærkeligt. Kan der være noget galt med manometret, der er noget galt med? Det skulle jo gerne være muligt at skru ned til en boble i minuttet eller lign.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af andersla »

forresten den plade der er med til reaktoren med de små ben hvordan skal den sidde skal den stå i bunden så der kommer luft under mediet
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

andersla skrev:forresten den plade der er med til reaktoren med de små ben hvordan skal den sidde skal den stå i bunden så der kommer luft under mediet
Det skal den nemlig ja.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mads-fisk skrev:Det lyder da mærkeligt. Kan der være noget galt med manometret, der er noget galt med? Det skulle jo gerne være muligt at skru ned til en boble i minuttet eller lign.
Så lang tid har jeg aldrig siddet og gloet på bobbletælleren for at se om der kom en bobble :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:
mads-fisk skrev:Det lyder da mærkeligt. Kan der være noget galt med manometret, der er noget galt med? Det skulle jo gerne være muligt at skru ned til en boble i minuttet eller lign.
Så lang tid har jeg aldrig siddet og gloet på bobbletælleren for at se om der kom en bobble :)
Jeg mente sådan set også, en jurstering derimellem skulle være mulig ;)

Der bliver jo åbenbart dosseret for meget CO2 i forhold til vandflowet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er jo det der gør, men balance akten er knivskarp. for lidt co2 så kommer ph aldrig ned på de 7,5 (med ARM) og endnu mindre med almindeligt medie. En anelse mere og der danner sig propper.
Hvis du mener at kunne indstille den, er du mere end velkommen til at kigge forbi.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:Det er jo det der gør, men balance akten er knivskarp. for lidt co2 så kommer ph aldrig ned på de 7,5 (med ARM) og endnu mindre med almindeligt medie. En anelse mere og der danner sig propper.
Hvis du mener at kunne indstille den, er du mere end velkommen til at kigge forbi.
Du kender jo udemærket til mine evner for at dossere den rette mængde CO2; 2 kg. på 18 timer - yes sir :D

Ej det tør jeg skam ikke at love ;)
Jeg har bare ikke før oplevet dette problem, selvom jeg efterhånden har sat ret så mange af korallins kalkreaktorer op. Vi må da se på det ved lejlighed, så tager jeg samtidig et andet manometer med, vi kan prøve med.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"