Lidt råd til køb af specialbygget akvarie og lys dertil

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mikmak
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nibe

Lidt råd til køb af specialbygget akvarie og lys dertil

Indlæg af mikmak »

Hej Alle.

Efter at have haft cichlider i en del år, har jeg nu solgt det gamle udstyr og vil til at kaste mig over den fantastiske salte verden.

Og det er så her jeg godt kan bruge lidt råd fra jer.

Jeg vil have bygget et akvarie med specialmål.
Målene jeg har overvejet er B x D x H 100x70x60.
Jeg havde tænkt mig at finde en lampe på en meter med 2x150W hqi + et par T5 rør, men jeg synes ikke de er nemme at finde i den længde.
Og jeg ved heller ikke om den ville give lys nok til en højde på 60cm :?: ??
Kender i til nogle lamper der er 1m. med to hqi ??

Jeg vil ikke have en 250W hqi, så hellere få lavet akvariet lidt lavere.

Men tror i ikke det vil fungere med den opsætning jeg har tænkt mig ?? Der er jo ingen der siger at mine kommende stenkoraller skal stå på det dybeste sted i akvariet :)

Ellers har jeg overvejet en anden opsætning hvor jeg kan finde masser af forskellige 150W hqi lamper der kan passe til :
Et akvarie med målene 120x60x55, men tror i højden på 55cm vil blive for lidt ??

Håber i kan sætte jer ind i mit "lille" problem, og har lyst til at dele ud af jeres erfaringer.

:) Michael
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du kan også nøjes med 1 x 400 w fx. Det har jeg over mit 100cm brede akvarie. Det spreder lyset helt fint, men kræver selvfølgelig en stor reflektor, hvilket ofte betyder, at du bliver nødt til at samle lampen selv, men så bliver den også billigere. Min lampe giver så meget lys, at jeg faktisk tror, at jeg kunne vokse stenkoraller på bunden (60 cm højde).

Du skal dog så være opmærksom på, at du bør få bygget akvariet uden midtersprosse, hvilket du i sidste ende også bliver mest glad for. Jeg har bøljebrydere hele vejen rundt og det er bare lækkert at slippe for saltkryb.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

Tror heller ikke at du bliver glad for 2x150W

Jeg har også kun 1 HQI over mit 100cm lange akvarium, og det virker fint.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Mit akvarie er 130x50x50 og jeg har 2x150W HQI + 2x40W blå rør over og det er jeg ok tilfreds med, men hvis penge og varme ikke spillede ind ville jeg nok foretrække 2x250W.

Den lampe jeg har er en Silversun 125 (købt brugt), men den fås fra ny bla. hos http://saltvandsbutikken.dk og ser sådan ud:
Billede

Så hvis du giver akvariet lidt mere længde vil det nok blive nemmere at finde en lampe :wink: ... evt. kan du jo lave akvariet 130Lx60Bx50H, men det er jo smag og behag om man foretrækker et langt akvarium eller et mere firkantet...

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"