Aktiv kul...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Aktiv kul...

Indlæg af weblance »

Jeg købte forleden en pakke aktiv kul - husker desværre ikke navnet - men kullet er i små piller og i et dejlig praktisk net lige til at smide i filteret. På pakken stod der at det skal skiftes efter 3 måneder.

Er det nu også til at stole på? Nogen siger at det kun holder i nogle få dage før det begynder at frigive affaldstofferne igen. Hvad skal jeg tro på, pakken eller...?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

hvad er det nu det gør godt for ?
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

har hørt det skulle gøre vandet helt vildt klart..
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

nårh... Kunne være jeg skulle prøve med dem på et senere tidspunkt, ikk fordi det er uklart, men kunne være sjov at se forskellen.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Aktiv kul virker på den måde at kullet har en masse mikroskopiske porre.
Disse porrer optager en masse organiske og ikke organiske molekyler.

Når alle porre i kullene er flydt er kullet ikke længere aktivt, og fungere derefter kun som biologisk filter, som fx. bio-bolde.
Kullene kan være aktive ret længe alt efter hvor stor belastning de bliver udsat for.

For at få bedst udnyttelse af kullet skal man placer det i et filter, og ikke bare droppe en pose ned i sumpen. Hvilket dog også hjælper, dog ikke optimalt.

Kullet skiftes hver 3-4 måned, eller når vandet igen begynder at få en gullig farve.
(Det er en god ide engang imellem at se vandet uden det blå lys tændt, da det ofte gør at man ikke ligger mærke til om vandet er gulligt.)

Man skal være opmærksom på at kullet også fjerne en del nyttige stoffer fra vandet.

Største fare ved at benytte kul er at man overser det regelmæssige vandskifte, fordi vandet fremstår så klart.

--------------------------------------
Ovenstående er løst oversat fra en bog! Så tage det med et gran salt.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"